Hoppa till innehåll

jägare1

Recommended Posts

Hallå undrar lite om vad ni tycker om kolvkamshöjning. Har en gammal husqvarna 30-06 studsare, Men undrar hur jag ska gå till väga får att få mitt anlägg att passa med siktet. Just nu hamnar jag långt under eftersom bössan är gjord efter öppna riktmedel. Vad är  bäst/prisvärt, köpa en grs kolv i laminat eller likande, eller lämna in bössan för på en verkstad för att för en höj och sänkbar kolvkam. Har en tillfällig lösning med tidnignar och silvertejp men är en uppsiktjägare i växande fas. Har ni några bra erfarenheter av GRS och liknande eller är det möjligt att få kolven ombyggd utan att det kostar skjortan. Finns än bild nedan skjuter mycket fint på alla håll.

älgstudsare.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du en skruvdragare med borrhuvud, penna, maskeringstejp och lite noggrannhet när du mäter så kan du köpa en sån här och göra en själv. Blir såklart inte lika snyggt som en i trä, men samma funktion. 

Kolvkam

Själva justerskruvarna kan du ju såklart byta ut, för när du väl hittat rätt höjd så blir tillfällena som du justerar höjden otroligt få. 

Brorsan har en sån kolvkamshöjare och den funkar kalas!

Sen tar du femhunkan som blir över och köper ett paket övningsammo och matar på skjutbanan istället. Mycket roligare än att betala någon annan  :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Dansken, skaffa en kolvkamshöjare i kydex! Jag har en själv och resultatet blev faktiskt riktigt bra. Skönt att inte ha gjort några permanenta "skador" på kolven heller. Min sitter på en Carl Gustaf 1900 och det ser inte fullt så illa ut som man skulle kunna tro på en träkolv, nästan så jag skulle säga att det ser rätt bra ut. Oavsett så är det snyggare än den bit rörisolering och eltejp som jag hade först. B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Hur lång är en "uppsiktsjägare i växande fas"?
Husqvarnas kolvar är så smala att en justerbar kolvkam på dom ofta inte blir så snygga: Du måste upp så högt för att hamna i siktet att det blir så stor luftspalt att det inte blir snyggt.
"Nödlösning 1" : Tag ett kvastskaft och kapa en bit ca 15 cm lång. Sätt upp biten i fräsen och kör en urfräsning i ena sidan med en 19 mm radiefräs. Tejpa den på kolven (Målartejp underst och eltejp utanpå för att bli "väderbeständigt"- sätter du målartejp direkt på linoljade valnöten klibbar det utav helvete) och sätter en cordura patronhållare utanpå för att se  tuff ut. Voila....
"Lösning 2" : Nu är det inte "nödlösning" längre: Kontakta Danny.K och be honom göra dig en kolvkam i kydex som du lägger ovanpå- även denna är mycket prisvärd.
Dessa lösningar fungerar. När uppsiktsjägaren sen har kommet ur sin "växande fas" kan han fundera på en permanent lösning. Det är ingen ide' nu.
Boyds, KKC, GRS, Hogue- alla funkar, men lugna dig lite.
Har du ingen fräsmaskin då kanske jag kan göra ett "Kvastskaftsämne" och skicka till dig- nu det snart är jul- och alla blir så snälla och äter pepparkakor och så..........

Välkommen hit för resten ;).

Tack för svar!!. Har ingen fräs tillgänglig men den där kydex kammen verkade som ett bra förstahandsval utan att lägga ut mängder. Dock sitter det 22 nitar i kolven som min morfar satt in för varje älg han skjutit, påverkar denna monteringen av kydex kammen. Bilden visar nulägets nödlösing. Verkar som en bra julklapp till en femtonåringen med examen. Så kanske det blir en finare permanent lösning i framtiden med gängning av pipa och ny kolv. Men vill bara var säker på att det inte blir strul och obekvämligheter ute i skogen och att jag direkt får bild i kikaren osv

6011D9EA-4403-47E3-ACBE-9CA9F538BCD0.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag slår ett slag för kydexkam med kardborre - gärna av "industrityp" med plast/plast i infästningen för att slippa att samla massa skit i kardborren. Jag har gjort det på ett par studsare - för min del är anledningen främst att jag byter vapen så ofta så skulle jag fixa justerbar kolvkam på varenda en så hade jag vart ruinerad för länge sedan. 

Här är ett par bilder på hur det kan se ut20170706_211806.thumb.jpg.953382c1442f9ebc4986369dfe9eb514.jpg20171005_171950.thumb.jpg.0eb371de15bd9060ac2e00469287bcdd.jpg20160331_171100_001.thumb.jpg.49850147b65761b4c494ee0e969b81d2.jpg

mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...