Hoppa till innehåll

Jämta

Recommended Posts

5 minutes ago Dansken sa:

förutom kostnaden , så  lever vi i ett land där man efter husrannsakan få 13000kr i böter för olaga vapeninnehav efter 

ha tillverkat en elektrisk myggdödare  och att fel vinkel på greppet på studsare är krigsmatrielklassat typ 

olaga stridsfordon eller nåt skulle den nog kallas 

/ P

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Vet någon om Moderaterna kommer fortsätta med " diesel e bajs och ska avvecklas "  om dom vinner valet ? 

Har hört Frigolitin  på radion till och från senaste dagarna och blivit så förbannad att jag nästan kört av vägen.... 

/ P

Det var riksdagen (inte regeringen) som röstade igenom "miljöbilsförslaget" för att vagnparken skulle förnyas, varpå man gav skattelättnader åt fordon som släppte ut avgaser under vissa gränsvärden vilket gynnade dieselbilarna.

Observera: Förnyad vagnpark var målet.

Det var också därför man inte tillät skattelättnader för etanolkonverterade fordon.

Nu är nästa mål att minska partiklar och kväveoxider vilket dieselbilarna är överlägset bäst på att släppa ut.

Och innan någon kommenterar att dubbdäck är partikelskapare hänvisar jag till en studie från Umeå universitet. Robert Collin på Aftonblaskan har kommenterat detta och den finns fritt på nätet.

Diesel är bajs och hör hemma i traktorer och transportfordon. Bensin är än så länge överlägset bäst som drivmedel i icke spårbunden persontrafik i liten skala.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago simnil sa:

Jag vet inte vad du kört för "Ram-bilar" men går man exempelvis på en riktig pickis, från landet på andra sidan atlanten där dom kan bygga pickisar och inte bygger små stultiga undermotoriserade personbilar med ett tändsticksaskstort flak bakom den avkapade hytten, så är dom extremt bekväma.

Jag hade en -10 Dodge Ram 1500 och den gick lika tyst som den -11 XC70 jag har nu och det vette fan om den inte gick mjukare men ändå med förvånande skapliga köregenskaper. Köper man dessutom en ny nu kan man få den med luftfjädring.....

Har man tänkt köra fort så är det däremot inte rätt bil, varken för plånboken eller för körglädjen.

Jag tror många dömer ut Jänkejärnen utan att ha provat, dom har sett någon gammal Caprice stått och gungat i en kvart efter den stannat och tror att det är så fortfarande. Största felet med Jänkepickisarna är egentligen prislappen när dom väl letat sig över hit. Där borta är dom skapligt vettigt prissatta ändå, sett med svenska ögon, men här tar importörerna hutlöst betalt. En Ford Raptor exempelvis har nästan dubblats i pris innan Exclusive Cars eller liknande firma släpper ut den till kund.

Nja, räknade inte in yankee bilarna här som är lite mer full size och de är ju lite i särklass. Har åkt en del Blazer och det är ju bekvämt. Nä, tänkte nog mer på de mindre som lätt blir lite stela. Sen är ju allt en egen bedömning, kan inte påstå att mina SUV:ar jag haft varit extremt mycket bekvämare än den gamla Vitaran som var rambyggd. Men skillnad i den storleksklassen tycker jag att det är, helt klart. XC 60 är ju dock riktigt bekväm.

Men håller med om landet i väster, dom vet vad storlek är:) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago JohanL73 sa:

Det var riksdagen (inte regeringen) som röstade igenom "miljöbilsförslaget" för att vagnparken skulle förnyas, varpå man gav skattelättnader åt fordon som släppte ut avgaser under vissa gränsvärden vilket gynnade dieselbilarna.

Observera: Förnyad vagnpark var målet.

Det var också därför man inte tillät skattelättnader för etanolkonverterade fordon.

Nu är nästa mål att minska partiklar och kväveoxider vilket dieselbilarna är överlägset bäst på att släppa ut.

Och innan någon kommenterar att dubbdäck är partikelskapare hänvisar jag till en studie från Umeå universitet. Robert Collin på Aftonblaskan har kommenterat detta och den finns fritt på nätet.

Diesel är bajs och hör hemma i traktorer och transportfordon. Bensin är än så länge överlägset bäst som drivmedel i icke spårbunden persontrafik i liten skala.

Det var ju inte länge sedan dieselbilarna var det bästa sedan skivat bröd, och dom går så jävla najs dessutom + att dom drar mindre.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Det var ju inte länge sedan dieselbilarna var det bästa sedan skivat bröd, och dom går så jävla najs dessutom + att dom drar mindre.

 

Beror på vem du frågar. ;)

Dieselmotorn ger mer effekt på låga varv i förhållande till motorvolym och det avgör förbrukningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago culot sa:

Flakbil går bort, jag vill ha typ " 4 dörrs kombi "  med bekväm stor inlastning bak 

Flak eller inte, min kommentar var mest ämnat till att skjuta uttalandet om att rambyggda bilar alltid är obekväma i sank. Jag hade hemskt gärna också haft en fullkittad Wrangler med stora hjul och en massa winchar lite här och där =)

...men ringer Svenska spel på lördag och säger "Grattis" så blir det en Raptor... bland annat =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago simnil sa:

Flak eller inte, min kommentar var mest ämnat till att skjuta uttalandet om att rambyggda bilar alltid är obekväma i sank. Jag hade hemskt gärna också haft en fullkittad Wrangler med stora hjul och en massa winchar lite här och där =)

...men ringer Svenska spel på lördag och säger "Grattis" så blir det en Raptor... bland annat =)

Jag vill helst inte ha en " kittad " även om den är uberball att skåda , och det för att all höjning och feta grova däck försämrar en 

redan medioker väghållning och komfort. Men visst ! ringer dom till mig åxå så lär det blan annat stå nåt JEEP JEEP mässigt på 

Min parkering .. Men det slutar väl att man sitter där med  en beggad XC70 istället

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går i bilköpartankar och behöver lite tips. Bilen ska funka som familjebil och duga till några långturer om året. Både jag och sambon pendlar kollektivt till jobb,  så bränsleförbrukning är inte så känsligt. Men runt en liter milen för blandad körning känns vettigt. Kör cirka 1000-1500 mil om året. Men en del i jobbet så där täcker körersättningen kostnaderna.

Följande krav finns. 

- Markfrigång högre än standardbilen ex. V70. Vill kunna köra på mindre markvägar utan att vara orolig över att slå sönder bilen vid minsta ojämnhet. 

- Någon form av fyrhjulsdrift. Behöver inte ha hög/låg men gärna någon form av lock-funktion som jag vet finns på lite olika bilar. Inget stenklättrande eller ut och plöja djupsnö, men tillräckligt för att inte fastna i skånsk lermorän. 

- ingen "tröskel" vid bagageluckan. Kan paja ett helt bagageutrymme och gör livet surt när det är tunga prylar som ska in och ut. 

- tillräckligt med utrymme för att få in 5 personer i bilen med två barnstolar monterade. Det går inte i nuvarande bil, vilket ställer till bekymmer. 

- dragkrok eller i alla fall möjlighet att montera i efterhand utan att bli ruinerad. 

Övriga saker på önskelistan som inte är krav, men trevligt att ha. 

*helst ingen sidohängd bagagelucka

*avstängningsbar airbag fram. 

*sju platser i bilen, även om de två extra platserna är av lägre kvalitet och tar lite plats så kan det va gött och få in kompisar till något av barnen. Eller ta med morsan och bihang på utflykt med familjen utan att hon behöver köra egen bil eller sitta dubbelvikt. 

*automatlåda

*navigation och annan lull lull som möjlighet att koppla upp telefonen till bilen. 

Budget då, någonstans mellan 50 000-80 000. Tänker mig en bil som är 8-10 år gammal och som gått mellan 10-15000 mil. 

Min egen efterforskning landar i någon av de större asiatiska SUVarna typ Kia sorento, Hyandai santa fe mfl. Alternativt xc90, LRF discovery men då sticker miltalen iväg snabbt för att rymmas inom budget. 

Ytterligare alternativ finns i kombiklassen med xc70, skoda yeti, octavia scout, Subaru mfl. 

Bilen kommer som sagt inte rulla så mycket, så grundtanken är att stoppa in så lite pengar som möjligt. Men det går inte att få allt, så ska jag satsa på en äldre bil med låga mil, eller omvänt. 

Någon som har erfarenheter eller tips på vettiga bilar att dela med sig av? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte Toyota Avensis iaf. Körde fast på gräsmattan hemma i sommras med min. Tur svärfar har traktor:wub: hela frontspoilern lossnade när han drog lös mig från en liten kulle:D spoilern satt bara i plastklips. Helt sanslöst! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En äldre 7 sitsig xc90 är ju nåt som kanske passar in i kravlistan. Komforten är ju kanon. Koreanerna är ju säkert nåt billigare men har haft en del bekymmer på vissa modeller men du får mer fakta om du googlar på det du är intresserad av. Tittar du på kombi bilarna som du nämnde så får du verkligen kolla så att du får det utrymme du vill ha, skiljer ju en del. Santa Fe är rymlig och 7 sitsig i de senare årgångarna. Men en begagnad XC 90 hade nog jag tittat närmare på och en bensinare med dom miltalen du beskriver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort som polaren som behövde en stor bil men inte kör så många mil,. Han köpte en XC90 med V8-motorn. Den drar inte många centiliter mer än 2,5T-motorn men är BEEETYYYDLIGT piggare. V8-modellerna är dessutom i regel fullsmetade med utrustning.

 

Tyckte han sa att han betalade 65k för en -05 med 12-13k mil på mätaren. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Chevrolet captiva ett par år, hyfsat bekväm 7sits. Samma 4wd som Toyota rav4 men byggd i Korea på Suzuki vitara plattform. Ingen särskilt upphetsande bil, men funkis. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-16 at 07:17 simnil sa:

Flak eller inte, min kommentar var mest ämnat till att skjuta uttalandet om att rambyggda bilar alltid är obekväma i sank. Jag hade hemskt gärna också haft en fullkittad Wrangler med stora hjul och en massa winchar lite här och där =)

...men ringer Svenska spel på lördag och säger "Grattis" så blir det en Raptor... bland annat =)

Jag vill helst inte ha en " kittad " även om den är uberball att skåda , och det för att all höjning och feta grova däck försämrar en 

redan medioker väghållning och komfort. Men visst ! ringer dom till mig åxå så lär det blan annat stå nåt JEEP JEEP mässigt på 

Min parkering .. Men det slutar väl att man sitter där med  en beggad XC70 istället

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har börjat titta på  VW Tiguan  och då med nya karossen,  provsuttit och känt igen mycket ifrån  passaten jag kör i Jobbet.

Ska åka in m frugan och titta på Fler imorgon ,  2,0 Diesel på 190hk   och Automat såklart.... Pengar kostar den åxå :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago culot sa:

Har börjat titta på  VW Tiguan  och då med nya karossen,  provsuttit och känt igen mycket ifrån  passaten jag kör i Jobbet.

Ska åka in m frugan och titta på Fler imorgon ,  2,0 Diesel på 190hk   och Automat såklart.... Pengar kostar den åxå :huh:

Om det är samma drivlina som på Audi 2.0 TDI (190 hk) Quattro med S-tronic skulle jag inte peta på bilfan med en 5 meter lång pinne ens!

Maken till überseg skitkontruktion får man leta efter, jag kan INTE ta en lucka i en rondell utan att skita på mig varje gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör passat alltrack med 190 2,0 på jobbet några ggr i veckan. Sämsta poolbilarna vi haft när det gäller motor och låda, måste vara ponnyhästar och DSG lådan kastar i växlarna på alla tre vi har -16 modell på alla. De gamla 150 hästar passaterna var bättre tycker alla som nyttjar dessa bilar. Men det är en smaksak naturligtvis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago dru sa:

Om det är samma drivlina som på Audi 2.0 TDI (190 hk) Quattro med S-tronic skulle jag inte peta på bilfan med en 5 meter lång pinne ens!

Maken till überseg skitkontruktion får man leta efter, jag kan INTE ta en lucka i en rondell utan att skita på mig varje gång.

Nu får du ursäkta en stockholmare men " lucka i rondell "   ???  Vad har du för körstil ? Är den typ " biltjuv " 

Tror att tiguanen har nåt liknande som passaten  har 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Takko sa:

Kör passat alltrack med 190 2,0 på jobbet några ggr i veckan. Sämsta poolbilarna vi haft när det gäller motor och låda, måste vara ponnyhästar och DSG lådan kastar i växlarna på alla tre vi har -16 modell på alla. De gamla 150 hästar passaterna var bättre tycker alla som nyttjar dessa bilar. Men det är en smaksak naturligtvis.

En XC 70 diesel har 181 hk typ , jag har kört 2st V70  4wd innan passaten och passaten är fan så mkt piggare och trevligare på vägen , har du inte hittat sportläget? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min svåger som är Volvomekaniker har berättat för mig något i stil med att gamla modellen XC90 är överdimensionerad i förhållande till drivlina/chassi och att det är mycket som slits ut fort på de bilarna och behöver bytas ofta. I alla fall jämfört med övriga Volvomodeller. Kan ju va att den ändå är sällan på verkstan jämfört med andra märken. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago culot sa:

En XC 70 diesel har 181 hk typ , jag har kört 2st V70  4wd innan passaten och passaten är fan så mkt piggare och trevligare på vägen , har du inte hittat sportläget? 

 

Jodå, då blir den rappare helt klart. Men för 190 pållar tycker jag den borde vara lite piggare. För övrigt är det inget fel på bilen, den funkar bra men har haft problem med drivknutarna på alla tre. Privat skulle jag inte välja Passaten för jag tycker det finns bättre alternativ, men allt är ju en smaksak. Skulle helt klart titta på en Tiguan om jag skulle välja en VW. Det jag är lite piss off på är DSG lådan som är lite brutal jämfört med andra nya lådor idag eller har vi fått tre bilar som behöver justeras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Takko sa:

Jodå, då blir den rappare helt klart. Men för 190 pållar tycker jag den borde vara lite piggare. För övrigt är det inget fel på bilen, den funkar bra men har haft problem med drivknutarna på alla tre. Privat skulle jag inte välja Passaten för jag tycker det finns bättre alternativ, men allt är ju en smaksak. Skulle helt klart titta på en Tiguan om jag skulle välja en VW. Det jag är lite piss off på är DSG lådan som är lite brutal jämfört med andra nya lådor idag eller har vi fått tre bilar som behöver justeras.

I  " D -läget " är passaten nästan jobbig att köra med dåligt svar på gasen eller 

typ ketchup effekt, men på lång körning drar det läget mindre soppa helt klart . 

Det som talar för Tiguanen är att den är att man får nästan nytt jmf m beggad volvo 

och både tysken å svensken känns gedignare än Mitsubishi  som vi åxå har kollat på.

imorrn ska vi till VW i Hammarby och kolla in Tiguaner 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...