Hoppa till innehåll

Jämta

Recommended Posts

Hur är det med markfrigången på passaterna nu förtida? Förr krävdes det bara ett rotsystem på en skogsväg så var det stopp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago strävhår sa:

Hur är det med markfrigången på passaterna nu förtida? Förr krävdes det bara ett rotsystem på en skogsväg så var det stopp.

Kompisen har en sådan, lite högre än en standardbil men inget att hänga i julgranen på snöiga timmervägar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-23 at 19:50 culot sa:

Nu får du ursäkta en stockholmare men " lucka i rondell "   ???  Vad har du för körstil ? Är den typ " biltjuv " 

Tror att tiguanen har nåt liknande som passaten  har 

Ja, stockholmare som man är så får man ta en lucka när den presenteras och med en bil vars mjukvara tror den har en V8 under huven och en automatlåda som envisas med att starta med 2:an från stillastående, så blir det rätt intressant.

Biltjuv? Nä, bilen är lika accelerationssnabb som en Finlandsfärja så de ambitionerna är lagda på hyllan sedan länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör Tiguan TDI 2016, den sista av den gamla karossen, tror det är listat 184 hk i den. Kollegan har fått sin 2018, alltså nya karossen och listad 190 hk.

Min är då bra mycket rappare och känns helt enkelt rätt vardagssnabb jämfört med den nya. Kan väl skilja en del i vikt iofs, men accet är inte jämförbart. Den nya Tiguanen är dock något större, något mer sofistikerad men jag som ska byta efter sommaren börjar faktiskt snegla åt något annat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hobelius sa:

Jag kör Tiguan TDI 2016, den sista av den gamla karossen, tror det är listat 184 hk i den. Kollegan har fått sin 2018, alltså nya karossen och listad 190 hk.

Min är då bra mycket rappare och känns helt enkelt rätt vardagssnabb jämfört med den nya. Kan väl skilja en del i vikt iofs, men accet är inte jämförbart. Den nya Tiguanen är dock något större, något mer sofistikerad men jag som ska byta efter sommaren börjar faktiskt snegla åt något annat. 

Den m lilla bagaget ?  Jag var ute och provkörde en ny tiguan 2017 190 hk för två timmar sen och den kändes najs, sen skulle det inte förvåna mig om VW efter skandalen är generellt slöare . 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago dru sa:

Ja, stockholmare som man är så får man ta en lucka när den presenteras och med en bil vars mjukvara tror den har en V8 under huven och en automatlåda som envisas med att starta med 2:an från stillastående, så blir det rätt intressant.

Biltjuv? Nä, bilen är lika accelerationssnabb som en Finlandsfärja så de ambitionerna är lagda på hyllan sedan länge.

Jag är åxå stockholmare men passaten piskar iaf V70:an jag hade innan m AWD 

både i axet och om jag vill svänga.  Jag tycker alla bilar känns trötta efter ett tag 

så förmodligen vänjer man sig. 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hobelius sa:

Jag kör Tiguan TDI 2016, den sista av den gamla karossen, tror det är listat 184 hk i den. Kollegan har fått sin 2018, alltså nya karossen och listad 190 hk.

Min är då bra mycket rappare och känns helt enkelt rätt vardagssnabb jämfört med den nya. Kan väl skilja en del i vikt iofs, men accet är inte jämförbart. Den nya Tiguanen är dock något större, något mer sofistikerad men jag som ska byta efter sommaren börjar faktiskt snegla åt något annat. 

När du säger nya karossen menar du Allspace som kom 2018 och är längre .

den 2017 jag är intresserad av är med breda bagaget men inte 7-sitsig som Allspace.

accet räcker till mig och är ljusår ifrån accet på min 140 hk V70 2.4 :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för er input, utgångsläget är en v40 från 2001 så allt lär bli en förbättring :P

Har kollat lite på förslaget xc90. Klart intressant vad gäller utrustning, storlek osv. Men spontant känns det som att det blir höga driftskostnader genom skatt och försäkring. Diesel går fetbort då bara skatten var runt 8500/år.

Någon som har en uppfattning om nyare grand vitara (>2006)? Förvisso sidohängd bagagelucka men det går kanske att leva med. 

Det står ju helt klart att bilar är ett värre dilemma än bössor :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Johan1986 sa:

 

Det står ju helt klart att bilar är ett värre dilemma än bössor :rolleyes:

Mycket! Åsikter om samma bil spretar åt alla håll.

Själv har jag en Rav 4 och fick höra törstig..trött...lastar dåligt...ingen riktig fyrhjulsdrift. 

Visst den drar mer än en Nissan Micra (vad hade man förväntar sig? )

Pigg som fan enligt mig, lite gokartkänsla att köra( mycket bra vändradie)

Lastar fullt tillräckligt.

Grym drivlina, spelar ingen roll vilket underlag det är, den bara tar sig fram.

Mycket nöjd:yes:

/Mike

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en kille hemma och hämtade lite dummy patrroner för IPSC igår , han körde VW Touran  och sa att det var den bästa bil 

han haft,  lite fetare än den Tiguan 4 motion jag tittar på och ev köper idag.   Touran har   40/60 4wd  typ Subaru och den gillade han skarpt.

Nästa år så blir det pålagor för BÅDE nya diesel och bensin bilar , beggat kommer dock inte påverkas ( enligt handlarna) 

Ang slöa bilar , jag lånade för länge  sedan en NY  IZUZU 4.d pickis  och körde till Norrland, den gjorde max 106 kmh med plattan i mattan 

och medvind, dvs att en gammal VW 1200 från  60 talet åkte ifrån en. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Topphastigheten är inte speciellt viktig för mig på denna bil då den är min "skitväder-och-jaktbil" numera. Fyrhjulsdriften kan jag inte klaga på heller, den tar sig fram överallt och permanent 40/60 är som sagt väldigt trevligt.

Det som jag stör mig (väldigt mycket) på är den seghet i drivlinan som gör att det tar ett par sekunder innan den reagerar på gaspådrag samt växellådans slöhet - lägger jag i backen vill jag att bilfan backar när jag släpper bromsen, inte rullar framåt 2 sekunder innan den backar. I tillägg lådans oskick att försöka starta på 2:an när bilen har exakt 4 hästkrafter tillgängliga och väger som mindre lastbil.

På motor-, lands- och skogsväg är bilen en fröjd - i stadstrafik är den minst sagt enerverande och rent av riskabel i flera situationer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När vi nu är inne på ämnet automatlådor och VW så betänk att dom inte har någon automatlåda alls i sitt program vad jag vet. Dom har däremot en automatväxlad manuell låda.... Dvs att om du krypkör eller segar igång uppför en brant båtramp med tung vagn ofta så kommer du förr eller senare att bränna upp en koppling även om det inte är du själv som slirat på den med vänsterfoten.

Var i valet och kvalet sist jag bytte bil om att köpa en Octavia Scout men uteslöt hela VW-programmet just för att jag inte vill ha någon kopplingslamell inblandad i kraftöverföringen. Jag har inga problem med att veva omkring på en växelspak så ska jag ändå ha en koppling så kan jag lika gärna växla själv också.

Slår man upp ordet respons i SAOL lär det knappast vara en bild på XC70ns automatlåda som illustration men den funkar och jag drog då grannens strejkade jordbrukare av vägen med både frontlastare och snöslunga i backen i helgen så nog orkar den ta i lite om det behövs.

Min XC är en -11, jag antar automatlådestyrningen är lite mera förfinad på senare år, (kör aldrig på sportläget visserligen, kanske man skulle provat)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till slut blev jag tvungen att bestämma mig för något!

Då blir det snart så att en sån här kommer att stå på gården!

En av de snart utrotningshotade nittiotalarna (de flesta verkar ha utvandrat till div oroliga stater för att vara KSP plattform)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Till slut blev jag tvungen att bestämma mig för något!

Då blir det snart så att en sån här kommer att stå på gården!

En av de snart utrotningshotade nittiotalarna (de flesta verkar ha utvandrat till div oroliga stater för att vara KSP plattform)

 

För att citera en gammal artikel i DN där de intervjuade jihadister i Afghanistan som stred mot Sovjet: "No Toyota, no jihad!"... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago LGH sa:

För att citera en gammal artikel i DN där de intervjuade jihadister i Afghanistan som stred mot Sovjet: "No Toyota, no jihad!"... :lol:

Jo så är det nog tyvärr!

Detta exemplar är inte vackert  i lacken men väldigt lite rost.

Jag är inte den som måste ha spegelblank lack för att trivas utan ett vettigt skick och lite rost är tusan så mycket bättre.

DVS ett vettigt nyttofordon till jobbet, skogen och jakten eller som kompisen säger "Det låter och går som en traktor men fortare"

Kompisen är inne på sin tredje eller fjärde Taro/Hilux nu så han vet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-25 at 18:29 culot sa:

När du säger nya karossen menar du Allspace som kom 2018 och är längre .

den 2017 jag är intresserad av är med breda bagaget men inte 7-sitsig som Allspace.

accet räcker till mig och är ljusår ifrån accet på min 140 hk V70 2.4 :P

Jag menar den nya karossen rätt och slätt, den lite mer slätstrukna, vet inte om det är allspace men upplever den nya karossen som anings större på alla ledder än pre 2017.

Fin bil absolut, men tänker då fan inte byta till något slöare om än så marginellt!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Hobelius sa:

Jag menar den nya karossen rätt och slätt, den lite mer slätstrukna, vet inte om det är allspace men upplever den nya karossen som anings större på alla ledder än pre 2017.

Fin bil absolut, men tänker då fan inte byta till något slöare om än så marginellt!

 

Jag köpte en  flångny 2017  tiguan igår  och den tidigare var trång i bagaget iaf  men inte hela bilen tror jag ,  Allspace är längre bak

Kör man VW på Eco eller D läget så är dom rätt opigga men drar skit och inget,   jag  tyckte Tiguanen var trevlig med det lite bredare 

lastutrymmet än de tidigare modellerna hade.

/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 25 februari 2018 at 02:03 strävhår sa:

Hur är det med markfrigången på passaterna nu förtida? Förr krävdes det bara ett rotsystem på en skogsväg så var det stopp.

Såg en alltrack ny på VW när jag var där härom dagen,och den är lite högre än den vanliga 4motion  som i min värld är lika låg som V70 awd 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Dansken sa:

Hur kan man köpa en ny bil och inte lägga ut bild på den ? Är du inte bara liiite glad ? ;)

Har inte fått hem den ännu , dom ska sätta på friktionsdäck å sådär .

frugan fick tå som ägare och då gick försäkringen upp ???  Jag tyckte det var 

skitkul att till frugan påtala att hon är en försäkringsrisk så det var värt skillnaden :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Takko sa:

Grattis till nya bilen, alltid kul med något nytt en stund.

Har haft ett gäng nya bilar i tjänsten men detta är vår första privata som är ny 

så det är kul och frugan är glad = happy wife happy life :P

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago culot sa:

Har inte fått hem den ännu , dom ska sätta på friktionsdäck å sådär .

frugan fick tå som ägare och då gick försäkringen upp ???  Jag tyckte det var 

skitkul att till frugan påtala att hon är en försäkringsrisk så det var värt skillnaden :D

Friktionsdäck?? :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...