Hoppa till innehåll

Vad gör ni till julmaten själva?


lsjonsson

Recommended Posts

Nu har vi provsmakat vildsvinsskinkan, salt och god.

Det är Hållsta rökeri som saltat in, i samband med att han skulle röka en del annat åt mig.

Köttbullarna lär Mamma göra, men jag gjorde en ganska stor sats med rådjur/nötköttbullar (med grädde i) förra helgen så det finns kvar i frysen.

Jag brukar göra viltpate, men i år hanns det inte med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 På min lott blev det, ganska själv påtaget dock, rå-köttbullar, revben, kokt rimmad älg med pepparrots-creme fraiche å rökt lax och doppet. ’Glöm för bövlen inte doppet’, dopp i grytan – en självklarhet. De 5 sista fixas i mon fm. Å mens jag är i gång så skivar ja självklart rå-fiolen. De andra ordnar med Janzon å en massa andra goa tillbehör.

GOD JUL PÅ ER.  /P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var sent ute i år, så även jag har en sent inlagd men liten vildsvinsskinka att ta. 

I övrigt:
Rökt ändbröst med stekta äppelskivor samt sommarens vinbärsgelé. 

Portvinsgravad dovkalvsrygg (serveras lite salladsaktigt med granatäpplekärnor och ärtskott)

Rökt rådjursbog

lättrökt och kryddinlagd älgrulle med inlagd silverlök

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago mdef sa:

Var sent ute i år, så även jag har en sent inlagd men liten vildsvinsskinka att ta. 

I övrigt:
Rökt ändbröst med stekta äppelskivor samt sommarens vinbärsgelé. 

Portvinsgravad dovkalvsrygg (serveras lite salladsaktigt med granatäpplekärnor och ärtskott)

Rökt rådjursbog

lättrökt och kryddinlagd älgrulle med inlagd silverlök

 

 

Hmm, ändbröst.. undra vilken ände de sitter på?? :rolleyes::P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago redtop sa:

Vildsvinsjulskinka sous vide! :)

FLIR0075.jpg.35b32593f6199102d6d936d2db776f63.jpg

 

Det här blev ju över förväntan! :D

Fin färg tack vara nitritsaltet och bra sälta trots att den bara låg tre dagar i saltlake. Kan tänka mig att man "jobbar in" saltet när man kör sous vide. Kokar man på vanligt sätt i vatten så lakar man ju ur saltet. 
Kryddade med bl.a kryddnejlika och en skvätt glögg vilket gav en liten twist på smaken.

Det här är nog inte sista gången vi gör vildsvinsjulskinka på det här sättet. 

God Jul på er!

scjdiBRrxQxt558vZJm1YgolbLW7Pgp8zgUZB6h7_z6DWS4qbYZX3MsjpiHyabcqEJ6Ov3NMzS6Vr49i5AC30Oy43JDiLzP0mrvJXOJxLpfBOIA9me-WqpEn45wDqcWu2CQpz1oyHdSKgP1oNjWCss3glTej__v77w4NTR678AOfb2vwCcUrIjrhwjI4iuKURDd8lSjHPi12g8RWfHK4aQRz2_-OJ8U1FKbIPfD3-UXAJIFt2es2xMu-Ym0ASjVxeseRwDUoruAmisuGv8gPAKiQudyGV8qH1aB-e8OSa7x_838hCjksBwaYYmJK8Nc5S7Nh_KPqHoDnq2QHUVTBfcvYynTzoheGEY7ZHNWPRlY-sHH-EgjsH37_PzeUGEXBJ-nCFZZJhq8E6rYjB5Fxwvn6jdVkgXrgeULDGEKBcCI0u5x3kYfR2Yqf64_bxxQ4ZeiGYDFOGqkiGXMKY6MtQWOhjZpCDvvzbY5hP4pQ0l0jUrK0jQbVHRR6LDNS4yvxuHmjsl-STPRG1eZenUbMP_yjPhJr32N5PisRg0FRpVFdnf6XGNvhvVarhpFEpnn4z6gO2siy3aAzJYHj7rWfQe1QrGoDduoC=w1026-h769-no

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det vår, sedan ett par tre år tillbaka, traditionsenliga ”Turkey dinner”. Provade att göra kalkonen i Spatchcock stil (klippa bort ryggraden och platta ut) och det gick fruktamsvärt fort och tillagades väldigt jämnt mellan lår och bröst. Blir nog framgångsreceptet framöver B) Till kalkonen blev det ”stuffing” som faktiskt aldrig var i kalkonen denna gången :ph34r:. Kokte buljong sen tidig morgon på rygg, hals och hjärta som blev bas för ”gravyn” som fick en hälsosam dos grädde och reddes av. Kraftig mat mår bra av lite syra så en ”cranberrysauce” fick det bli och som grönsak blev det brysselkål som fick gosa till sig med lite bacon och äpple :)

Måltidsdryck blev enbärsmust.

Så nu är man så jävla mätt att man inte vet var man ska ta vägen, får se om man orkar fixa någon efterrätt :blink:

3C4DE4A3-610D-440D-AA95-2203454372C6.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-20 at 21:38 henke67 sa:

Känns lite långt men de här jäkla köpe rödbetorna hade jag gärna bytt ut!

Landets troligtvis godaste rödbetor kan ju vara värda att åka en liten bit för  :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...