Hoppa till innehåll

Mauser M18


Holz

Recommended Posts

Dessa låg budget plastbössor så som Sauer 100, Ruger america  och nu m18, är ungefär som en svensk somma när man fått två veckor på rak utav regn och grå tristess. Dom tömmer varje normal människa på all livsglädje.<_< Riktigt synd att Mauser släppte denna bössa, jag hade verkligen hoppats att de skulle göra en uppryckning och leverera något värt namnet Mauser.

Edit: Men det sorgligaste av allt är att marknaden har kommit till en punkt då detta är vad som säljer. Att ett företag måste bygga dessa bössor för det finns en drös dumsnåla jävlar som inte vågar köpa begagnat. Tänk, om istället för att de köper en Ruger american, så köper de sig en fin gammal Winchester m70 eller en tikka M65,. Besöken på banorna skulle bli så himmla mycket trevligare, för alla parter.

/Willy

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Bubs sa:

Tänk, om istället för att de köper en Ruger american, så köper de sig en fin gammal Winchester m70 eller en tikka M65,. Besöken på banorna skulle bli så himmla mycket trevligare, för alla parter.

Men jag tror inte att det är det Mauser, Blaser, Sauer, Sako m.fl vill - att folk ska köpa begagnat, och då blir det såhär. Vi gör något nytt som konkurrerar med priserna på de begagnade i hyllan hos handlarna. 

Detta är bara början, tro mig. Det kommer att bli en spiral rakt ner i avgrunden. 

Nä hör gäller det att köpa på sig vettiga bössor i begagnathyllorna medan det finns, en vacker dag är det bara sånt här skit som står där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Joacim sa:

Men jag tror inte att det är det Mauser, Blaser, Sauer, Sako m.fl vill - att folk ska köpa begagnat, och då blir det såhär. Vi gör något nytt som konkurrerar med priserna på de begagnade i hyllan hos handlarna. 

Detta är bara början, tro mig. Det kommer att bli en spiral rakt ner i avgrunden. 

Nä hör gäller det att köpa på sig vettiga bössor i begagnathyllorna medan det finns, en vacker dag är det bara sånt här skit som står där.

Så är det, dom är ju inte dum. Dom vet ju att folk kommer köpa det, även om det är rent skit, för i slutet av dagen så har personerna en bössa med ett sånt "lyxigt" märke som Sauer... Plus att dessa personer tror att de har en riktig kvalitets bössa, detta vet dom pga att dom sett en betald recension på Youtube, och amerikanen på filmen sa ju faktiskt att det var förstklassig kvalitet som inte går att jämföra. Så nu sitter dom där i stugorna med ett jäkla rappel till bössa som skulle suga ut varje normala människas lust att leva, men inte hos dom, för dom tror att det är äkta deutsche qualität dom har i handen. 

/Willy

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men lugn nu:D en ruger american kostar 6 lax....alla förstår att det är en förbrukningsartikel som går till återvinning när den är slut, samma sak med alla andra i den ligan, kommer ju knappt att gå att byta in efter några år så dom lär nog inte drälla i hyllorna.

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Mad Mike sa:

Men lugn nu:D en ruger american kostar 6 lax....alla förstår att det är en förbrukningsartikel som går till återvinning när den är slut, samma sak med alla andra i den ligan, kommer ju knappt att gå att byta in efter några år så dom lär nog inte drälla i hyllorna.

Du har sett pipan på Ruger American va? Typ fingänga x0,5 hela vägen för att skiten ska ut ur cnc-svarven så fort det bara går - inget man blånerar precis... Undrar om det är ett armeringsjärn de använt? "Rebar proudly made in the USA" :D

Jag har letat runt bland handlarna ett tag nu för att hitta nåt "kul", men det finns inget nånstans - i princip. Var är alla Ruger 1or (förutom den på Wildmark), var är alla roliga bössor? Mest mög faktiskt - många äckel-308or. Undrar om det blir en våg snart med intressant på begagnatmarknaden.

*minns tillbaka för några år sen när Torsbo hade en massa mys hemma, bl.a. Remington Seven i 350 Rem Mag, Ruger 1 i 9,3x74R, Ruger 1 i 450/400 NE, mm. mm.*

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Joacim sa:

Men jag tror inte att det är det Mauser, Blaser, Sauer, Sako m.fl vill - att folk ska köpa begagnat, och då blir det såhär. Vi gör något nytt som konkurrerar med priserna på de begagnade i hyllan hos handlarna. 

Nja, det är e bieffekt.

Tar du in en amerikan i en vanlig kasun blir han smått religiös..... Det vi har som begagnat är inget de ens i sin vildaste fantasi trodde fanns. Men så behöver de inte sälja en för att köpa en annan. Därmed är köpa begagnat något man i bästa fall gör av en kompis på skjutbanan. Vips är marknaden enorm på billiga "instegsvapen" egtersom det inte finns begagnade vapen som ett seriöst allternativ. Ergo - det är den skiten vi ser med hos oss - trots att vi har alla incitament för att förr köpa lite dyrare än billigast möjligt eftersom vi dras med handläggningstider och begränsat ägnade. 

Marknaden är logiskt, men består av idioter..... Eftersom även idioter uppför sig logiskt. Det är bara psykopater som bryter mot logiken. 

Än är det hyfsat renomerade tillverkare vi pratar om. Snart börjar turkarna spotta ur sig studsare, då kommer nästa våg......

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Joacim sa:

Men jag tror inte att det är det Mauser, Blaser, Sauer, Sako m.fl vill - att folk ska köpa begagnat, och då blir det såhär. Vi gör något nytt som konkurrerar med priserna på de begagnade i hyllan hos handlarna. 

Detta är bara början, tro mig. Det kommer att bli en spiral rakt ner i avgrunden. 

Nä hör gäller det att köpa på sig vettiga bössor i begagnathyllorna medan det finns, en vacker dag är det bara sånt här skit som står där.

Ja och vem vill köpa skiten då...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi som hänger här på forumet får nog anses vara lite överintresserade av vår hobby och begär mer av våra vapen än vad Julius jägare på byn gör.

För flertalet köpare är nog bössan ungefär lika intressant som en hammare är för mig, jag kan ingenting om hammare och alla hammardjävlar ser likadana ut samt att alla är gjorda för att slå i samma spik.

På samma sätt är inte jag beredd att betala lika mycket för alla mina vapen,vissa av dom ser jag som rena förbrukningsvaror och har absolut ingen lust att betala en krona mer än nödvändigt.

Sen har vi andra som gärna får kosta lite mer bara dom har rätt features.

För dom som misströstar kan jag garantera att M98 lådorna säkert håller 100 år till sen har ingen av oss några problem längre ;)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Mad Mike sa:

Vi som hänger här på forumet får nog anses vara lite överintresserade av vår hobby och begär mer av våra vapen än vad Julius jägare på byn gör.

För flertalet köpare är nog bössan ungefär lika intressant som en hammare är för mig, jag kan ingenting om hammare och alla hammardjävlar ser likadana ut samt att alla är gjorda för att slå i samma spik.

På samma sätt är inte jag beredd att betala lika mycket för alla mina vapen,vissa av dom ser jag som rena förbrukningsvaror och har absolut ingen lust att betala en krona mer än nödvändigt.

Sen har vi andra som gärna får kosta lite mer bara dom har rätt features.

För dom som misströstar kan jag garantera att M98 lådorna säkert håller 100 år till sen har ingen av oss några problem längre ;)

/Mike

Sant! De flesta jag känner och har jagat med vet i princip bara var kulan kommer ut om sin bössa. Många vet tom inte ens hur man ska skruva på kikaren för att ändra korset hit och dit. Därför brukar jag få vikariera både vapensmed och vapeninstruktör i min bekantskapskrets.:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någonting jag tror många missar när de pratar om att det var bättre förr är pengars värde.

Att man för 40 år sedan köpte en tikka för 6000kr ny över disk och fick en bössa av bra kvalitet var möjligt. Det är det idag med, lägg 20 000kr idag vilket de 6000kronorna motsvarade så får du en bössa som är kvalitetsmässigt samma, om än att de är mindre kärlek lagda på dom.

Ska man ta 6000kr av dagens pengar och lägga till handlaren så är det klart att man får en bättre bössa om man tittar på en begagnad, dock ser marknaden som många redan skrivit inte ut så. En bra marknad för en säljare bygger på okunskap. Mauser bygger inte "dåliga" vapen för att dom inte kan, dom behöver bara inte bygga dom bättre för dom pengarna.

Skulle tippa på att denna M18 kostar 300 dollar över disk i staterna. Marknaden är störst där, snabbast och minst byråkratisk både lag och skattemässigt. 

Vad tror ni denna bössa kostar att tillverka? 400kr?

För kännaren finns marknaden och kommer alltid finnas. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mad Mike sa:

För flertalet köpare är nog bössan ungefär lika intressant som en hammare är för mig, jag kan ingenting om hammare och alla hammardjävlar ser likadana ut samt att alla är gjorda för att slå i samma spik.

Nu ska vi inte blanda in hammare. Man kan ju inte köpa vilket skit som helst. Själv föredrar jag Estwing 20 OZ med läderhandtag. :P Slipar man till halsen kan man använda den till att justera träbitarna också.

Som sagt, vi är nog lite kinkigare här inne. Både med bössa och hammare.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago M-Ola sa:

Nu ska vi inte blanda in hammare. Man kan ju inte köpa vilket skit som helst. Själv föredrar jag Estwing 20 OZ med läderhandtag. :P Slipar man till halsen kan man använda den till att justera träbitarna också.

Som sagt, vi är nog lite kinkigare här inne. Både med bössa och hammare.....

Här är min favvo sedan några år Hultafors 20 oz xl:yes:.

tc-425px.gif.ffb2f01e2ab0e28a7dc51bea64968927.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte gå så många år tillbaka för att man ska ha fått mycket bössa för pengarna.

För 15år sedan köpte jag min SAKO 75 Deluxe med shnelltryck för 16.500kr, i dag kostar motsvarande 85:a drygt 36.000kr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M-Ola sa:

Nu ska vi inte blanda in hammare. Man kan ju inte köpa vilket skit som helst. Själv föredrar jag Estwing 20 OZ med läderhandtag. :P Slipar man till halsen kan man använda den till att justera träbitarna också.

Som sagt, vi är nog lite kinkigare här inne. Både med bössa och hammare.....

Jag googlade din hammare,fan den kostar ju 600 spänn......inte i min vildaste fantasi skulle jag betala det när jag kan köpa en på ÖoB för 69:90:- ;) (jag slår mig ändå bara på tummen...svär och slänger hammarhelvetet så långt jag kan ändå)

Och så resonerar nog väldigt många bössköpare också.

/Mike

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Man behöver inte gå så många år tillbaka för att man ska ha fått mycket bössa för pengarna.

För 15år sedan köpte jag min SAKO 75 Deluxe med shnelltryck för 16.500kr, i dag kostar motsvarande 85:a drygt 36.000kr.

Ganska exakt utväxling på pengarna efter 15 år med andra ord

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Border sa:

Ganska exakt utväxling på pengarna efter 15 år med andra ord

Av någon outgrundlig anledning har min månadslön inte ökat i den takten. ;)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Av någon outgrundlig anledning har min månadslön inte ökat i den takten. ;)

Det finns en parameter till - skattetrycket på arbetad timme har ökat vilket gör att priset per timme ökat mer än lönerna vilket gör att du måste jobba fler timmar per timme du köper......

Titta på en Beretta 686 Special gjord säg 1987 och en 686 Silver Pigeon II gjord 2017.

Det ligger runt 50% av mantimmarna på den senare - som kostar runt 16 000. En Special kostade på sin tid 12 000:- om jag inte minns fel. Det var för det första mer relativt sett då, dels har priset per timme ökat, dels är dagens SP II relativt sett billigare. Då ska man inte förvånas över att det blivit sämre.

Krasst sett skulle en SP II kosta runt 25 - 30 000:- för att hålla  sin plats relativt sett.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mad Mike sa:

Och så resonerar nog väldigt många bössköpare också.

/Mike

Grejen är väl mest det enkla faktum att de tror de får exakt samma hammare..... "den är ju gjord io samma fabrik" eller " den är ju gjord av en underleverantör som gör samma sak fast billigare i eget namn" eller nått annat komplett hjärdött som den säljkåte krämare spottat ur sig.........

Det är väl just det som är skillnaden, med hammaren kan de flesta fatta att det faktiskt är skillnad (för det är det med hammare - jag håller med, byter man hammare tar det ju för fan en hel dag innan man får till det igen....). Men när det kommer till vapen så kan faktiskt de flesta inte skilja på kattskit och kanel.

Det är - om möjligt - ännu värre med optik...... Numera kommenterar jag högst ogärna optik - det är liksom inte lönt att diskutera om man inte ens är på samma planet.

/T

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sist så tror jag det var 21 jaktdagar i snitt för en svensk jägare, kanske nått att tänka på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago pmt sa:

Grejen är väl mest det enkla faktum att de tror de får exakt samma hammare..... "den är ju gjord io samma fabrik" eller " den är ju gjord av en underleverantör som gör samma sak fast billigare i eget namn" eller nått annat komplett hjärdött som den säljkåte krämare spottat ur sig.........

Det är väl just det som är skillnaden, med hammaren kan de flesta fatta att det faktiskt är skillnad 

/T

 

Här tror jag du har fel,jag har inga illusioner om att min 69:90 hammare spelar i samma liga som en 600 kronors hammare inte heller kan jag känna någon skillnad dom emellan,grejen e den att ska jag använda hammare en dag per år så duger vilket skit som helst till att kröka spikarna med.

Likadant resonerar säkerligen ett icke obetydligt antal bössköpare som ska jaga en vecka per år;)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Mad Mike sa:

Här tror jag du har fel...... 

Du är du, därmed är inte alla som du. Och du är absolut inte alla...... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vad vet vi med säkerhet egentligen? vet vi att det är skit och dynga eller tror vi det?

Skulle nog behövas ett långtidshardcoretest för att faktiskt få svart på vitt hur dom fungerar och under vilka förutsättningar.

Att dom inte är roliga kan jag hålla med om men jag vill nog se någon form av bevis på hur sopiga dom är innan jag sågar dom.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...