Hoppa till innehåll

Subsonic i 223rem?


Mad Mike

Recommended Posts

Nej, men är jäkligt nyfiken på att testa, håller på att läsa laddata, klia mig i huvudet och googla skumma sidor emellanåt...

Inte mycket till hjälp, men hittar du någon sorts utgångspunkt för en laddning så är jag intresserad.

Vilken räffelstigning och kulvikt är det du har siktet inställt på?

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har 1:8 twist i min 223 då jag främst skjuter 69grains kulor men det skulle även fylla en funktion att kunna träna tyst.

För subsonic ändamål vill man ju ha en så cylindrisk kula som möjligt och jag har spanat in mig på en från speer, en 46gr flat base-flat nose som jag vill testa initialt.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago faxe sa:

Fan Mike är inte du på dopp i grytan i kväll:wink:. Men du kanske kör med subsonic där oxå:biggrin:.

 

Vi som känner samhällsansvar jobbar julafton:D

/Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mad Mike sa:

Jag har 1:8 twist i min 223 då jag främst skjuter 69grains kulor men det skulle även fylla en funktion att kunna träna tyst.

För subsonic ändamål vill man ju ha en så cylindrisk kula som möjligt och jag har spanat in mig på en från speer, en 46gr flat base-flat nose som jag vill testa initialt.

/Mike

Jag kör med 1:9 twist. Min tanke är att köra så tung kula som möjligt då man borde få bättre hylsfyllnad samt mindre vindkänslighet. Kan vara att jag tänker helt fel, men det är där jag tänkte börja. Har iofs inte hittat någon kula än...

Övning är väl främsta målet för mig, men hittar jag någon laddning som klarar kraven för kråka utan att jag skrämmer upp grannarna så är det en bonus. (Bor på gård ute på landet, men närmsta granne är mindre än 100 meter bort, samt att djuren i hagarna blir betydligt mindre uppjagade av en tystare laddning)

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Patrik L sa:

Jag kör med 1:9 twist. Min tanke är att köra så tung kula som möjligt då man borde få bättre hylsfyllnad samt mindre vindkänslighet. Kan vara att jag tänker helt fel, men det är där jag tänkte börja. Har iofs inte hittat någon kula än...

Övning är väl främsta målet för mig, men hittar jag någon laddning som klarar kraven för kråka utan att jag skrämmer upp grannarna så är det en bonus. (Bor på gård ute på landet, men närmsta granne är mindre än 100 meter bort, samt att djuren i hagarna blir betydligt mindre uppjagade av en tystare laddning)

/Patrik

Du har en poäng med tunga kulor rent tekniskt men du har också ett problem. 

Mantlade kulor som för kalibern ifråga är tunga är i regel väldigt svåra att få ner i subsoniska hastigheter pga att manteln och den långa bärytan ger för mycket friktion för så låga farter- kulan fastnar i pipan.

En lösning är att kapa pipan till 45cm men det känns sådär roligt...

Det bästa vore att hitta rena blykulor men det verkar tunnsått där.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det där med friktionen har du jäkligt rätt i, synd att när man för en gångs skull tänker rätt så har man fel lik förbannat.

...det gjordes ett gruppköp hos NOE molds i våras för gjuttänger som skulle släppa 100grains kulor gjorda för att gå subsoniskt i 1:8 pipor, men det kanske du inte ville veta...

Får väl ta mig en funderare och se vad jag kan hitta i kulväg. To be continued...

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det är roligt att följa såna här projekt som tyvärr aldrig lär bli aktuellt för en själv att prova. Hoppas det går bra med kulorna du fått hem och håll oss uppdaterade!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-24 at 22:26 Mad Mike sa:

Det bästa vore att hitta rena blykulor men det verkar tunnsått där.

Man kan alltid gjuta egna B)

/Willy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago klompdomp sa:

Det är roligt att följa såna här projekt som tyvärr aldrig lär bli aktuellt för en själv att prova. Hoppas det går bra med kulorna du fått hem och håll oss uppdaterade!

Det kommer jag göra, först ska jag skifta kikare mellan 223 och 308 vilket kommer ske efter februari så i mars drar utvärderingen igång.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
1 hour ago Mikedafe sa:

Måste bara fråga till vilken nytta subsonic i 223 med 46/55gr kula? har du inte nån 22lr det blir typ samma sak.

Med den snåla vapengarderob vi har så finns det inte plats för en 22:a.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Mad Mike sa:

Med den snåla vapengarderob vi har så finns det inte plats för en 22:a.

/Mike

De kulor som du har fått hem, vet du ungefär vid vilka minsta hastigheter de expanderar?

Jag har ju Nosler varmageddon själv hemma men inte kommit mig för att ladda något med denna och det brukar inte vara subsonic laddningar till mina hemrullade piller utan snarare 99% fyllning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago fredde_fmj sa:

De kulor som du har fått hem, vet du ungefär vid vilka minsta hastigheter de expanderar?

Jag har ju Nosler varmageddon själv hemma men inte kommit mig för att ladda något med denna och det brukar inte vara subsonic laddningar till mina hemrullade piller utan snarare 99% fyllning.

Nej jag har ingen koll på det ännu men jag avser att ta reda på det, när det blir lite varmare kommer utveckling och utvärdering samt expansionsskjutning redovisas här.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag kanske är en jävla tråkmåns men då andra brukar skita mig på näsan så undrar jag om grannarna inte hör 120 decibel ? För om man inte är skyddsjägare eller dylikt FÅR man väl inte dämpa helt tyst ??? Är  jag ute och cycklar så upplys mig gärna , men jag har fått till livs att bara höra ett " fump " alt slagstiftet är aja baja för den vanlige jägaren.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mikedafe sa:

Vad hände med detta?

Ingenting? än så länge, en massa annat kom emellan så jag får upprepa mig från förra året, när det blir varmare så tar jag nya tag i detta projektet.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Jag kanske är en jävla tråkmåns men då andra brukar skita mig på näsan så undrar jag om grannarna inte hör 120 decibel ? För om man inte är skyddsjägare eller dylikt FÅR man väl inte dämpa helt tyst ??? Är  jag ute och cycklar så upplys mig gärna , men jag har fått till livs att bara höra ett " fump " alt slagstiftet är aja baja för den vanlige jägaren.

/P

Du får gärna upplysa mig med mer fakta om detta.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Mad Mike sa:

Du får gärna upplysa mig med mer fakta om detta.

/Mike

Fakta blir svårt då jag är ringa påläst, dock har en mer bevandrad kamrat som tjänstgjorde i 12-14 år som vapenhandlare i Min kommun ( du vet vem ) sagt mig att man inte får dämpa under 120 dec , och det lilla jag vet om dämpare är att ska det bli TYST så måste man under ljudet ?  Hur går det då med kilo hjulen ??  Och om det nu är nån substans i min " hörsägen"  så  är väl de enda som borde ha nån egentlig laglig nytta av  " tysta " vapen är egentligen skyddsjägare ???  Så har jag rätt och är skittråkig eller har jag Tvärfel och är fel underrättad ,  det är väl nu länk och google virotouserna borde bomba mig och säga att jag har Tvärfel , dock har jag lite på känn att om jag har rätt så lär det bli ganska tyst  .... :-/ 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du sett nånstans i vapenlagen där det står krav på antal dB från ett jaktvapen? En 500wisper klarar klass ett om jag inte minns helt fel 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske inte men tvivlar att du hör skottet på några hundra meter och troligtvis kommer du inte identifiera det som ett skott heller 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...