Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

Mad Mike

Subsonic i 223rem?

Recommended Posts

Mad Mike

Någon som tagit fram ett fungerande recept i denna kaliber?

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Patrik L

Nej, men är jäkligt nyfiken på att testa, håller på att läsa laddata, klia mig i huvudet och googla skumma sidor emellanåt...

Inte mycket till hjälp, men hittar du någon sorts utgångspunkt för en laddning så är jag intresserad.

Vilken räffelstigning och kulvikt är det du har siktet inställt på?

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike

Jag har 1:8 twist i min 223 då jag främst skjuter 69grains kulor men det skulle även fylla en funktion att kunna träna tyst.

För subsonic ändamål vill man ju ha en så cylindrisk kula som möjligt och jag har spanat in mig på en från speer, en 46gr flat base-flat nose som jag vill testa initialt.

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe

Fan Mike är inte du på dopp i grytan i kväll:wink:. Men du kanske kör med subsonic där oxå:biggrin:.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
12 minutes ago faxe sa:

Fan Mike är inte du på dopp i grytan i kväll:wink:. Men du kanske kör med subsonic där oxå:biggrin:.

Vi som känner samhällsansvar jobbar julafton:D

/Mike

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe
10 minutes ago Mad Mike sa:

Vi som känner samhällsansvar jobbar julafton:D

/Mike

Fuck you:biggrin::biggrin::P.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L
1 hour ago Mad Mike sa:

Jag har 1:8 twist i min 223 då jag främst skjuter 69grains kulor men det skulle även fylla en funktion att kunna träna tyst.

För subsonic ändamål vill man ju ha en så cylindrisk kula som möjligt och jag har spanat in mig på en från speer, en 46gr flat base-flat nose som jag vill testa initialt.

/Mike

Jag kör med 1:9 twist. Min tanke är att köra så tung kula som möjligt då man borde få bättre hylsfyllnad samt mindre vindkänslighet. Kan vara att jag tänker helt fel, men det är där jag tänkte börja. Har iofs inte hittat någon kula än...

Övning är väl främsta målet för mig, men hittar jag någon laddning som klarar kraven för kråka utan att jag skrämmer upp grannarna så är det en bonus. (Bor på gård ute på landet, men närmsta granne är mindre än 100 meter bort, samt att djuren i hagarna blir betydligt mindre uppjagade av en tystare laddning)

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
16 minutes ago Patrik L sa:

Jag kör med 1:9 twist. Min tanke är att köra så tung kula som möjligt då man borde få bättre hylsfyllnad samt mindre vindkänslighet. Kan vara att jag tänker helt fel, men det är där jag tänkte börja. Har iofs inte hittat någon kula än...

Övning är väl främsta målet för mig, men hittar jag någon laddning som klarar kraven för kråka utan att jag skrämmer upp grannarna så är det en bonus. (Bor på gård ute på landet, men närmsta granne är mindre än 100 meter bort, samt att djuren i hagarna blir betydligt mindre uppjagade av en tystare laddning)

/Patrik

Du har en poäng med tunga kulor rent tekniskt men du har också ett problem. 

Mantlade kulor som för kalibern ifråga är tunga är i regel väldigt svåra att få ner i subsoniska hastigheter pga att manteln och den långa bärytan ger för mycket friktion för så låga farter- kulan fastnar i pipan.

En lösning är att kapa pipan till 45cm men det känns sådär roligt...

Det bästa vore att hitta rena blykulor men det verkar tunnsått där.

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Ja, det där med friktionen har du jäkligt rätt i, synd att när man för en gångs skull tänker rätt så har man fel lik förbannat.

...det gjordes ett gruppköp hos NOE molds i våras för gjuttänger som skulle släppa 100grains kulor gjorda för att gå subsoniskt i 1:8 pipor, men det kanske du inte ville veta...

Får väl ta mig en funderare och se vad jag kan hitta i kulväg. To be continued...

/Patrik

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
klompdomp

Det är roligt att följa såna här projekt som tyvärr aldrig lär bli aktuellt för en själv att prova. Hoppas det går bra med kulorna du fått hem och håll oss uppdaterade!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Bubs
På 2017-12-24 at 22:26 Mad Mike sa:

Det bästa vore att hitta rena blykulor men det verkar tunnsått där.

Man kan alltid gjuta egna B)

/Willy

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
2 hours ago Bubs sa:

Man kan alltid gjuta egna B)

/Willy

Inte ett alternativ;)

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
2 hours ago klompdomp sa:

Det är roligt att följa såna här projekt som tyvärr aldrig lär bli aktuellt för en själv att prova. Hoppas det går bra med kulorna du fått hem och håll oss uppdaterade!

Det kommer jag göra, först ska jag skifta kikare mellan 223 och 308 vilket kommer ske efter februari så i mars drar utvärderingen igång.

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.