Hoppa till innehåll

Vapenvård


Dansken

Recommended Posts

Släng bara bössan i en akan tvätt och sedan dränk den i olja så blir allt bra. Lite lätt krispig ur tvätten dock så man får ta i lite med slutstycket:D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-03 at 18:57 Järven sa:

Vet inte.

Själv tror jag att det som smörjer bra utan att tjockna och binda för mycket smuts och samtidigt håller bort rost funkar på och i bössor.

Finns väl en del smörj med "pfté" som ger en halkig yta att prova.

WD40 är väldigt underskattat till detta! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har en jaktkompis som bestämt hävdar att motorolja är det bästa för rengöring av pipan, hagel som kulvapen. Främsta anledningen till detta är att motorolja löser kol och avlagringar... Har inte testat själv, använder solvent av lite olika fabrikat och "vanlig" vapenolja (i spray-form), naturligtvis i kombination med bronsborstar, jagg och draglapp. Någon här som har erfarenhet av alternativa produkter (typ motorolja, Eds red, etc.)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Nå boys & girls har ni servat upp era vapen eller har ni slarvat!?

Givetvis!

Alltid redo. Nån gammal yrkesskada. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago strävhår sa:

IMG_3961(1).thumb.jpg.9d854b5d9dd6354667b8aa1f04ab9528.jpg

Nej, men vapensmeden skall ha jobb han med.

Dansken och hans kollegor behöver nog lite servicejobb...

Är det magnetfiske för din youtubekanal på dina jaktmarker utanför Berlin, du hittat de båda ovanstående?

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Dansken said:

Drilling på skarvgårdsjakt ?

Man borde ju begripa att tysk kvalité utgår ifrån knätofsar och hornblåsande parader, inte jakt på riktigt.

Hoppas finnarna ger sig på och göra en.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, MagnusN said:

Den dubblerade, sa du va ?

Precis, jädra rappel!

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-21 at 23:32 strävhår sa:

IMG_3961(1).thumb.jpg.9d854b5d9dd6354667b8aa1f04ab9528.jpg

Nej, men vapensmeden skall ha jobb han med.

Vad är det för fabrikat, är de Fiat som tillverkat den ? ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Järven said:

Vad är det för fabrikat, är de Fiat som tillverkat den ? ?

Då hade jag förstått, Merkel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

36 minutes ago strävhår sa:

Då hade jag förstått, Merkel.

Ok.

Men det är nog inte så farligt som det ser ut att få ordning på den igen när det gäller rost/smutsbiten. :smile:

Men den måste ju isär i dess beståndsdelar för ett Diselbad eller liknande innan man börjar gnussa så en del jobb blir det i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Järven said:

 

Ok.

Men det är nog inte så farligt som det ser ut att få ordning på den igen när det gäller rost/smutsbiten. 

Men den måste ju isär i dess beståndsdelar för ett Diselbad eller liknande innan man börjar gnussa så en del jobb blir det i alla fall.

Det har Forsa redan gjort, så den smäller igen. Ett tag.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Om man tar isär bössan, (i mitt fall tar ur pipa och låda ut stocken) och sedan sätter ihop den igen, ändras då träffläget och en ny inskjutning blir aktuell !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago, MrT. said:

Om man tar isär bössan, (i mitt fall tar ur pipa och låda ut stocken) och sedan sätter ihop den igen, ändras då träffläget och en ny inskjutning blir aktuell !?

Det beror på. Är inpassningen av kolven god och du alltid drar skruvarna med samma moment så finns det en hyfsad chans att träffläget är det samma. Är man osäker bör man nog kontrollskjuta. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lagerstedt sa:

Det beror på. Är inpassningen av kolven god och du alltid drar skruvarna med samma moment så finns det en hyfsad chans att träffläget är det samma. Är man osäker bör man nog kontrollskjuta. 

Ok. Någon momentnyckel har jag inte, så det blir nog till att låta bli och ta ur låda/pipa ur stocken, då. Tack för svar i vart fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago MrT. sa:

Ok. Någon momentnyckel har jag inte, så det blir nog till att låta bli och ta ur låda/pipa ur stocken, då. 1Tack för svar i vart fall.

Jag tycker du ska ta mekanismen ur kolven och kolla att allt står rätt till därinne: sprickor bakom rekylklacken, rost, mög och annat som kan ställa till det.

Och oavsett bäddning och momentdragning av skruvar är det aldrig fel att kontrollskjuta när man har haft mekanismen ute ur träet.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Jag tycker du ska ta mekanismen ur kolven och kolla att allt står rätt till därinne: sprickor bakom rekylklacken, rost, mög och annat som kan ställa till det.

Och oavsett bäddning och momentdragning av skruvar är det aldrig fel att kontrollskjuta när man har haft mekanismen ute ur träet.

Kan naturligtvis inte argumentera emot, men då bössan trots allt används så lite, känns det inte som att det är av nöd tvunget, s a s. Hade det inte varit för behov av inskjutning hade det varit ett mindre bekymmer, men jag är allt för bekväm lat för att ge mig på ett sådant projekt i dagsläget 😶.

Stocken fick sig en omgång stockolja idag och slutstycket lite olja, det får stanna vid det så länge. Förlåt, Dansken 😟.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...