Hoppa till innehåll

Oljerock


xwing1976

Recommended Posts

Funderar på att köpa en oljerock som jag bland annat kommer att ha till jakt. När det gäller jakt kommer den främst att användas till småviltsjakt på de skånska fälten, harstamp och fasanjakt. Det är i "ruggigt väder" den kommer tjänstgöra. Även om kvicksilvret inte sjunker så lågt i okt, nov, dec, jan, är den skånska vintern jävligt råkall/fuktig (ni som upplevt den vet vad jag menar).

Jag funderar på att köpa en fodrad oljerock, är det någon som har erfarenhet av det? Alternativet är lager på lager med en ofodrad oljerock överst kanske en bättre idé?

Som sagt alla erfarenheter eller tankar är välkomna. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aldrig fattat meningen med oljerockarna.. ägt en men glömde den på någon skjutbana.. mer trevliga att titta på än vettiga att använda när vädret är krävande. 

En rejält tät skaljacka modell Gore-tex är vettigare och en tröja under samt en väst över.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på en jakt i december där det var en kvinna som hade oljerock. När det blåste, och det som i Skåne regnar från sidan, såg det jävligt skönt ut. Har ingen erfarenhet av dem, men tycker de ser sköna ut och så har jag fått för mig att de tåls att slita på. 

Det är de här jag kikat på. 

https://www.hundenochherden.se/product/game-lightweight

https://www.hundenochherden.se/product/hoggs-highland-varmfodrad-oljerock

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att Barbours oljerock har en inre dragkedja för att fästa ett löst foder inuti.

 

Barbour har dock lärt sig att ta betalt för varumärket...

 

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trots att oljerockar är klassiska så har jag aldrig förlikat mig med dem.

De blir tunga, kalla och för täta när man går, gillar bättre moderna jackor som är lättare och är gjorda i Gore-Tex och har ventilation under armarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago alias sa:

Vill minnas att Barbours oljerock har en inre dragkedja för att fästa ett löst foder inuti.

 

Barbour har dock lärt sig att ta betalt för varumärket...

 

MVH
Alias

De har det. Tyckte de jag kikat på låg bättre i pris. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Tazswe sa:

Trots att oljerockar är klassiska så har jag aldrig förlikat mig med dem.

De blir tunga, kalla och för täta när man går, gillar bättre moderna jackor som är lättare och är gjorda i Gore-Tex och har ventilation under armarna.

Tung, kall och tät låter inte så bra. 

Hade fått för mig att de vore perfekta vid jakt, men det kanske bara är på bild. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att oljerock fungerar mycket bra men dom blir blöta om dom inte är nyvaxade. En oljerock som inte är alltför hårt vaxad är mycket bra i duggregn eftersom rocken inte kanaliserar vattnet ned på benen. I kraftigt regn tycker jag andra plagg passar bättre. Men en oljerock med en ylletröja under håller dig varm och torr i timmar i rejält ruskigt väder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt förtjust i oljerockar men skulle inte välja att ta med dem på jakt. Idag finns det bättre (i.e. mer praktiska) alternativ än oljad/vaxad bomull för ruskväder. På stan däremot för den rätta looken... :thumbsup::D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju viktigt att vara snygg, klart du ska ha en oljerock! :lol:

Jag har en klassisk 3/4 lång oljerock med foder. Den går som vardagsjacka höst och vår, vinter med om det inte blir en massa minusgrader. Jag gillar den skarpt och den hänger med på jakt också. Skönt med längre jacka som aldrig glipar i midjan. Vindtät och hyfsat regntålig. Några lager under och en ylletröja så är den kanon. DSC_0254.thumb.JPG.03470bbb9b50075529869faf3303ee2f.JPGMen det är inte en jacka för rörlig jakt, det blir tätt och svettigt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är de snygga, får kanske bli en jag använder till vardags i stället.

Har använt mig mycket av vaxade fjällrävenbyxor när jag vandrat i fjällen, tycker det fungerat bra, både vid regn och värme. Men visst en vaxad jacka kanske blir något annat.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Markus.. du bär inte ut rådjur över axeln direkt va i den där utstyrlsen? :huh::D

Är rocken tillräckligt vaxad är det väl bara att spola av den efteråt? :P ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med de andra lite, provade en från countryattire och det funkar liksom inte vissa dagar. Aktiv jakt går bort, men vid ett gods i England lutandes mot en rangerover på fasanjakt kanske. Det lär väl finnas oljerockar med goretex i något inre lager, om man är ute efter utseendet förstås...

Titta på engelska shooting coats om du är ute efter den stilen. T ex Schöffel och Alan Paine gör fina saker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Hipshot sa:

Markus.. du bär inte ut rådjur över axeln direkt va i den där utstyrlsen? :huh::D

Det gör jag inte oavsett jacka, allt för grisigt att söla blod överallt, <_<

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Hipshot sa:

Markus.. du bär inte ut rådjur över axeln direkt va i den där utstyrlsen? :huh::D

inga rolem m Barbour !  Jag har en Bouforth som jag fick i 30års present och den dör aldrig,  enda minuset är lösa fodret inte har ärmar.

OT: jag klämde på  Tweed jacka m goretex för 8000 som förvisso var snygg men trång i armarna , likaså deras kevlar jacka var trång 

för 7500  .... Hade in te gått att skjuta med , tur det jag som är antitweed officiellt ( men smyger runt i en tweedkeps)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har en väst från Barbour, den använder jag ofta när jag trampar fält om vädret inte är lika med ösregn. Är vädret lika med skånsk vinter - regn från sidan och 5-7m/s vind i byarna så drar jag min Swazi anorak över skallen och kliver i gummistövlarna. Oljevästen är annars bra, värmer bra och ventilerar bra eftersom den saknar armar. En stickad tröja, eller fleecejacka under så klarar man sig länge. Min oljerock från Barbour används till vardags men inte vid jakt. 

Västen är dessutom utrustad med djupa och bra fickor. Får plats med gott om hagelplugg och annat bråte man kan tänkas behöva när man jagar. Sen gillar jag bröstfickorna! Perfekta att stoppa ned händerna i om man sitter på vildsvinsåteln och det börjar bli kylslaget.

Skulle man kladda ned sig vid urtagning. Eller råka få blodstänk på västen så är den lätt att städa av. För kallare klimat eller när det regnar så är nog andra jackor att föredra framför en oljerock. Oljerocken gör sig nog bättre i vardagen men kan säkert fungera vid jakt om man inte rör sig så mycket. Min andas på tok för dåligt när jag promenerar längre sträckor och blir varm. Då tvingas man knäppa upp...

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här med oljerockar.......

Ni verkar ha missuppfattat en hel del.

En klassisk oljerock är en rock/jacka i tätslagen i indisk eller egyptisk bomull, varken mer eller mindre. Denna kan sedan - helt eller delvis - göras vattentät genom att mätta tyget med vax. Bumulsfibern svullnar då lite och tyget blir dels tätt dels helt slätt - där av att det ser ut som skinn.

Grejen är alltså att förstå detta.

Vill man ha den som en regnjacka - vaxa ordentligt, så den blir tät, men det blir minst lika tät inifrån som utifrån. Och det är vattentätt, jag lovar.

Vill man inte ha den helt vattentät vaxar man den mindre eller delvis - vanligen vaxas då bröstet, axlarna ner till där skulderbladen slutar och överarmarna. Nu är den vattentät för det mesta utom skyfall.......

Grejen med oljerocken är därmed inte att den är bättre än en bra funktionsjacka för det  är den inte sett till komforten. Grejen med oljerocken är att den är helt okänsligt mot björnbärsris. Taggen kan gå igenom men när tyget rör sig lite går hålet igen av sig självt. Jag har sett mer än en svära dyrt och heligt över de nya dyra fina byxorna med "slitgaranti" efter en eftermiddag i björnbärsriset.

Som jag ser det är oljerocken det ultimata plagget för skånsk jakt, givet att man har ris och elände att plöja igenom. Det är inte - även om alldeles för många tror det - skyttens plagg, det är ett plagg för drevet i första hand. Ska man passa in på en driven fasanjakt på ett gods klär man sig som skytt i tweed och som hundförare i skinn och oljerock. Typ.

Lite som byxor eller breeks i skinn, vansinningt slitstarkt, hyfsat snyggt och det enda som håller i nypon och björnbärsris.

Sedan är det där med tätslagen bomull.... Desto billigare oljerock desto mindre tätslagen är den. Desto tunnare tyg desto viktigare är att den är jävligt hårt slagen. Och där är en direkt koppling till priset dessvärre......

Några brittiska märken som Barbour är på den här punkten helt överlägsna, de som kommer ett pinnhål eller två ner i pris blir dessvärre ganska "lösa" i tyget med den omedelbara följden att de suger upp vatten från insidan samtidigt som de inte blir vattentäta speciellt länge.....Då blir det våt-varmt-omslag och jäkligt tungt.

Barbour (och de andra topproducenterna) har tre vikter/tjocklekar på sina jackor - den tunga är tung och jäkligt styv, den passar sig avgjort bäst som en ren regnjacka, eller som i Barbours fall motorcykelkläder. Det är lite som ett kroppspansar när de är nyinfettade....... Deras lättaste är smidig och betydligt lättare, den gör sig bäst som en jacka som tåler en skur på sin höjd. Sedan har de den vanligaste - medium som är den alla tänker på när man säger Barbour. Eller oljerock. Köp rätt jacka för rätt sak mao.

Jag har en gammal Border i heavy sycoil - det är en regnrock som ser en aning snyggare ut. Favisen är en Beaufort i medium, det är vardagsjackan vår, höst och vinter. Och ibland på sommaren om det är svarta moln. Jagar gör jag i som ganska många andra i en Westmoreland (deras väst), vaxad fram och på axlarna men inte bak. Eftersom det är en väst så ventilerar den bra i alla fall. Blir man blöt om armarna är det inte hela världen......

Fodrade oljerockar ser jag lite som en SUV med lågprofildäck - en ren asfaltsprodukt som inte har i mer skog att göra än den skog som står att finna i en stadspark. Jag har en så ja, jag VET exakt vad den har för egenskaper. Men den är jäkligt skön på väg till jobbet på höstmornarna. Ska man ha en att jaga i ska den ha löst foder - som man kan kan ta ur och tvätta. Lite som med skinnbyxorna...... Därtill kan man torka kläderna fortare på det viset. Och sedan vaxar man efter de behov man har på vattentäthet och ventilation. Ska  man nu ha en oljerock på sig när man rör sig och man vet att man kommer att svettas så får man anpassa sig lite - för se då funkar det INTE med en massa plast för de skickar fukten utåt från kroppen vilket iofs är bra närmast kroppen. Men det tar då stopp i oljerocken som blir våt. Och tung. Ska man ha en oljerock där man svettas måste man ha ett lager som absorberar fukten och som man enkelt kan byta - typ en bommulströja. Eller en flanellskjorta av tjockare snitt. Fleece är skitbra med det absorberar inte ett jota...... Har man med sig ett par tröjor är det bara att byta allteftersom.

Detta är inom parantes rätt klokt även om man har en "texmex-jacka" - för det finns en mycket begränsat förmåga att andas i "texmex". I synnerhet i billig "texmex". Och all funktion brukar blir hopplös när det regnar i alla fall, för med vatten på jakackans yta kommer inte vattenmolekylerna ut genom membranet i alla fall........ Svettas man ymnigt så tar det lika effektivt stopp i en sådan jacka som i den helvaxade oljerocken. Ska man driva i hällreg finns det bara ett resultat - att man blir våt. Från insidan eller från utsidan.

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag älskar oljerockar. Jag vet inte ens märket på min. Men den var en dyr gåva som för 25år sedan var Ok men idag nog klassats som muta. Inte Brittisk utan NyaZeeländsk. Väldigt lång och skuren för att hålla mina ben någorlunda torra även på hästryggen. Nu är det väl 15 år sedan jag använde den till häst. (Oj vad jag börjar sakna hästar just nu...) Men som fashionabel regnrock funkar den fortfarande även om frugan försöker gömma den lite då och då...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Det här med oljerockar.......

Ni verkar ha missuppfattat en hel del.

En klassisk oljerock är en rock/jacka i tätslagen i indisk eller egyptisk bomull, varken mer eller mindre. Denna kan sedan - helt eller delvis - göras vattentät genom att mätta tyget med vax. Bumulsfibern svullnar då lite och tyget blir dels tätt dels helt slätt - där av att det ser ut som skinn.

Grejen är alltså att förstå detta.

Vill man ha den som en regnjacka - vaxa ordentligt, så den blir tät, men det blir minst lika tät inifrån som utifrån. Och det är vattentätt, jag lovar.

Vill man inte ha den helt vattentät vaxar man den mindre eller delvis - vanligen vaxas då bröstet, axlarna ner till där skulderbladen slutar och överarmarna. Nu är den vattentät för det mesta utom skyfall.......

Grejen med oljerocken är därmed inte att den är bättre än en bra funktionsjacka för det  är den inte sett till komforten. Grejen med oljerocken är att den är helt okänsligt mot björnbärsris. Taggen kan gå igenom men när tyget rör sig lite går hålet igen av sig självt. Jag har sett mer än en svära dyrt och heligt över de nya dyra fina byxorna med "slitgaranti" efter en eftermiddag i björnbärsriset.

Som jag ser det är oljerocken det ultimata plagget för skånsk jakt, givet att man har ris och elände att plöja igenom. Det är inte - även om alldeles för många tror det - skyttens plagg, det är ett plagg för drevet i första hand. Ska man passa in på en driven fasanjakt på ett gods klär man sig som skytt i tweed och som hundförare i skinn och oljerock. Typ.

Lite som byxor eller breeks i skinn, vansinningt slitstarkt, hyfsat snyggt och det enda som håller i nypon och björnbärsris.

Sedan är det där med tätslagen bomull.... Desto billigare oljerock desto mindre tätslagen är den. Desto tunnare tyg desto viktigare är att den är jävligt hårt slagen. Och där är en direkt koppling till priset dessvärre......

Några brittiska märken som Barbour är på den här punkten helt överlägsna, de som kommer ett pinnhål eller två ner i pris blir dessvärre ganska "lösa" i tyget med den omedelbara följden att de suger upp vatten från insidan samtidigt som de inte blir vattentäta speciellt länge.....Då blir det våt-varmt-omslag och jäkligt tungt.

Barbour (och de andra topproducenterna) har tre vikter/tjocklekar på sina jackor - den tunga är tung och jäkligt styv, den passar sig avgjort bäst som en ren regnjacka, eller som i Barbours fall motorcykelkläder. Det är lite som ett kroppspansar när de är nyinfettade....... Deras lättaste är smidig och betydligt lättare, den gör sig bäst som en jacka som tåler en skur på sin höjd. Sedan har de den vanligaste - medium som är den alla tänker på när man säger Barbour. Eller oljerock. Köp rätt jacka för rätt sak mao.

Jag har en gammal Border i heavy sycoil - det är en regnrock som ser en aning snyggare ut. Favisen är en Beaufort i medium, det är vardagsjackan vår, höst och vinter. Och ibland på sommaren om det är svarta moln. Jagar gör jag i som ganska många andra i en Westmoreland (deras väst), vaxad fram och på axlarna men inte bak. Eftersom det är en väst så ventilerar den bra i alla fall. Blir man blöt om armarna är det inte hela världen......

Fodrade oljerockar ser jag lite som en SUV med lågprofildäck - en ren asfaltsprodukt som inte har i mer skog att göra än den skog som står att finna i en stadspark. Jag har en så ja, jag VET exakt vad den har för egenskaper. Men den är jäkligt skön på väg till jobbet på höstmornarna. Ska man ha en att jaga i ska den ha löst foder - som man kan kan ta ur och tvätta. Lite som med skinnbyxorna...... Därtill kan man torka kläderna fortare på det viset. Och sedan vaxar man efter de behov man har på vattentäthet och ventilation. Ska  man nu ha en oljerock på sig när man rör sig och man vet att man kommer att svettas så får man anpassa sig lite - för se då funkar det INTE med en massa plast för de skickar fukten utåt från kroppen vilket iofs är bra närmast kroppen. Men det tar då stopp i oljerocken som blir våt. Och tung. Ska man ha en oljerock där man svettas måste man ha ett lager som absorberar fukten och som man enkelt kan byta - typ en bommulströja. Eller en flanellskjorta av tjockare snitt. Fleece är skitbra med det absorberar inte ett jota...... Har man med sig ett par tröjor är det bara att byta allteftersom.

Detta är inom parantes rätt klokt även om man har en "texmex-jacka" - för det finns en mycket begränsat förmåga att andas i "texmex". I synnerhet i billig "texmex". Och all funktion brukar blir hopplös när det regnar i alla fall, för med vatten på jakackans yta kommer inte vattenmolekylerna ut genom membranet i alla fall........ Svettas man ymnigt så tar det lika effektivt stopp i en sådan jacka som i den helvaxade oljerocken. Ska man driva i hällreg finns det bara ett resultat - att man blir våt. Från insidan eller från utsidan.

/T

När det är ris och djävelskap så åker min Barbour Longshoreman på men det innebär inte att jag älskar den och har den till fritid eller då jag står på pass.

Det är fortfarande som att ha på sig en gammal lastbilspresenning, sen får det va hur djävla klassiskt som helst.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill man absolut köra med bomull hade jag nog kikat på en jacka eller anorak i Ventilebomull. Denna legendariska väv togs fram (eller användes iaf.) till flygdräkterna för de brittiska piloterna under andra världskriget. Hemligheten med den ska vara att den är väldigt tät vävd och sväller vid kontakt med vatten och därmed ska bli tämligen vattentät även utan applicering av vax eller olja.

Fördelen är att man då både får ett plagg som både ventilerar väl och samtidigt står emot ganska mycket väta. Nackdelen är priset då det är en högkvalitetsväv som görs i England om jag inte missminner mig. Dock finns det en del mindre tillverkare som gör plagg i Ventile men då de saknar ett känt varumärke var priserna sist jag kikade för ett par år sedan typ i klass med Barbour. Kan vara värt att kika på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Man ser stilig ut i en oljerock !  Dock upphör den stiligheten bryskt  om man ikläder sig en vägkonsfärgad  huvudbonad!! 

Sorry MagnusR  men så ere :P 

Jag är nu officiellt kränkt :excl:

 

:ph34r::lol:

 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era synpunkter. Alltid bra med lite mer kunskap innan man skall handla något. Jag inser att oljerocken kanske inte är så bra regnskydd som jag trodde, med tanke på att den andas sämre om den impregneras ordentligt.

Får se om det blir en till andra aktiviteter än jakt.

Anorak som någon nämnde låter som en väg att gå, en lång sådan och ett par stövlar kanske vore bra.

Tweed nämnde någon och det är snyggt, men vet inte hur bra det håller med tanke på att det ofta är så att hälften står och hälften går, då kan man behöva traska genom ris och buskar. Även om jag nog måste börja kalla mig medelålders är jag en av de ”raska”, får ofta ta de lite jobbigare bitarna.

Kanske en väst och ett par läderbyxor vore en god idé, men vid tråkigt väder måste man ha en plan B.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Holz sa:

Vill man absolut köra med bomull hade jag nog kikat på en jacka eller anorak i Ventilebomull. Denna legendariska väv togs fram (eller användes iaf.) till flygdräkterna för de brittiska piloterna under andra världskriget. Hemligheten med den ska vara att den är väldigt tät vävd och sväller vid kontakt med vatten och därmed ska bli tämligen vattentät även utan applicering av vax eller olja.

Fördelen är att man då både får ett plagg som både ventilerar väl och samtidigt står emot ganska mycket väta. Nackdelen är priset då det är en högkvalitetsväv som görs i England om jag inte missminner mig. Dock finns det en del mindre tillverkare som gör plagg i Ventile men då de saknar ett känt varumärke var priserna sist jag kikade för ett par år sedan typ i klass med Barbour. Kan vara värt att kika på...

Det låter intressant. Vore tacksamt om du handlare eller webshop som säljer sådan anorak? 

Länk till tillverkare eller dylikt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...