Hoppa till innehåll

Ripjakt runt Sälen?


Skånepåg

Recommended Posts

Vår herrklubb har kommit på den ljusa idén att vi ska till Sälen och åka skidor i slutet av januari. <_< jag kan ju tycka det är lite halvdumt, vi är liksom gamla fotbollsspelare och hälften av oss har rätt allvarliga knäskador, däribland jag. 

Därför tänkte jag åka längdskidor istället, och kom i tanke om att man kan kombinera längdskidor med ev ripjakt. Är det möjligt runt Sälen? Eller är det för långt söderut? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min google-fu har visst varit lite knackig, men det där norska alternativet får jag nog kolla upp. "Inte så långt" beror ju på om det är med skånska mått där allt över 5 mil kräver övernattning och 3 veckors planering.. 

Hur funkar det med vapen i Norge? Kan jag bara ta med bössan, eller kräver det mer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago strävhår sa:

Billigt :D

Kollade inte så noga men det står ju länsstyrelsen-länken att man inte får ta betalt för jakt där... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norge verkar lite halvkrångligt när man inte är van. Tror jag ringer turistbyrån där uppe, så får vi se om dom förstår skånska..;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Skånepåg sa:

Norge verkar lite halvkrångligt när man inte är van. Tror jag ringer turistbyrån där uppe, så får vi se om dom förstår skånska..;)

Du behöver inte vara orolig, det finns det ingen som gör norr om Kalmar.  :P

Men det såg inte så bra ut om man tittar på Inatur:

https://www.inatur.no/jakt/511a0252e4b033b3309fc053

https://www.inatur.no/jakt/52301cede4b0432773fc3326

Men det kan ju finnas fler möjligheter i området.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det norska spåret är släppt, men har pratat med Sveaskog och dom säljer dagskort i området så jag tror vi kör på det. Det är inte rena fjällområden, men vi får prova ändå. Lite synd att vi först kommer upp 1 februari, annars hade man kunnat prova toppjakt också..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago henrikg sa:

Hej! 

Ja sveaskog säljer ju kort iaf. Men då måste du väl över på Härjedalens sida eftersom ripjakten som sagt slutar 15/11 annars. 

//Henrik 

Förutom i Älvdalens kommun, och som jag har förstått det så är det där vi är :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror lite på ;) är du i sälen är du inte i Älvdalens kommun ;) . Men sveaskogs har ju marker på Älvdalens kommun också som inte blir så långt bort. Men där slutar ripjakten som sagt 15/11, finns nån jakttabell där det står att ripa är tillåtet länge inom Särna/Idre socken. Vet faktiskt inte exakt vad som gäller där. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm njae den är lite missvisande den där tabellen ripjakt är tillåten till sista november i Älvdalens kommun förutom inom Idre o Särna församling där den är tillåten februari ut, kan kika på jaktjournalens jakttidtabell istället. Där står det ganska bra, men ska ni några mil norr om sälen så är ni nog kanske i Idre /Särna , ?

Redigerad med henrikg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...