Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

Smedmalm

Trimning av 8x57js hylsor

Recommended Posts

Smedmalm

Hejsan! 

Är ny inom Handladdning. jag ska trimma mina hylsor men vet inte hur mycket jag ska trimma ner dom. Jag har en 8x57js och när jag söker på nätet om vilken längd man skall trimma ner till så hittar jag att man ska trimma till 56.64mm men när jag mäter en oskjuten norma hylsa så ligger den runt 56.75. Ska man gå på det som står på nätet eller ska man satsa på det som norma har? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Laban

Det spelar inte så stor roll. Det som är viktigt är att hylsan inte är längre än 57mm. Om du sedan gör den 0.36mm kortare eller 0.25mm kortare spelar ingen roll.

Jag brukar göra hylsan ca 0.5mm kortare än spec (dvs 56.5mm i fallet 8x57). Det man vinner på att göra den lite kortare (samt att vara noga med att ställa in kalibreringsverktyget så hylsan sträcks/trycks ihop minimalt) är att man slipper trimma hylsorna på några omladdningar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Smedmalm

Okej tack. Jag kollade en hylsa nu och den ökar i längd ca 0.17mm efter kalibrering. Är det normalt? har helkalibrering

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Laban

Ja det är normalt. Det som händer är att du trycker tillbaka hylsbröstet och då måste metallen ta vägen någonstans och då flyter den fram mot halsen och hylsan blir längre.

Detta kanske du redan känner till, men helst ska du bara knuffa tillbaka hylsbröstet precis så mycket att det är mätbart (om hylsan är skjuten i din bössa vill säga). Här finns en artikel som beskriver detta som refererats till förr här på forumet:

https://www.yumpu.com/sv/document/view/20012651/och-kalibrering-spuhr

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.