Hoppa till innehåll

Bästa ljuddämparen till CG 3000 .308w


_erik_

Recommended Posts

Hej allihop!

jag har en Carl-Gustaf 3000 .308w som jag mestadels vakar på gris och räv med. Har någon på forumet erfarenhet av att dämpa dessa vapen? Hur förändras ex. precision, rekyl? Jag skjuter med Lapua Mega 12g på gris, byter ibland till 9,6g vid annan jakt.

eftersom det är en vakbössa så spelar vikt på ljuddämparen mindre roll, likaså utseende. Ska jag skaffa dämpare så är det enbart för att minska ljudvolymen maximalt, för att skona grannar, hundar och mig själv.

tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp vilken svensktillverkat ljudämpare som helst (och även Hausken) och du blir nöjd.

Stor dämpare dämpar (oftast) av naturliga orsaker bättre än en liten- men är "osmidigare"

Googla och läs tester och kolla vilken som passar din plånbok bäst.

Låt inte nån "gängsnittsmekaniker" gänga din pipa för att han är billig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Stalon Victor överraskar på ett mycket positivt sätt och ändrar inte balansen mycket.
En Stalon W110 dämpar mycket bra
En VMAC V-4 täcker alla dina behov och ligger mycket bra till i pris
En VMAC Havana är bara för go'

Ungefär så ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag läser en hel del ute på ”www” men det är alltid folks egna erfarenheter jag tycker är bäst att gå på.

Folk i min närhet är ganska gammalmodiga, bara en som har ljuddämpare och det är ju svårt att jämföra då ? men det blir ju helt klart skillnad. Han kör med Stalon (osäker på modell) på en Tikka t3 .308w. 

Är diverse test man kan läsa på nätet allmängiltiga, dvs att en given dämpare med en viss ammunition låter lila starkt oavsett vilket bössa den sitter på? Borde ju kunna variera rätt mycket beroende på vapnets täthet med krutgaser etc. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Dansken sa:

Köp vilken svensktillverkat ljudämpare som helst (och även Hausken) och du blir nöjd.

Finns ju även danska ljuddämpare! (Köp en, jag har en själv!) ;) 

Förutom det uppenbara som vikt och storlek skulle nog titta lite på ytbehandling, möjlighet att ta isär och göra ren, möjlighet att använda till flera kalibrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago _erik_ sa:

Hej allihop!

jag har en Carl-Gustaf 3000 .308w som jag mestadels vakar på gris och räv med. Har någon på forumet erfarenhet av att dämpa dessa vapen? Hur förändras ex. precision, rekyl? Jag skjuter med Lapua Mega 12g på gris, byter ibland till 9,6g vid annan jakt.

eftersom det är en vakbössa så spelar vikt på ljuddämparen mindre roll, likaså utseende. Ska jag skaffa dämpare så är det enbart för att minska ljudvolymen maximalt, för att skona grannar, hundar och mig själv.

tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Erik

Har en Stalon Whisper på min 308 och är nöjd med den. Bör tilläggas att jag inte har testat någon annan dämpare på just den bössan (Blaser R8). Både rekylen och ljudet dämpas markant (till den grad att jaktskott i skogen, utan kåpor, inte slår ut öronen totalt) och jag skjuter bättre med den på än utan. Dock så smäller det skadligt högt fortfarande.

Finns ju betydligt smidigare varianter, men storleken har aldrig stört mig trots att jag rör mig väldigt mycket. Gillar även att den bygger bakåt och inte bara framåt. Enkel att vårda, bara att skruva isär på mitten och lufta efter användning.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago _erik_ sa:

Borde ju kunna variera rätt mycket beroende på vapnets täthet med krutgaser etc. 

Nja, vapnet är gastätt - jag lovar att du märker om det inte är det......... 

Det som styr knall och därmed vad dämparen har att hantera är mynningstryck (som styrs av piplängd och krut) och gasvolym (som styrs av kalibern till största delen enligt principen om pipvolym och i ngn mening tryck). Notera att detta är en extremt förenklat resonemang, det finns vapenspecifika detaljer (och en massa andra parametrar jag lämnat utanför) men de är i sammanhanget klart underordnade. 

Så jag skulle nog förr säga att relativt vapnets påverkan är patronen/krutet den största parametern. Generellt sett - en del kalibrar ska man inte ha korta pipor på, men 308 är inte en sådan..... 

Därutöver är regeln enkel - desto mer dämparvolym desto bättre dämpning. Sedan är det en avvägning mellan hur stort och dumt det får vara, och hur mycket knall du står ut med. 

T - som tycker ljuddämpare är den dummaste uppfinningen näst att man grundade miljöpartiet....... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och inte att förglömma:

Ljuddämparen tar inte hand om "ljudbangen" från kulan som vid mynningen ligger på ca 130 dB.

Och eftersom frågan ställs i första inlägget:

Träfflägesförändring kan ske men träffbildens storlek bör förbli densamma.

Det finns en risk, om pipan är för kort och den del av dämparen som går bakåt över pipan är för lång, att förstocken tar emot mot dämparen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack igen för bra feedback! 

Ljudbangen är såklart en väsentlig del av ”smällen”, även om jag uppfattar att den kraftigt försvagas när man (som jag oftast gör) vakar i koja. Där är ju krutet den största boven.

Men jag börjar väl inse att det finns en gräns för hur tyst en bössa kan bli, utan att börja experimentera med laddningar för att få fram underljudsammunition mm. Men det är ju en annan femma, inget jag tänker pröva med tanke på anslagsenergi etc.

det blir till att invänta tillfälle att provlyssna dämpade vapen på skjutbanan helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...