Hoppa till innehåll

En kula & en kaliber


Holz

Recommended Posts

Trodde inte att jag skulle skapa en sådan tråd med tanke på hur kulor och kalibrar har stötts och blötts till förbannelse men jag skulle behöva ta del av era skarpa hjärnor...eller iaf. era starka åsikter. ;)

Går i tankarna att slimma ner, eller snarare stuva om, lite i garderoben och funderar på en vakbössa för både räv, rådjur och gris där jag använder en och samma kula (och givetvis kaliber) till allt detta. Den som läser mellan raderna ser säkert att jag vill inte hålla på att skruva på kikaren beroende på vad jag ska jaga för stunden utan målet är att helt sonika plocka ur bössan ur skåpet och bege mig ut i skogen utan närmare fundering på att jag har rätt ammunition med mig och hur det nu var kikaren skulle vridas.

Jag inser givetvis att detta ofrånkomligen kommer bli en kompromiss men vilket val, kula och kaliber asså, skulle i din värld komma närmast följande kriterier (jag tar kanske i lite i överkant, mest bara för att det kanske ska komma andra förslag ån .308 Win.):

  • Kunna prestera på rådjur och räv ut till 300m. utan att bli overkill på rådjur, det ska ju trots allt bli mat av det sen,  men samtidigt få varmintliknande effekt på räv.
  • Väldigt god effekt på åteln även på de största grisarna. Vill helst att grisen ska bli på plats och om den går undan vill jag ha ett tydligt blodspår.
  • Hanterbar rekyl även utan dämpare och broms. Har idag en 9,3x62 och mycket mer rekyl än så ser jag inte som önskvärt. Gärna lägre rekyl.

Hänsyn till fabriksammunition behövs inte då jag laddar själv utan här är det fritt fram för vilken kaliber som helst ni tycker skulle uppfylla dessa krav så väl som möjligt. 

Tackar på förhand för hjälpen! Har tillbringat på tok för mycket tid på att grubbla på detta så era åsikter och tankar kommer uppskattas!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger 30-06 och Norma Oryx 13g. 

Klarar den största grisen, hyggligt snäll mot "småviltet" iom tung och lite långsammare kula, klarar fint 300m och har hanterbar rekyl utan broms och annat krafs.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om grisarna skjuts enbart på åtel, alltså kort håll, så duger vad som i kaliberväg. 

Men 300m och lite finskjuta på mindre mål så faller "klunsarna" bort, solklart fall för 6.5-7mm.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago strävhår sa:

Om grisarna skjuts enbart på åtel, alltså kort håll, så duger vad som i kaliberväg. 

Men 300m och lite finskjuta på mindre mål så faller "klunsarna" bort, solklart fall för 6.5-7mm.

Sekunderar. Dock med stora grisar i åtanke hade jag nog valt nåt i 7mm familjen för att få lite mer kulvikt (samt även möjlighet till klass 1 med helkopparkulor). 7x64 eller 280Rem hade nog blivit mitt val.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kanske vill köpa min 338-06Ai, skjuter som en gud med TTSX185gr i 900m/s och uppfyller alla dina kriterier :D(möjligtvis lite våldsam på rådjur och korta håll) :rolleyes:

Nää justeja, den säljer jag aaaaldrig :whistling:

Låter för mig som att du redan fått goda råd, 7-8mm och lite tanke bakom kulval och laddning så är du i mål :thumbsup:

Det är lite svåra kriterier, både tydligt blodspår på stor gris, lite köttförstöring på rå och varminteffekt på räv. Jag tror på hög fart, hård kula (koppar?) och så mycket kaliber/kulvikt din rekyltolerans medger skulle ge en vettig kompromiss. Det faktiskt ungefär vad jag har i min 338-06Ai med lättare kopparkulor ;) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar gossar för er input! :thumbsup: 

Har ingen erfarenhet av 7mm och har varit lite fundersam om det skulle vara ”tillräckligt” i icke-magnumkalibrar  men verkar som fler av er är inne på det spåret så det ska jag kika närmare på. Både 7x57 och 280 Rem. /280 Ackley känns väldigt lockande överlag. :rolleyes:

338-06 och dess Ackleykusin har jag sneglat på så kul att höra från någon som kör med den. Har dock varit lite fundersam på kopparkulor till lätt vilt (i.e. räv), men det funkar bra asså...?!

Vad säger ni om 270 Win.?

Har även funderat på .300WSM, men antar att det egentligen bara är ett dyrare alternativ till 30-06 utan att egentligen tillföra något!? Har dock läst en del om att den verkar ha goda precisionsanlag, vilket inte verkar vara gängse åsikt om 30-06. Någon med mer praktiska erfarenheter?

 

Edit: 8x64 har jag haft med som ett alternativ också. Någon med erfarenhet eller synpunkter på den?

Har märkt att jag tenderar att dras åt att vilja ha så grovt som möjligt utan att tappa långhållsprestandan, kanske för jag inte helt litar på devisen ”speed kills”. Känns som det blir väldigt kulberoende med det konceptet för att få ”rätt” effekt i djuret...För mjuk kula = sämre penetrering vs. för hård kula = helmanteleffekt...så går det konceptet verkligen att kombinera med de olika vilt som ändamålet avser...?

Sorry, mycket spridda funderingar blir det. Min hjärna verkar bättre lämpad att hitta optimala lösningar än vettiga kompromisser... :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago sidelock sa:

Erfarenheten säger att wsm-hylsor kostar arsle när de ens finns att få tag i. 

 

Ah, det är så jä**gt t.o.m. !?

Då stryker vi nog den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker 30-06 har alldeles ypperlig precision.

 

Tre Norma Oryx 13g 100m, skjutna ur min Sako 75...

 

Dagens-basta-30-06.md.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Tycker 30-06 har alldeles ypperlig precision.

 

Tre Norma Oryx 13g 100m, skjutna ur min Sako 75...

 

Dagens-basta-30-06.md.jpg

Ser ju onekligen fullt tillfredsställande ut. :)

Gissar att de trådar jag läst har handlat om håll över 600 meter...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Holz sa:

Ser ju onekligen fullt tillfredsställande ut. :)

Gissar att de trådar jag läst har handlat om håll över 600 meter...

Ja för min 30-06 skjuter fullt tillräckligt tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm...har jag underskattat 6,5:an så grovt asså. Klart instressant att höra att de lägger sig ner på pass fint.

Har nog underskattat, eller missförstått, A-Max:en också. Trodde den skulle vara på tok för blött till större/tyngre vilt som gris...!? 

Tackar för input! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Holz sa:

Hmm...har jag underskattat 6,5:an så grovt asså. Klart instressant att höra att de lägger sig ner på pass fint.

Tackar för input! 

Min erfarenhet är att 6.5:an är bespottad och underskattad av helt fel anledning. Folk klankar ner på 6.5:an för älg och grisjakt generellt vilket är helt fel enligt mig. För hundförare och eftersöksjägare är det kanske inte förstahandsvalet från mig heller då viltet i regel har adrenalinpåslag och vinklarna för att nå vitala delar kan bli pissiga. Men för jakt på gris, älg, rå, hjort och räv på "moderata" avstånd vid "lugna" jaktformer så har jag svårt att se den som sämre än något annat utifrån mina erfarenheter och de 3 siffriga grisar jag fått ta del av att se/höra om med liknande uppträdande/erfarenheter som de jag skjutit. 

Mvh Joacim 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående kuldiskussionen så kör jag med SST 170 i min 8x57js och efter 2 rävar, 4 rå och 1 gris så är min slutsats att den är bra på räv - tennisbollsstora utgångshål och en snabb död. Något för mjuk för rå i min smak - två bröstkorgar har kluvits/"sprängts". Den enda grisen jag skjutit var jag nöjd med effekten på (skott bakom bog) ganska mycket blodsprängt, men det vill jag hellre skylla på att grisen vägrade lägga sig tillräckligt snabbt än att det var kulans fel.

Kommer gå över till Nosler BT 180 till nästa säsong - vilken i 8mm ska vara i det hårdare segmentet/laget.

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hamnat där att det nästan är ett problem när jag öppnar skåpet "vilken bössa ska jag ta i dag"- för dom är ganska likvärdiga i prestanda. Jag hade klarat mig fint med endast en av dom (vilken som)

Men säg inte det till licenstanten ...

Man är ju prylbög......

Beware of the man with only one rifle- he probably knows how to use it.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enda som talar emot 308win för min del är att 178grains Amax börjar bli svår att få tag på. Har inte testat ersättaren men så har jag också bunkrat 700st av de riktiga 178orna.

Blöta kulor är blöta om man använder dem på fel sätt!

308 är ingen dum kaliber. Men man får klicka lite om viltet står en bit iväg...

/M

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Joacim sa:

Angående kuldiskussionen så kör jag med SST 170 i min 8x57js och efter 2 rävar, 4 rå och 1 gris så är min slutsats att den är bra på räv - tennisbollsstora utgångshål och en snabb död. Något för mjuk för rå i min smak - två bröstkorgar har kluvits/"sprängts". Den enda grisen jag skjutit var jag nöjd med effekten på (skott bakom bog) ganska mycket blodsprängt, men det vill jag hellre skylla på att grisen vägrade lägga sig tillräckligt snabbt än att det var kulans fel.

Kommer gå över till Nosler BT 180 till nästa säsong - vilken i 8mm ska vara i det hårdare segmentet/laget.

Mvh Joacim 

Vad har du under sst 170gr? Hjälper en kamrat prova ut en patron och söker alternativ ifan nuvarande kask med 201 inte faller bössan på läppen. :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago sidelock sa:

Det är ett konstant skitsnackande från folk som skjutit ett djur med amax/sst/bst/gameking etc. De har fått kasta en bog och skriver sen på nätet om att kulan havererade och hela framhalvan på djuret fick slängas.

För min del är dessa den enda typen av kula jag använder nu för tiden och jag har aldrig kasserat en kroppsdel som inte träffats. :biggrin:  skjuter man i bogen så blir bogen skrot likaväl som att skinkan blir skrot om man skjuter där.

Låter ju inte helt osannolikt. Vissa är ju väldigt snabba att döma och gärna deklarera det sen för alla. 

Faktiskt en god poäng. Det tenderar ju alltid bli skrot där man faktiskt träffar. Får nog omvärdera dessa kulor. 

1 hour ago Maichel sa:

Enda som talar emot 308win för min del är att 178grains Amax börjar bli svår att få tag på. Har inte testat ersättaren men så har jag också bunkrat 700st av de riktiga 178orna.

Blöta kulor är blöta om man använder dem på fel sätt!

308 är ingen dum kaliber. Men man får klicka lite om viltet står en bit iväg...

/M

Är det någon som testat ELD-X och vet om de påminner om A-Maxen eller om den beter sig annorlunda?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäkligt intressant att höra om 6,5:an, den hade jag i princip räknat bort från min lista men den får nog föras tillbaka. I samband med det tycker 7mm börjar se mer och mer intressant ut då de kan fås lite tyngre men fortfarande ha väldigt goda långhållsegenskaper. Börjar tro att ett prisvärt och kul alternativ kan vara att hitta en 7x64-pipa till M03:an då allt annat redan finns på plats. 

Det hade även vart intressant att testa MarkusR melodi med lite grövre kopparkulor. Är det någon som har testat 160gr. TTSX i 8x57 på lite längre håll?

En .308 står i skåpet så ska nog se om jag kan få tag på några 178gr. A-Max och testa. Sitter ingen vakkikare på den men på en belyst åtel borde den fungera. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Jag har hamnat där att det nästan är ett problem när jag öppnar skåpet "vilken bössa ska jag ta i dag"- för dom är ganska likvärdiga i prestanda. Jag hade klarat mig fint med endast en av dom (vilken som)

Men säg inte det till licenstanten ...

Man är ju prylbög......

Beware of the man with only one rifle- he probably knows how to use it.....

Min situation är lite tvärtom. Relativt stor variation i skåpet, men ingen som riktigt känns helt 100%-ig för den jakt jag faktiskt mest ägnar mig åt. :huh: Kanske blir så när man mest fokuserat på vilken bössa man vill ha och därefter ändamålet. :D

Är ju lite prylbög jag med liksom...

 

Edit: Eller det stämmer inte, hade faktiskt väldigt tydlig målbild med mina inköp. Problemet är att jag inte litar tillräckligt på pip- och kikarbytena för att ge mig ut utan kontrollskott, vilket jag tyvärr inte alltid hinner med att göra. Det är där skon klämmer helt enkelt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...