Hoppa till innehåll

En kula & en kaliber


Holz

Recommended Posts

53 minutes ago Steinbok sa:

308w med 150gr mega är ju en annan klassiker. Rätt flackskjutande för att vara 308 och en bra kula till det mesta.

Det är faktiskt det jag skjuter i .308:an idag. :) Dock är det bara en gammal lågförstorande Leupold på den så inte klockren för de lite mörkare stunderna eller de längre avstånden. Till den är jag dock sugen på att testa 220 gr. RN som Exabit så snällt ordnade åt mig mer som älg- och drevjaktsklubba.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Internetkrigarna och andra förståsigpåare kan hacka på 6,5 bäst de vill.                 Morbror har skjutit 106 älgar med Noslerkulor i sin gamla tikka 6,5x55 utan problem.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Flintbüchse sa:

Internetkrigarna och andra förståsigpåare kan hacka på 6,5 bäst de vill.                 Morbror har skjutit 106 älgar med Noslerkulor i sin gamla tikka 6,5x55 utan problem.

Ja det är ingen omöjlighet att skjuta älg med klass 2. Men frågan är om det är lämpligt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Twinn sa:

Ja det är ingen omöjlighet att skjuta älg med klass 2. Men frågan är om det är lämpligt?

Den gamla Partitionen klara klass 1, Har två askar, Då våga Norma stoppa krut i grejerna!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago hs_merkel sa:

Den gamla Partitionen klara klass 1, Har två askar, Då våga Norma stoppa krut i grejerna!

Klockat i kronograf? Jag är bara nyfiken. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit älg med både 6,5X55 och 338WM och det har aldrig varit knall och fall med någondera kaliber. Skottverkan vid senaste oxen var dock inte imponerande med 6,5:an. På fjärde smällen och över 100 meters flyktsträcka fick jag skottreaktion. Visade sig vara fyra dödande träffar, med gamla stålmantlade Alaska, som levererats ur Tikkan..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara min personliga erfarenhet. Vad som är viktigast är skjutförmågan hos jägaren och de flesta skjuter nog bättre med en mildare rekyl. Att försöka kompensera bristande övning och vapenanpassning med en grövre kaliber är knappast särdeles gångbart..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt förtjust i halvsjuan som kaliber men använder den inte speciellt mycket till gris/älg längre av erfarenheter liknande doenitz. Helt enkelt brist på skottecken på framförallt löpande gris vilket jag inte upplever med 9,3x62 eller min f.d. 300wm. Mer våld ger helt enkelt större respons vilket jag uppskattar, men priset blir också mer våld mot axeln.

Annars kan jag inte klaga på döden i halvsjuan, det som kommit framför pipan på min Sako har aldrig haft en chans, men det är numera min lönnmördarbössa på augustibockar och pappälg.

Nu har dock ödets nycker blandat med bössbytarsjuka landat ytterligare en halvsjua i skåpet som ska få chans som ren passbössa med 140grains SST, får se om det ger mig skottecken som önskat så kanske halvsjuan får en andra period som drevjaktskaliber i mitt jägarliv.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30-06 med Barnes 168 gn TTSX i ca 850 m/s. Just 168 grainarna är Barnes mjukaste klass-1 kulor i kal .30. BC är skaplig också. Passar därför utmärkt till 308 win och 30-06. Allra bäst till den senare tycker jag, eftersom den längre hylshalsen hanterar de långa kulorna bättre. 30-06 har också ofta lite tvärare räffelstigning än 308 win, och stabiliserar dem bättre.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste ju säga att konceptet med kopparkulor tilltalar mig, men ska man tro på Henriks råd (vilket jag absolut gör) så krävs det man går upp på åtminstone kaliber .30 för att det ska bli effektivt...hmm, what to do, what to do..? :ermm:

Å allt detta huvudbry bara för den där jädrans begränsningen i vapengarderoben. :yucky:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago hs_merkel sa:

Den gamla Partitionen klara klass 1, Har två askar, Då våga Norma stoppa krut i grejerna!

Här du mätt dem i kronograf? Det var notoriska glädjesiffror på Normas gamla laddningar med 140 gn kulor till 6,5×55. Men är det nåt som dödar älg bra är det Nosler Partition...även om den de facto är i klass 2 ;)B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur känslig skulle ni säga att kopparkulor är när det kommer till hastighet? Jag är medveten om att de kräver lite fart för att öppna upp ordentligt, men tänker mer på hur de fungerar vid högre hastigheter (tänk magnum på nära håll)? Blir det splitterbomber av dem eller är de generellt mer okänsliga för höga hastigheter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dr Krall sa:

Här du mätt dem i kronograf? Det var notoriska glädjesiffror på Normas gamla laddningar med 140 gn kulor till 6,5×55. Men är det nåt som dödar älg bra är det Nosler Partition...även om den de facto är i klass 2 ;)B)

Jo det håller jag med om att Partition dödar älgar i 6,5an. Har själv provat, men så här efteråt så vet i fan rent ut sagt om den klarar klass ett. Nåväl 15 år senare borde det vara preskiberat. ;)

Undrar om inte Normas vulcan 9grammare försvann från marknaden då den uppgivna glädjesiffran var allt för optimistisk när den mättes upp och var igentligen bara en klass 2 laddning trotts hård laddning. :/

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Twinn sa:

Syftar du på mig? Har själv 6.5a!

Så Troll är jag nog inte.... ;)

Med betoning på nog.

/Renlärigt Troende

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Holz sa:

Hur känslig skulle ni säga att kopparkulor är när det kommer till hastighet? Jag är medveten om att de kräver lite fart för att öppna upp ordentligt, men tänker mer på hur de fungerar vid högre hastigheter (tänk magnum på nära håll)? Blir det splitterbomber av dem eller är de generellt mer okänsliga för höga hastigheter?

De håller som regel ihop, kan tappa någon vinge men inte splittras. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Twinn sa:

Jo det håller jag med om att Partition dödar älgar i 6,5an. Har själv provat, men så här efteråt så vet i fan rent ut sagt om den klarar klass ett. Nåväl 15 år senare borde det vara preskiberat. ;)

Undrar om inte Normas vulcan 9grammare försvann från marknaden då den uppgivna glädjesiffran var allt för optimistisk när den mättes upp och var igentligen bara en klass 2 laddning trotts hård laddning. :/

Har en ask Vulcan med och den är KlasS 1 med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MarkusR sa:

De håller som regel ihop, kan tappa någon vinge men inte splittras. 

Är det någon överhängande risk att de inte hinner öppna upp om det går för fort...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Holz sa:

Är det någon överhängande risk att de inte hinner öppna upp om det går för fort...?

Alla kulor öppnar mer ju fortare det går så vitt jag känner till.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...