Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

Holz

En kula & en kaliber

Recommended Posts

hs_merkel
4 hours ago Twinn sa:

Klockat den över kronograf då?

;)

Räcker att de står på asken. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
strävhår
6 hours ago Twinn sa:

Skjutit mycket vilt med 6.5a och jag ser dess begränsningar. Sett en del skumma saker med 6.5an som jag inte sett med grövre kalibrar i likvärdiga situationer på större vilt. Dock anser jag att 6.5an har ett stort användningsområde på mindre vilt i vissa situationer med rätt kula och med en jägare som vet vad han gör. Använder själv min 6.5a upp till levandevikt på ca 70-80kg levandevikt, dvs vad den vad avsedd för (utan att gå in på detaljer).

Anser att 6.5an är en underbar kaliber upp till dovhjort-storlek. Men som slägga i fel vinklar på större vilt/hårdskjutet i eftersök.....Nej.

Det räcker med en eftersökshund dödad för att skytten misslyckades med 6.5a, i samband med eftersök......för att jag skulle välja något annat. Finns en anledning till att jag kallar min 9,3x62 för Thors hammare. Efter ett par attacker mot mig på ca 5m håll från skadade vildsvin (110kg+) i dåliga vinklar med snabba höftskott i täta granplanteringar och min 9,3a har räddat mig och min hund helskinnad från tråkigheter för att jag ska välja grövre rör när det verkligen gäller och som fått illvilliga och rejält tjurig grisar att gå ned för räkning.

Troll eller ej, en hund svårt sargad i famnen på väg till djurakuten för att konstatera att det inte fanns mycket att göra efter att vildsvinet sargat hunden svårt pga av för liten effekt från klen kaliber? Ja det överlåter jag till er att avgöra.

Samma jaktlag var inbitna 6.5 skyttar (som tyckte allt grövre var förkastligt), så har jag aldrig vare med om att jag skjutit 3 av 3 skjutna grisar samma sässong hade skottskador som grisarna överlevt med.

Med detta vill jag ha sagt 6.5an duger gott och väl så länge skytten kan sin bössa och håller sig inom ramarna, men när det verkligen skiter sig och allt jävlas, för stort vilt, fel vinklar, vilt vill döda dig och din hund av någon orsak. Ja då finns det bara en sak, och det är kraftigare kaliber dock inte större än vad du klarar av, min gräns går vid 9,3x62 och jag har haft kraftigare doningar än så till jakt (416 rem mag) men fann det som rejält övervåld till svenskt vilt.

Rejält tråkig med hunden, har egna och med liknande erfarenheter. 

Men till saken, ingen har hyllat kalibern som optimal eftersökskaliber. TS har specat vad han vill ha och där ingick inte  bl.a eftersök.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz

Helt riktigt, i detta fall handlar det enbart om lugna skott med bra stöd på icke stressat vilt, dock av väldigt varierande storlek och avstånd. Men det kommer säkert komma en tråd inom en snar framtid om en kula och en kaliber för snabba skott, inkl. uppföljningsskott, ur sämre vinklar och som samtidigt klarar av en räv på 200 meter utan att behöva skruva upp några klick på kikaren. :D

• Like 1
  • Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
2 minutes ago Holz sa:

Helt riktigt, i detta fall handlar det enbart om lugna skott med bra stöd på icke stressat vilt, dock av väldigt varierande storlek och avstånd. Men det kommer säkert komma en tråd inom en snar framtid om en kula och en kaliber för snabba skott, inkl. uppföljningsskott, ur sämre vinklar och som samtidigt klarar av en räv på 200 meter utan att behöva skruva upp några klick på kikaren. :D

9.3x57?!?!? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
capercock

Som någon innan mig säkert redan har konstaterat så blir väl val av kula, skottplacering och genomförande viktigare ju klenare kaliber du har.
Och man kan köpa sig vissa marginaler med grövre kalibrar, men också kanske på bekostnad av sämre skytte (gäller ej skyttevirtuoser på internetforum, givetvis :P) när träffområdena krymper och avstånden ökar.

Har en dråplig historia från i höstas då jag sköt på en älgtjur med 150gr Mega i min .308.
Tjuren kom på lock över ett hygge, såg den redan på drygt 300m och hade tänkt ut en plats på 140m som jag bedömde var min närmsta och sista chans eftersom den då skulle hamna i vindgatan.
Lockade fast den där jag hade tänkt, men tjuren tog några steg för mycket och hamnade bakom hyggets enda (!) stora tall.
Skottläget kom då istället någon meter längre fram, jag höll mitt i bogen på 100% bredsida och tryckte av.
Den tecknade, rusade och jag satt lugnt kvar och tänkte att saken var biff.

Lång historia kort: det blev ett långt eftersök och hundföraren fick skjuta tjuren för hund många timmar senare. 
Mitt ingångshål satt mitt i bogen och kulan hittade jag förvriden längst fram i bringan på samma sida som ingångshålet, d.v.s. den hade aldrig nått maskinrummet.
Ingångshålet såg misstänkt avlångt och jag kan inte komma på något annan anledning till det än att den måste ha touchat något (som dock inte syntes på 12x i en Zeiss) och tumlat innan träff.

Kanske hade det gått helt annorlunda med en grovsing? Vem vet. :ph34r:

Går man ständigt på eftersök, eller av någon annan anledning skjuter i konstiga vinklar eller halvrisiga lägen så finns det väl ingen anledning att välja en klening.
Själv tror jag att för oss vanliga dödliga så är valfri svensson-kaliber med blötast möjliga kula som ger tillräcklig djupverkan fullt tillräcklig. Och vill man ha hängslen och livrem så kör man olika kulor till olika vilt.

Sen går det åt helvete förr eller senare ändå. :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz
25 minutes ago strävhår sa:

9.3x57?!?!? 

Nästa tråd Strävis! :D

But keep that thought!

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz
33 minutes ago capercock sa:

Som någon innan mig säkert redan har konstaterat så blir väl val av kula, skottplacering och genomförande viktigare ju klenare kaliber du har.
Och man kan köpa sig vissa marginaler med grövre kalibrar, men också kanske på bekostnad av sämre skytte (gäller ej skyttevirtuoser på internetforum, givetvis :P) när träffområdena krymper och avstånden ökar.

Har en dråplig historia från i höstas då jag sköt på en älgtjur med 150gr Mega i min .308.
Tjuren kom på lock över ett hygge, såg den redan på drygt 300m och hade tänkt ut en plats på 140m som jag bedömde var min närmsta och sista chans eftersom den då skulle hamna i vindgatan.
Lockade fast den där jag hade tänkt, men tjuren tog några steg för mycket och hamnade bakom hyggets enda (!) stora tall.
Skottläget kom då istället någon meter längre fram, jag höll mitt i bogen på 100% bredsida och tryckte av.
Den tecknade, rusade och jag satt lugnt kvar och tänkte att saken var biff.

Lång historia kort: det blev ett långt eftersök och hundföraren fick skjuta tjuren för hund många timmar senare. 
Mitt ingångshål satt mitt i bogen och kulan hittade jag förvriden längst fram i bringan på samma sida som ingångshålet, d.v.s. den hade aldrig nått maskinrummet.
Ingångshålet såg misstänkt avlångt och jag kan inte komma på något annan anledning till det än att den måste ha touchat något (som dock inte syntes på 12x i en Zeiss) och tumlat innan träff.

Kanske hade det gått helt annorlunda med en grovsing? Vem vet. :ph34r:

Går man ständigt på eftersök, eller av någon annan anledning skjuter i konstiga vinklar eller halvrisiga lägen så finns det väl ingen anledning att välja en klening.
Själv tror jag att för oss vanliga dödliga så är valfri svensson-kaliber med blötast möjliga kula som ger tillräcklig djupverkan fullt tillräcklig. Och vill man ha hängslen och livrem så kör man olika kulor till olika vilt.

Sen går det åt helvete förr eller senare ändå. :)

Haha...exakt! En annan skjuter ju ögonbrynen av en ekorre på 300 meter i halv kuling men det finns ju de som faktiskt sitter och hittar på saker på div. internetforum. :whistling:

Hoppsan, dråpligt med älgen! :blink: Jag har också kört med 150gr. Mega i .308 denna säsong, dock har det inte blivit någon älg fälld med den tyvärr. Låter ju lite som kulan tumlat som du beskriver det. Antar att man aldrig kan vara helt säker och förr eller senare så händer dessa till synes oförklarliga incidenter.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Talisker
På 1/15/2018 at 09:21 Holz sa:

Är det någon överhängande risk att de inte hinner öppna upp om det går för fort...?

Inför årets jaktsäsong bytte jag från Oryx 180 gr till Barnes Vor-Tx (TTSX) 168 gr. Kalibern är 308 win. Enligt Barnes hemsida/ballistic chart skall kulan ha en utgångshastighet på 823 m/s. Mitt vapen är en Tikka T3 där pipan är 51 cm så jag antar att den verkliga utgångshastigheten är lägre än 823 m/s. Under året har jag skjutit 4 rävar (varierande skotthåll från 40 - 80 meter), 4 grisar, 2 råbockar, 1 mufflon och 1 dovkalv med TTSX 168 gr och jag är mycket nöjd. I samtliga fall har kulan öppnat/svampat upp och effekten har flyktsträckor mellan 0-10 meter. Med ett undantag  och det var en av grisarna med en träff alldeles bakom bogen.  

Nu är väl ovanstående inte tillräckligt för att med säkerhet säga att TTSX alltid öppnar sig även i lägre hastigheter men det räcker i alla fall för att TTSX, för min del, kommer att få förnyat förtroende även under nästa säsong.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Talisker

Såg just att jag citerade fel inlägg. Mitt svar ovan skall såklart riktas till frågan om kulan öppnar upp vid "låga" hastigheter...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz
8 minutes ago Talisker sa:

Såg just att jag citerade fel inlägg. Mitt svar ovan skall såklart riktas till frågan om kulan öppnar upp vid "låga" hastigheter...

Anade det. :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MrT.

Hej hopp !

Såg  i Svensk jakt (senaste numret ?)  att det var ett jämförelsetest mellan 6,5*55 och .308. Med tanke på diskussionen så kanske någon som är medlem (och prenumerant)  på tidskriften Svensk Jakt, kunde redovisa resultatet av detta jämförelsetest för oss som inte är medlemmar/prenumerant i jägareförbundet/Svensk Jakt ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
På 2018-01-12 at 20:51 Holz sa:

• Kunna prestera på rådjur och räv ut till 300m. utan att bli overkill på rådjur, det ska ju trots allt bli mat av det sen,  men samtidigt få varmintliknande effekt på räv.

Hittade det här klippet för vad det är värt, kolla dock gärna på 180gr Hornady sst effekt vilket du rakt av kan överföra på A-max och Eld-match.

/Mike

• Like 1
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.