Hoppa till innehåll

Antibiotika eller andra mediciner och gifter i åtelmaterial


ÅlandsFilip

Recommended Posts

Hej,

Har fått erbjudande om att ta hand om slaktavfall av fisk, men läste i den alltid informativa tidningen ”Jägaren” att endast vildlevande fisk är tillåten som åtelmaterial. Detta gäller högst antagligen allt köpekött, fisk, korv osv. det som ej ätit naturligt helt enkelt.

Då är frågan var man drar gränsen. Allt som hamnar på tippen som råttor osv kalasar på, eller det som fåglarna äter utanför restaurangerna i stan? Minken som fått det som foder hela tiden och sen rymmer, regnbågsrymlingar osv osv. Det är ju redan alla möjliga gifter i hela kretsloppet. Östersjöfisk är ju inte tjänlig mat utanför våra gränser.

Hur stor är påverkan av mitt mårdhundsåtlande? Det är främst lax och torsk jag blivit erbjuden. Garanterat att folk redan åtlar med allt mellan himmel och jord, det jag undrar är över påverkan? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grejen är att man inte skall sprida sjukdomar tror jag. Självdöda djur kan ju ha diverse sjukdomar...

 

Slaktrester från vilt och fisk kan inte vara några problem.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att regeln i Sverige säger att man får lägga ut slaktrester fritt inom samma kommun som djuret skjutits, borde även gälla där djuret fiskats, typ. Det är ju som du säger, Östersjöfisk anses ju inte tjänligt som människoföda tack vare höga nivåer av miljögifter. EXAKT vad som gäller vet jag inte men tror att de flesta tummar lite på reglerna med hänvisning till devisen "ändamålet helgar medlen" och det borde ju i allra högsta grad gälla minimeringen av den invasiva mårdhunden så, kör på du bara, så länge man inte blir upptäckt är ALLT lovligt! :rolleyes:

Ang. regeln om slaktrester så vet jag inte hur kostymnissarna hanterar problemet men min jaktmark, gränsar med såväl annan kommun som annat län och jag är tveksam till att havsörnarna och rävarna stannar vid gränsen och bara tittar på godsakerna jag lägger ut med jämna mellanrum...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...