Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Björnstigen

Ev. arrende av mark för toppfågel, Dalarna

Recommended Posts

Björnstigen

Kommer lägga bud för arrende av en mark i Dalarna om 600ha som har småviltsjakt och som bäst lämpar sig för toppfågel.
Om budet accepteras, så ganska hög osäkerhetsfaktor här, tänkte jag höra med "forat" om det finns intressenter att gå med då priset antagligen kommer landa på ngt mer än vad jag ensam egentligen är beredd att betala för endast den typen av jakt.

Då jag inte har ngn hund så är jag ju ganska så låst att jaga dem när det är snö men det lär ju finnas en hel del andra möjligheter också som tex räv/grävling antar jag för den som gillar grytjakt och har en lämplig jycke för ändamålet.
Osäker på om det finns rådjur därikring och det finns en del varg i området enligt utsago.

Lämpligast är väl om ni bor i Stockholmsområdet, då kan man i såna fall samåka.

Tankar, idéer, förslag och kommentarer mottages tacksamt.

strävhår

Första tanken som slår mig är att 600ha är väldigt lite för just den jaktformen, toppfågel alltså.

Nu kanske det är optimal mark, myrar och tall?

Björnstigen
1 hour ago strävhår sa:

Första tanken som slår mig är att 600ha är väldigt lite för just den jaktformen, toppfågel alltså.

Nu kanske det är optimal mark, myrar och tall?

Jag ska se om jag kan ta reda på det men vad jag kan se på sattelitbilder är det iaf barr och myrar.

Jag har ingen egen erfarenhet av toppfågel och vad för typ av areal de behöver eller vad man kan räkna med att finna på 600ha.
Antar att priset kommer ligga på runt 20kr/ha men om det är i minsta laget, som du säger, kanske det är för dyrt?

strävhår

1200kr är väl inget att bråka om, men för den slanten får du 2-3 dagars jakt/boende på valfri plats där det är för året gott om fågel. Och mer mark.

Ursäkta om jag låter negativ, men vill bara ge dig mer på fötterna/tänka på.

• Like 1

Björnstigen
1 minute ago strävhår sa:

1200kr är väl inget att bråka om, men för den slanten får du 2-3 dagars jakt/boende på valfri plats där det är för året gott om fågel. Och mer mark.

Ursäkta om jag låter negativ, men vill bara ge dig mer på fötterna/tänka på.

Antar att du menade 12.000 och inte 1.200? =)

Finns bara positiva kommentarer då jag har dålig koll så jag uppskattar dina åsikter och tar med dem i beräkningen.
Personligen så känns det dyrt att lägga 12kkr på 3 dagars jakt inkl boende när man kan få en mark för samma pris för ett helt år och kan åka när man vill utan att behöva tänka på ngn annan än sig själv egentligen.

Men du har ju såklart en poäng, kanske inte alltid det finns fågel, kanske kommer man inte iväg mer än 3 gånger osv. Då känns ju priset lite högre helt plötsligt, därav min fråga om det finns fler intressenter, räcker egentligen med en till så känns det helt plötsligt prisvärt.

Men självklart vet man ju inte förrän man utforskat marken första säsongen om det var ett bottennapp eller inte.

Att hitta någonstans att jaga närmre Stockholm där man kan komma ut när det passar en själv och på egen hand känns näst intill hopplöst.

lindgren

I Västerbotten betalar jag 300kr/år för småviltsjakt på 4500ha

Just as a reference..

• Like 2

strävhår

Fort och fel, men det betyder att du får flera veckors jakt istället för pengen.

Björnstigen
10 minutes ago lindgren sa:

I Västerbotten betalar jag 300kr/år för småviltsjakt på 4500ha

Just as a reference..

Viss skillnad i pris men också extremt mycket längre att åka, dock så gör ju priset att det inte spelar någon egentlig roll och man saknar press på sig att man "måste" åka upp för att få valuta för pengarna.

Jobbigt läge, skulle nog hellre ta 4500ha för 300kr/år i Västerbotten och planera en längre vistelse per år istället, några platser lediga på den marken? :) 

lindgren

Bara att lösa kort. Det finns massor av områden med norrut med samma peng. 

En annan femma med "hög vilt"..

• Like 1

strävhår

För 12 papp plockar du ihop en vecka toppfågel, en vecka bäverjakt och en pursch på dovkalv i februari. Och du har pengar över.

• Like 1

Björnstigen
12 minutes ago lindgren sa:

Bara att lösa kort. Det finns massor av områden med norrut med samma peng. 

En annan femma med "hög vilt"..

Mest intresserad av småvilt för tillfället om man bortser från gris men det finns ju en hel del möjligheter till det här nere om man vill.

Så du löser alltså årskort ngn stans.
Betyder det att du kan åka när du vill eller måste det ändå bokas?
Hur mycket annat folk krockar du med?

Björnstigen
12 minutes ago strävhår sa:

För 12 papp plockar du ihop en vecka toppfågel, en vecka bäverjakt och en pursch på dovkalv i februari. Och du har pengar över.

Det låter ju onekligen som mer bang for the bucks.
Om markerna inte är överjagade.

Måste nog bli bättre på att googla, dålig på att hitta jakter för de pengar ni nämner för att vara ärlig, ser mest extremt mycket högre priser på det mesta.

Ompi

Jag betalar 3000 kr per år för 2400 hektar i Värmland och då ingår älg, Björn, varg (dom åren man får jaga varg)och småvilt. Jag bor också i Sthlm och jag tror inte det skiljer sig mycket i distans.

• Like 1

Björnstigen
4 minutes ago Ompi sa:

Jag betalar 3000 kr per år för 2400 hektar i Värmland och då ingår älg, Björn, varg (dom åren man får jaga varg)och småvilt. Jag bor också i Sthlm och jag tror inte det skiljer sig mycket i distans.

Oj,

Det var inte illa fast då antar jag att du är med i ett jaktlag där uppe?

Ompi
1 minute ago Björnstigen sa:

Oj,

Det var inte illa fast då antar jag att du är med i ett jaktlag där uppe?

Nope, arrende ! Då har har man en plats i laget per auto vad jag förstått

• Like 1

Björnstigen
2 hours ago strävhår sa:

Tack för tipsen, ska ta en närmare titt på dem när jag har lite fri tid på jobbet.
Den sista länken hittade jag faktiskt igår, synd bara att den var från 2013, verkar svårare att lösa årskort hos de flesta nu.

Björnstigen
9 hours ago Ompi sa:

Nope, arrende ! Då har har man en plats i laget per auto vad jag förstått

Ja, det borde du ha.
En sån mark vore ju inte helt fel att förfoga över =) grattis!

strävhår
1 hour ago Björnstigen sa:

Den sista länken hittade jag faktiskt igår, synd bara att den var från 2013, verkar svårare att lösa årskort hos de flesta nu.

Nu hänger jag inte med.

Robert.M

Det dräller ju av marker här uppe i norr att jaga toppfågel på. Oftast mellan 100-150:-/dag för jaktkortet. Att arrendera mark för 12000:-/år för det ändamålet hade jag aldrig gjort. 600Ha räcker inte för en dags skidåkning..

Björnstigen
5 minutes ago strävhår sa:

Nu hänger jag inte med.

Artikeln "Någonstans att jaga" är från "Publicerad 3 maj 2013 - 14:00" men jag ska gå igenom de som finns där och se om man kan få tag på årskort.

Björnstigen
1 minute ago Robert.M sa:

Det dräller ju av marker här uppe i norr att jaga toppfågel på. Oftast mellan 100-150:-/dag för jaktkortet. Att arrendera mark för 12000:-/år för det ändamålet hade jag aldrig gjort. 600Ha räcker inte för en dags skidåkning..

Jo jag såg att de flesta tar 150kr för dagskort men det jag var ute efter är ett arrende snarare än att lösa dagskort.
Men ja, du har nog rätt, 600ha är nog lite för litet för vad man får.
Fast det kanske inte landar på 20kr/ha, bara en estimering utan att jag egentligen  har kött på benen ang priserna där.

älg

Om du är beredd att åka en bit så kan du titta på Stora Ensos upplåtelser i Dalarna och framför allt Värmland. Där arrenderar du en viss areal i ett VVO för en förhållandevis rimlig peng och får därigenom jaga i hela VVO:t. På många upplåtelser får du både småviltsjakt och älgjakt, på andra är de separata. 
https://storaensoskog.se/om-oss/viltforvaltning-och-jakt/lediga-upplatelser/ 
(Sidan funkar dåligt för mig i Chrome. Bättre i Explorer.)

• Like 1

Björnstigen
37 minutes ago älg sa:

Om du är beredd att åka en bit så kan du titta på Stora Ensos upplåtelser i Dalarna och framför allt Värmland. Där arrenderar du en viss areal i ett VVO för en förhållandevis rimlig peng och får därigenom jaga i hela VVO:t. På många upplåtelser får du både småviltsjakt och älgjakt, på andra är de separata. 
https://storaensoskog.se/om-oss/viltforvaltning-och-jakt/lediga-upplatelser/ 
(Sidan funkar dåligt för mig i Chrome. Bättre i Explorer.)

Tack för tipset, har kollat där flera gånger, men bara i ... Chrome... ser ingenting ledigt, men det gjorde man i Internet Explorer!!

Ompi
8 hours ago Björnstigen sa:

Ja, det borde du ha.
En sån mark vore ju inte helt fel att förfoga över =) grattis!

Tror inte det är så svårt och fixa, jag kan prata med markägaren och kolla om han har fler jakträtter och arrendera ut är nästan säker på att han har. Skicka pm om du är intresserad.