Hoppa till innehåll

Trä och stål, dårå...


erpet

Recommended Posts

Jag har läst tråden om den nya Mauser M18 och kommit fram till att jag borde spara lite pengar till en sån där begagnad, plastfri kvalitetsbössa som alla hellre köpt. (Jag har redan en Mauser M12 i plast som fyller 90% av mina behov, ytterligare en repeterstudsare vore mest för att tillfredsställa det allmäna intresset för jaktvapen samt för att ha något långlivat att lämna i arv.)

Vad borde man satsa på? Jag vurmar för Tyskland/Österrike, så det är en bra utgångspunkt. Bra säkring, naturligtvis. Helst ej pipbytare (är ej begränsad av vapengarderob), men finns det ordentliga sådana, så kanske.

Så vad är den bästa repeterstudsaren i segmentet "bra tyskt/österrikiskt bruksvapen på gränsen till exklusivt"?

Mauser M66 eller 77? Mannlicher-Schönauer M72? Heym SR21 ser jättefin ut - jag har hittat denna på eGun: http://egun.de/market/item.php?id=6799007  Skulle göra sig fint på en jaktresa till Namibia...

Har jag missat något?

 

Edit: bössan i exemplet kanske är lite dyr.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att få bra svar lär du få speca lite mer vad du söket annars lär det bli extremt spridda skurar.

Vad ska du jaga med bössan? Vad har du för budget?

Men ska jag föreslå nåt så titta på Mauser helstocken Alle säljer (eller sålde kanske har inte koll på läget där). En M98 i 30-06 må va lite slätstruket på pappret men fan vet om inte det är lite av det mest universella man kan ha....

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago TekDr sa:

Men ska jag föreslå nåt så titta på Mauser helstocken Alle säljer (eller sålde kanske har inte koll på läget där). En M98 i 30-06 må va lite slätstruket på pappret men fan vet om inte det är lite av det mest universella man kan ha....

 

Den finns kvar, inte helt rätt månad att lägga ut saker till försäljning innan löning ;) 

Schultz&Larsen är riktigt fina bössor med kvalitetskänsla de med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mauser 66 är en bössa jag alltid varit nyfiken på, det är ju defacto en pipbytare som om man håller sig inom kalibergrupp 1 medger en del intressanta alternativ utan att byta slutstycke, då det är en pipbytare och lådan är väldigt öppen så blir vapenvården busenkel.

Magasinet rymmer dock bara tre patroner med möjlighet till fyra med en i loppet om detta skulle vara en dealbreaker.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mad Mike sa:

Mauser 66 är en bössa jag alltid varit nyfiken på, det är ju defacto en pipbytare som om man håller sig inom kalibergrupp 1 medger en del intressanta alternativ utan att byta slutstycke, då det är en pipbytare och lådan är väldigt öppen så blir vapenvården busenkel.

Magasinet rymmer dock bara tre patroner med möjlighet till fyra med en i loppet om detta skulle vara en dealbreaker.

/Mike

Min mor har haft en slik som köptes på inrådan från mig då även jag var nyfiken på en slik under ett antal år. Det botades dock där och då ganska så bra. 

För det första är det svårt att få till ett vettigt montage som blir i en dräglig höjd som inte kräver en gamnacke från helvetet. För det andra så fick jag aldrig trycken till att lira - antingen blev snelltrycket bra - men då blev direkttrycket skit eller vise versa. Kontaktade Håkan spuhr då jag såg att han hade fixat endast en avtryckare på sitt Ex. Lösningen kommer från recknagel och kostade på den tiden 4500kr (lär inte ha blivit billigare). 

Numera är jag istället intresserad av Blasers 830 och 850 - vilket jag kommer prova en vacker dag när jag har pengar och snubblar över något vettigt. Montageproblematiken är dock densamma även där. 

Till TS så kan ju nämnas att jag även haft både Schultz & Larsen samt en Heym SR21 och av de båda så hade jag valt Heymen om jag fått välja igen - den gav ett klart gedignare och trevligare intryck än Heymen. Vid närmare eftertanke kanske man skulle se sig om efter en slik i 8x57js istället för nuvarande T3:a :rolleyes:^_^

5a68c2761040d_2012-10-2317_01_46.thumb.jpg.5f1805c41540d1034efb81094801fcb2.jpg5a68c2bfab04c_2012-10-0310_24_20.thumb.jpg.d4c59daa3e9bb59b7c6dc4dc9a32e3c2.jpg5a68c2d0d6ee7_2012-10-0915_00_14.thumb.jpg.4018fe6649d798cdef3c29e670a56733.jpg

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så jävla svårt..... 

En premium98 eller en Mannlicher m/1903.

Tryck i en ny pip, och få en bra kolvmakare att kreta ut en vettig rak kolv. Toppa med en hakad kikare. 

Case closed. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Dansken sa:

Sista modellen innan Sako slutade tillverka kulgevär -som du ;)

Ja tyvärr är det helt krasst så! :( Om än att 85 är en bra bössa så har man snålat in på konstruktion jämfört med 75. Rekylklacken på 85 är ett skämt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du förstår vad mycket material- och bearbetning dom spar vid tillverkningen av lådan på en 85 jämfört med en 75
Sako 75 är ett riktigt bra vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago TekDr sa:

För att få bra svar lär du få speca lite mer vad du söket annars lär det bli extremt spridda skurar.

Vad ska du jaga med bössan? Vad har du för budget?

Men ska jag föreslå nåt så titta på Mauser helstocken Alle säljer (eller sålde kanske har inte koll på läget där). En M98 i 30-06 må va lite slätstruket på pappret men fan vet om inte det är lite av det mest universella man kan ha....

 

Ärligt talat vet jag inte vad jag skall ha den till - min 8x57IS tillfredsställer som sagt 90% av mina jaktliga behov.

Jag är mest ute efter en konkretisering av den känsla alla säger sig sakna hos Mauser M18, men för att vara mer specifik:

  • tysk/österrikisk
  • motsvarande sveriges Klass 1
  • tysk patron, minst 64mm hylslängd
  • bra säkring
  • bra slutstycksgång
  • välgjord (material och bearbetning)

Jag behöver namn och modellbeteckning att ha som ledstjärna i sökandet av en repeterstudsare jag definitivt skall ha en dag. Jag kommer inte att orka spara ihop till mer än 50000SEK, snarare landar det hela på 20-30k. Begagnat, som kanske framgått.

Jag får se vad som uppenbarar sig först; ett jaktligt behov eller en realistisk drömbössa att ha, titta på, handha, skjuta med och kanske jaga lite med också.

Alla har väl såna tankar, eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago pmt sa:

Det är ju inte så jävla svårt..... 

En premium98 eller en Mannlicher m/1903.

Tryck i en ny pip, och få en bra kolvmakare att kreta ut en vettig rak kolv. Toppa med en hakad kikare. 

Case closed. 

T

Uppfattat. Får ta och googla på Mannlicher m/1903.

Vad är en bollparkssiffra på en sådan med föreslagna renoveringsåtgärder?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago pmt sa:

Det är ju inte så jävla svårt..... 

En premium98 eller en Mannlicher m/1903.

Tryck i en ny pip, och få en bra kolvmakare att kreta ut en vettig rak kolv. Toppa med en hakad kikare. 

Case closed. 

T

Var söker man lämpligen en tysk premium-98?

Rigby m.fl brittiska ekipörer är ju lite mer namnkunniga.

Har för min del en liten dröm om en riktig 333 Jeffery en dag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago sidelock sa:

Var söker man lämpligen en tysk premium-98?

Rigby m.fl brittiska ekipörer är ju lite mer namnkunniga.

Har för min del en liten dröm om en riktig 333 Jeffery en dag.

Kanske  Mauser Oberndorf M98, har sett någon i någon konstig kaliber 10,75x68 eller om det var 64 på Blocket någon gång vill jag minnas.

Om det räknas som premium eller inte vet jag inte, men man kan kanske trösta sig med att den iaf är Tysk. ^_^

Finns väl "Otto Bock" bössor, han som uppfann 9.3x62 patronen med M98 mekanism med.

Ligger väl betydligt lägre i pris än dom du räknat upp, men högre än tex Brno och HVA med M98.....vad det nu är för fel på dom, man lär väl modernisera härket lite ändå om man ska vilja använda den annat än vid högtidliga tillfällen.

Man kan ju få en riktigt fin bössa ihopsatt efter önskemål och med kolvmått i fint trä till långt under 1/2 priset till vad en nytillverkad Mauser M98 kostar....knepet är ju att undvika betala för tillverkningskostnaden för mekanismen som är för dyr att framställa för annat än gräddan av vapenköpare nuförtiden.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago Järven sa:

Finns väl "Otto Bock" bössor, han som uppfann 9.3x62 patronen med M98 mekanism med.

Min förkrigsdrilling är en Otto Bock. Grymt fin bössa som var löjligt billig i förhållande till moderna bössor. Men det var väl kulpipans 8x57jr som drog ner priset kan jag tro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Min förkrigsdrilling är en Otto Bock. Grymt fin bössa som var löjligt billig i förhållande till moderna bössor. Men det var väl kulpipans 8x57jr som drog ner priset kan jag tro.

Jo, det är väl inte ovanligt att gamla fina bössor från början av förra seklet har kalibrar som gör att dom får en ganska begränsad köpmarknad.

Finns säkert många jättefina vapen man kan få till bra pris på grund av att kalibern inte finns hos lokala Jaktia. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...