Hoppa till innehåll

1-6 sikte


HasseG

Recommended Posts

Då var årets älgjakt klar, så nu börjar planeringen inför hösten. Planen är att skaffa ett belyst 1-6 sikte. Max 15 000:- för frugan tycker att badrumsrenovering går före kikarsikten. Har funderat på Zeiss V6 och Docter V6, är det någon som tycker något om dom? Annars kan Ultimax vara ett billigare alternativ, dom har jag läst en hel del positivt om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad Zeiss V6 eller Docter V6 ligger i för prisklass, men jag kan verkligen rekommendera Helia 1-5 om man vill ha ett lågförstorande. Svårt att se nått annat "premiumsikte" konkurrera med dessa mtp. nypriset som de har.

/Må

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan att uttala mig om de andra som rekommenderats så måste jag slå ett slag för Z6i. Tycker de börjar bli riktigt prisvärda på t.ex. Blocket nu. Annars håller jag med BigJim, Helia 5:an verkar man kunna få till riktigt bra nypris nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ställ dig frågan, räcker förstoringen? Mer förstoring? Behövs verkligen sista krispet i optiken för snabba skott?

Använda det till vak?

Har du verkligen behov av en äkta 1a?

Många bra förslag är redan nämnda.

Jag har själv provat lite varianter men hela tiden saknat högre förstoring.

Själv klurar jag i de här banorna

Steiner 2-8x42

Meopta 1.7-10x42

Helia 1.5-8x42

Helia 2-10x50

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Större förstoring behöver jag inte, det ska användas till älgjakten. Jag har idag ett Zeiss Classic Diavari 1,5-6x42. Men jag har skjutit på bana med lånad bössa och belyst sikte, och tyckte det var stor skillnad på löpet med en belyst punkt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag vill slå ett slag för Helia 5 1-5x24. Kompisen @Hunting4life köpte ett för någon månad sen och jag hade nästan glömt hur fina de är -_-

Ligger på 11900kr nya på Torsbo.

Mvh Joacim 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja Helia 5orna till de nya lägre priserna är svårslagbara vg pris/optisk kvalitet. Härlig mekanisk känsla i dem också...och inte minst stilrena och jäkligt snygga B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag ett Meopta R2 1-6×24. Det är också helt OK, men inte riktigt i klass med Helia 5. Meoptan har fin krispig optik och bra synfält. Dock ganska mycket tub runt siktbilden (dock inget tunnelseende) och rödpunkten lite känslig för exakt centrering av ögat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Twinn sa:

Själv klurar jag i de här banorna

Steiner 2-8x42

Meopta 1.7-10x42

Jag letar ny bössa med ljus och lykta och avser att ha en lite nättare kikare på den, just steinern är jag grymt sugen på men meoptan kan vara intressant även om jag har haft lite dåliga erfarenheter av det fabrikatet.

Förutom steinern så har Minox en 2-10x45 som är helintressant.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Meopta R2 1,7-10×42 också. Samma 'nackdelar' som 1-6an...ganska mkt tub och känslig för ögonplacering om rödpunkten skall förbli jämnt röd. Ganska stor rödpunkt...tycke och smak där. En grej som det är bra på, är skymningsegenskaper. Hänger med riktigt länge för att vara 42-objektiv. Meopta verkar ha bra ljustransmission i R2-serien.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haft meoptan 1-4 belyst förbannat mkt sikte för pengarna går att vaka med .... Satt på blaser d99.

Sedan köpte jag ett 1-6 swarovski eer till 375:an icke belyst helvetes bra sikte för dag/drev. Detta med rödprick på dagtid och inte kan skjuta så gäller nog att lägga de pengarna på ammo till övning ....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helia 1-5 är helt klart en kandidat, likaså Ultimaxen. Men är det ingen som har nått att säga om Zeissen eller Docter V6?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-26 at 19:39 josc72 sa:

Jag har en Ultimax och är mycket nöjd med tanke på priset. Dock hade jag, med tanke på dina renoveringsplaner, tagit lite lån på badrummet och bland kakel, badkar och toalett bakat in ett betydligt finare kikarsikte i konkursen. Inse att en sådan här chans att smussla in ett fint kikarsikte i hushållsekonomin får du ALDRIG igen!!!

Beredd att hålla med här!:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-27 at 15:21 Mad Mike sa:

Jag letar ny bössa med ljus och lykta och avser att ha en lite nättare kikare på den, just steinern är jag grymt sugen på men meoptan kan vara intressant även om jag har haft lite dåliga erfarenheter av det fabrikatet.

Förutom steinern så har Minox en 2-10x45 som är helintressant.

/Mike

Jag har gluttat i både steinern och meoptan. Båda är jäkligt trevliga.

En arbetskamrat köpte steinern 2-8x42an innan jaktsässongen. Han har varit toknöjd med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago HasseG sa:

Helia 1-5 är helt klart en kandidat, likaså Ultimaxen. Men är det ingen som har nått att säga om Zeissen eller Docter V6?

Docter gör bra grejer inget snack om det. V6 har bra linser, men jag hade valt något annat pga av att jag har skitsvårt för att de spegelvände förstoringsvredet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago HasseG sa:

Helia 1-5 är helt klart en kandidat, likaså Ultimaxen. Men är det ingen som har nått att säga om Zeissen eller Docter V6?

Har bara tittat i zeissen men jäklar i havet vilket ha-begär den skapade hos mig. Men hittills har mitt nuvarande drevsikte, en begagnad leupold 1-4, funkat så bra under jakt att jag inte kan förmå mig att byta ut det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en Helia 5 1-5x24, och det är en skitfin kikare och har nu en Helia 5 1,6-8x42 istället. 

Nu har jag  även en V6 2-12x50, jäkligt fin kikare det med, något grövre riktmedel än Helian, men fungerar utmärkt ändå. Helians riktmedel kan vissa gånger vara för tunt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...