Hoppa till innehåll

Walther Lg mod. 55 cal 4,5


M-Ola

Recommended Posts

En granne ringde för en stund sen. Hade begravt svärfar i dag och när de hade börjat röja i hemmet efteråt så dök det upp lite saker. Bland annat ett luftgevär enligt ovan. Verkar vara ett målskyttegevär och frågan han hade var om det är licenspliktigt?

Så vad tror ni. Behövs det licens eller är det bara att ha kvar?

Sen var frågan om det är värt något och om det finns en marknad för det i Sverige.

Bilder:

5a6b9a473d21e_2018-01-2621_34_57.thumb.jpg.d1db24563cab9c5bc7d3fd35067b1d9a.jpg

5a6b9a483a300_2018-01-2621_35_21.thumb.jpg.8641190d5276322245ae7595cd744968.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tveksamt att det skulle vara licenspliktigt - det är ju inte avsett för jakt och kalibern är klen så du lär inte nå de energinivåerna.

Marknad vet jag ej men jag skulle gärna ta hand om den bössan att ha som plinkingbössa hemma ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är Ett licensfritt  Walther matchluftgevär, tror att det kan vara tillverkat på 60-talet men är lite osäker där.

Vet inte värdet men det är bra kvalitet  så han kan inte köpa ett likvärdigt för pengarna han får om han säljer det.

Delar borde gå att få tag i hos någon av de större luftvapen säljarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är licensfritt!

Visst finns det marknad för det! Många samlare skulle säkert vara intresserade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I helgen kom grannen in och undrade om jag viste var man kunde lämna in bössan och få den tillfixad. Fick svar från en firma här i Lund i dag att de kunde fixa den lite senare i vår. Var förbi och berättade det i kväll. Visade sig att grannen och hans fru hade lite olika åsikter om vad man skulle göra med bössan. :blink:

Så nu har jag fått den... Ska lämnas in och få alla slitdelar utbytta och modern kannpackning monterad i april. Sen kan jag och ungarna, och grannen när inte hans fru är hemma, plinka lite i trädgården.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago M-Ola sa:

I helgen kom grannen in och undrade om jag viste var man kunde lämna in bössan och få den tillfixad. Fick svar från en firma här i Lund i dag att de kunde fixa den lite senare i vår. Var förbi och berättade det i kväll. Visade sig att grannen och hans fru hade lite olika åsikter om vad man skulle göra med bössan. :blink:

Så nu har jag fått den... Ska lämnas in och få alla slitdelar utbytta och modern kannpackning monterad i april. Sen kan jag och ungarna, och grannen när inte hans fru är hemma, plinka lite i trädgården.

Är det möjligen hos Hammer du ska lämna in den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M-Ola sa:

Japp. 

Jäkligt trevlig och duktig kille med ett enormt kunnande av luftvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja hade full koll på vad som behövdes göras och inte var det mycket han ville ha för att göra det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har inte lämnat in bössan än men fick använda den i dag för ett "skorstensjobb". Har haft underliga ljud i skorstenen ett tag men inte sett något då jag kollat ner i kanalen från taket. I dag tog jag bort stenarna i kaminen för att kunna titta in i rökröret. Där satt det en duva. Fick inte ut den på något sätt och hade inte lust att flytta kaminen. Så till slut fick jag hämta bössan. Gick i alla fall bra. Var lite enklare att få ut duvan nu.

916880552_2018-05-1612_04_50.thumb.jpg.6ce5fa6658b6251597668e221573bca2.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Då har bössan varit hos farbror doktorn. Visade sig att den var fulrenoverad så det blev en ny kanna installerad. Alla packningar bytta och helt genomgången. Allt detta till en kostnad av 1620:-

Som hittat, nu ska den skjutas in med befintlig diopter så får vi se hur den skjuter sen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte ovanligt att någon har klåpat på gamla luftgevär, ofta för att "trimma" dom.

Aja, då har Hammer fått ordning på den nu då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...