Hoppa till innehåll

Eftersök på galt


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

I lördags ringde telefonen när jag var inne i en butik. Det var grannlaget som undrade om jag kunde hjälpa dem med ett eftersök. Jag sa att jag inte skulle kunna komma på sisådär 1,5 timmar och att det vore bäst om de hittade någon annan. Det gjorde de inte eftersom de ringde tillbaka efter 15 minuter. Jag och familjen klarade av våra ärenden lite snabbare än planerat. Väl hemma så hämtade jag mina prylar och tog ett par bananer i fickan som lunch, därefter for jag över till den bestämda mötesplatsen.

På mötesplatsen möttes jag av jaktlagets hundförare Morgan. Eftersom han har Petit Basset Griffon Vendéen  så ville han inte använda den tiken till grissök. Jag hade redan från början förklarat att jag inte visste hur min vorsteh Essa skulle hantera grisspår, hon har ju varit lite skeptisk till gris sedan hon sprättades för ett par år sedan (även om hon gjort några dödsök på gris i december).

Vi närmade oss skottplatsen och jag briefades. Grisen var stor, nästan kilformad med en rejäl puckel. En rotvälta fanns på skottplatsen och utifrån den kunde skytten berätta hur hög grisen var. Ryggen nådde strax över min navel. En rejält stor best med andra ord.

Skottplatsundersökningen gav inget att ta på. Inget blod, inga hår, ingenting.

Nåja, bara att börja spåra.

Vi satte igång och Essa var inte det minst tveksam utan tuffade på som tåget. Jag och Morgan (hundföraren) hängde på och verifierade grisspår med jämna mellanrum. Efter ungefär 1 km stannade vi upp och stämde av. Vi var definitivt på spåret men vi hade inte sett några tecken på skada, ingen hälta, inget blod och ingen lega. Vi bestämde oss för att släppa Essa och se vad som händer.

Vi strök kopplet och Essa drog iväg. Hon rusade genomgående 3-400 meter frammåt för att sedan rusa tillbaka och söka upp oss. Vi fortsatte så en kilometer innan Essa drog iväg på riktigt. Hon försvann dryga kilometern norröver innan hon började ringa varefter hon återvände till oss.

Vi bröt söket där och jag valde att ringa in en annan eftersöksjägare för att dubbelkolla spåret. Både jag och Morgan kände oss lite tveksamma.

Vi gick upp till samlingplatsen och mötte upp såväl resterande jaktlag som eftersöksjägare #2. Han har ett par duktiga tollare som i princip bara ägnar sig åt eftersök och spår.

Vi kom fram till att jaktlaget skulle vänta med att posta tills vi verifierat spåret. Jag och Morgan skulle gå med som skyttar. Därefter gick vi till skottplatsen och började spåra.

Tollaren tog samma trad som Essa tidigare tagit, i vart fall till 98% för där var några marginella avvikelser. Av grisspåren att dömma verkar Essa ha genat lite på ett par ställen medan tollaren var mer exakt spårföljande. Antagligen strikt markspårande respektive lite mer luftspårande. Vi följde spåret i 2 kilometer innan vi gemensamt kom bestämde oss för att det enda rimliga var att skottet var en bom.

Jag tycker att vår insats var bra. Jaktlaget var tålmodigt och seriöst i sin inställning till den eventuella skadeskjutningen. Personligen är jag nöjd med att Essa tog sig an spåret utan att tveka samt att tollaren verifierade spåret Essa följt. 

Nu är min fundering. Tycker ni att vi agerade rätt? Var det rätt att släppa vorstehn efter 1 km spårande? Skulle vi fortsatt och kollat upp hela Essas löpa? Att vi ringde in en annan hund är väl inga konstigheter, det var ett sätt att försäkra oss om att vi tänkte rätt. Skulle vi gjort något annorlunda? Vad säger ni som har mer erfarenhet än jag vad gäller sådant här?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte ge dig någon feedback då jag har väldigt liten egen erfarenhet. En fråga som dock väcks som jag själv behöver reda ut i mitt huvud för framtida eftersök är hur ni tänkt få avslut på det hela? Hade någon av dom hundarna ni använde kunnat ställa grisen?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Efalk sa:

Kan tyvärr inte ge dig någon feedback då jag har väldigt liten egen erfarenhet. En fråga som dock väcks som jag själv behöver reda ut i mitt huvud för framtida eftersök är hur ni tänkt få avslut på det hela? Hade någon av dom hundarna ni använde kunnat ställa grisen?

Eftersom de inte fick fram någon annan hund var vi tvugna att jobba med det som var tillgängligt. Eventuellt hade vorstehn kunnat ställa galten, jag vet faktiskt inte. Hon ställer grävling så det står härliga till men hon har tidigare varit ganska skeptisk gentemot gris efter en sprättning. 

Hund nr 2, en tollare, hade absolut inte ställt grisen.

Tanken var alltså att försöka skjuta så fort vi fick läge eftersom vi inte var säkra på hundarna. Typ ta det hela på volley. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago mdef sa:

Går ett par olika tankar genom huvudet. Tar gärna det på rätt sätt, bara, jag skriver i all välmening nu när du frågar. 

/----/

Hemläxa för dig då: Säg åt laget att se för !!! till att de har lämpligt ekipage att ringa till INNAN de går ut. Under förutsättningarna har du gjort ett bra jobb, tycker jag. 
 

Precis den typ av feedback jag ville ha. Får fundera igenom dina synpunkter och se om jag har några bra svar. Vissa delar av ditt svar skall jag nog förmedla till jaktlaget i fråga, det är tankvärda synpunkter.

Det hela blev lite på volley, och att grannlaget inte hade något förberett ekipage är inte så konstigt. Vi skjute väldigt få grisar i dessa trakter, det är snarast så att vi har en pågående etablering. Första grisarna skjöts för typ 3 år sedan. Nu kniper vi kanske 1-2 per 1000 ha så man kan nog säga att vi saknar rutiner för gris inom hela vårt VVO/ÄSO. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra inlägg av mdef. 

Å all heder till dig Älgflugornas Herre att du tog eftersöket när jaktlaget gjort bort sig i förberedelserna inför jakten. Som mdef skriver.... bättre att det görs något än inget alls :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Älgflugornas Herre sa:

man kan nog säga att vi saknar rutiner för gris inom hela vårt VVO/ÄSO. 

Skall nog påtala det till nästa årsmöte i vårt VVO.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har varit med om väldigt många som släpper tidigt och i ganska många fall har det inte gått så bra. 

om det va rätt eller fel i ditt fall kan jag omöjligt säga det är bara du som vet hur din hund fungerar. 

risken att stöta iväg grisen när man inte är nära är ju stor men risken är ju även stor i lina enda skillnaden blir ju att
man är lite närmare .

jag har en hund som jag kan släppa som jag vet kan klara det, han ställer eller snarare vallar sen har jag en vorsteh 
som jag inte släpper , han spårar helt enkelt mycket bättre när han får på spårlinan  då vet han vad han ska göra. 

kanon att du tog eftersöket när dom som skjutit inte kunde lösa det. tummen upp. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack för konstruktiva synpunkter, det är tack vare sådana som man kan förbättra sig till nästa gång. Vi har några återkommande synpunkter:

1/ spåra i lina längre än jag gjorde.

2/ var säker på att hunn kan ställa grisen om det kommer till det.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...