Hoppa till innehåll

Tikka T1x


Havakko

Recommended Posts

Läste i senaste Vapentidningen om Tikkas nyhet, deras första rimfire i 22lr och 17hmr. På pappret verkar den riktigt trevlig och säkert en våt dröm för de som gillar att anpassa sina bössor. 

Priset verkar landa på 6490kr i Sverige och bössan lär nå handlarna någon gång  i April-Maj. 

Någon som haft nöjet att klämma på ett ex på någon mässa? 

https://www.sako.se/p/tikka-t1x_tikka-t1x/311.product

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är klart sugen att låta 455an bli ren wmr-bössa och skaffa en t1 för att jag måste ha en.... 

Återstår dock att se om behovet återstår när man fått klämma?

Att den dessutom blir ca 1000kr billigare i Finland gör den i mitt tycke mer lämpligt prissatt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är rätt ofta över till Finland men blir det ett köp så kommer jag nog gynna lokala handlaren. Egentligen lite mer sugen på en Anschütz med träkolv och gärna öppna riktmedel men Tikkan lockar verkligen även om storebror T3 känns lika upphetsande som en diskmaskin från Electrolux.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Mad Mike sa:

Vad är det som är så bra?

Samma lådlängd som på T3x....på ett salongsgevär!

Crossover pipa för optimal performance....nä snarare för att använda samma kolvar som till T3x pipprofiler.

Duktigt överdimensionerat slutstycket....

10skottsmagasin som standard....tacka fan för det då man använder sig av ett fullvuxet centerfirekoncept....

Jag förstår överhuvudtaget inte varför man skulle välja denna framför en kaliberanpassad anschütz tex.

/Mike

 

 

Det är nog ingen som "väljer" den framför en Anschutz. Tikkan är ju flera tusen billigare, och väldigt modulär. Vilket kan locka många. Men den är ju ingen premiumbössa som en Annie, en bruksbössa som kommer duga fint tror jag. Inte särskilt upphetsande på nåt sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så kommer det nog bli.

Enligt mig är detta ett nytt lågvattenmärke av tikka vilket bara är tragiskt för jag gillade tikka en gång i tiden.

Inte ens remington som brukar få så mycket skit har kommit på den icke briljanta idén att göra en 22:a på 700 systemet , utan faktiskt satt sina ingenjörer på att ta fram äkta 22 mekanismer.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan på ett sätt köpa idén med modulära system, men en 22a i lång låda :blink: 

Jag är lite nyfiken på Browning T-bolt. Ungefär samma pris, verkar mycket trevligare. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

App app app app! 

Jag vet många med mig som efterfrågar mer "fullvuxna" rimfirevapen och äntligen har tillverkarna lyssnat :thumbsup: Mer "fullvuxet" än såhär kan det inte bli. Stannar min T3:a kvar en säsong till så får det bli en sån här för övningsverksamheten :) 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Remington 504 och 547 känns fullvuxna och ger mer köpsug än Tikkan.

 

Men en riktigt fin Anschutz med en fin ådrar kolv kan få ens hjärta att klappa lite extra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Joacim sa:

App app app app! 

Jag vet många med mig som efterfrågar mer "fullvuxna" rimfirevapen och äntligen har tillverkarna lyssnat :thumbsup: Mer "fullvuxet" än såhär kan det inte bli. Stannar min T3:a kvar en säsong till så får det bli en sån här för övningsverksamheten :) 

Mvh Joacim 

Vad ska du öva...rekylupptagning;)

Jaja du vill ha ett övningsvapen, då förutsätter jag att du också söker målskjutningslicens:thumbsup:

/Mike

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Mad Mike sa:

Vad är det som är så bra?

Samma lådlängd som på T3x....på ett salongsgevär!

Crossover pipa för optimal performance....nä snarare för att använda samma kolvar som till T3x pipprofiler.

Duktigt överdimensionerat slutstycket....

10skottsmagasin som standard....tacka fan för det då man använder sig av ett fullvuxet centerfirekoncept....

Jag förstår överhuvudtaget inte varför man skulle välja denna framför en kaliberanpassad anschütz tex.

/Mike

 

 

Där ser man... Erkänner villigt att jag inte idas läsa på om T1 an, Tyckte den såg trevlig ut och tänkte mig att det kunde vara spännande.Är det bara en "genväg" så är den plötsligt inte lika intressant.

Nåja en ren 22a måste in i skåpet då pipbytare inte var för mig då jag mer gillar att kunna ta med bössan utan att jämt ha fel pipa på.

Men vem vet... den kanske visar sig vara trevlig ändå :thumbsup:

Redigerad med Abex
Felstavning
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago Abex sa:

Där ser man... Erkänner villigt att jag inte idas läsa på om T1 an, Tyckte den såg trevlig ut och tänkte mig att det kunde vara spännande.Är det bara en "genväg" så är den plötsligt inte lika intressant.

Nåja en ren 22a måste in i skåpet då pipbytare inte var för mig då jag mer gillar att kunna ta med bössan utan att jämt ha fel pipa på.

Men vem vet... den kanske visar sig vara trevlig ändå :thumbsup:

Nu tvivlar jag ju inte att T1x kommer sälja i sverige, den kommer sälja som bara fan liksom alla tikkas bössor.

Nästa år kommer T1x Tac och året efter T1x varmint och året efter det kommer T1x modular osv, vartenda öre som går att krama ur T3 konstruktionen kommer inkasseras av köpvilliga som handlar tikka utan att tänka efter för modellen är så upphausad att den säljer sig självt.

Min prognos är att om ett antal år kommer luften gå ur ungefär på samma sätt som den gjort för Remmy 700 idag och då kommer T3 bössorna vara galet billiga...för om man ser dom för vad dom är så är dom inget speciellt alls, i synnerhet inte kolvarna,den dagen kommer dom stå i drivor hos vapenhandlarna och vara i det närmaste osäljbara.

/Mike

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Mad Mike sa:

Min prognos är att om ett antal år kommer luften gå ur ungefär på samma sätt som den gjort för Remmy 700 idag och då kommer T3 bössorna vara galet billiga...

/Mike

Då kommer jag köpa en till helt klart. hoppas den dagen är närmare än man kan ana.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago simonarvestrand sa:

Då kommer jag köpa en till helt klart. hoppas den dagen är närmare än man kan ana.

Så resonerar jag, trivs man med dussinbössor så vänta tills dom går att köpa för kaffepengar, då går även tillbehören att köpa för kaffepengar och först då kan man få till en riktigt bra slutprodukt för kaffepengar.

Dock finns inte T3 varianterna på min väntelista;)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på att lådan givetvis blir mycket större :blink:

En Anschütz 1710 vore ju en våt dröm men prislappen är ju inte lika tilltalande..  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Havakko sa:

Tänkte inte på att lådan givetvis blir mycket större :blink:

En Anschütz 1710 vore ju en våt dröm men prislappen är ju inte lika tilltalande..  

Är ju inte en T3 låda rakt av, det är en egen låda som , ska man säga har en tang i vardera ände, den främre enbart för kolvskruven. Syns när man tittar på bilder av den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Finskavapen sa:

Är ju inte en T3 låda rakt av, det är en egen låda som , ska man säga har en tang i vardera ände, den främre enbart för kolvskruven. Syns när man tittar på bilder av den.

Överdelen av lådan är kortare på T1x och givetvis är slutstycket av rimfiretyp men underdelen av lådan är T3 rakt av vilket ger världens längsta underbeslag för en 22lr.

Pipan är liksom halvsleevad in i lådan.

/Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I ett pipbytessystem har det konceptet ett visst berättigande. Men i en fix barrel?

Klart det kommer att sälja, med det är obeskrivligt dumt. "3 vapen men bara en kolv, och ja just det - 3 licenser"....

Marknaden är alltid logisk, men inte alltid så jämrans intelligent. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde fler skulle vara positiva till den faktiskt, Visst väcker den inte något direkt sug. Men jag är extremt trött på att många 22lr bössor byggs för att passa barn i åldersklassen 9-12....
Kan man få en fullvuxen 22a med bra precision, och bra trycke för 6500kr så tycker jag det låter vettigt. Iallafall för sådana som jag
som använder min 22a ganska sparsamt, och när jag väl använder den så vill jag inte behöva vara rädd om den.

Vad är det som är de dåliga egenskaperna med att den har en lång låda?  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta är nog positiva, det är bara en ovanligt hög koncentration av tjurigt gubbgriniga stötar här.

Man brukar normalt försöka bygga vapen så nätta och kaliberanpassade som möjligt, se bara på 6,5CM som inte gör något annat/bättre än en svenna6,5a, men det ska absolut vara korta lådor till allt. OM det inte heter Tikka T3, då är det helt ok med lång låda som inte är kaliberanpassad. Nu går Tikka ännu längre och bygger en låda till yttepyttiga 22lr som fyller ut en hel T3stock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...