Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• Bovie
      By Bovie
      Tjena! Tänkte höra om någon har nå bra tips, till att hjälpa hunden att ringa vid tapp? Finns det nå man ska (kan) göra eller ska man bara låta unghunden lära sig själv? Har en Hamiltonstövare som är snart 10 månader, Drivit hare 5-10ggr (lite dåligt sök fortfarande) och han visar bra med lust när han får hardoft i nosen. Men varje gång han får tapp (5-20min drev) så far han väldigt snabbt tillbaka i drevlöpan och skäller, kan bli upp till 5 svängar fram och tillbaka från slaget till där han tappar haren. Några tips? Tack på förhand för svar😊
    • PerT
      By PerT
      Vår renrasiga Griffon Nivernais-tik smet med unghunden, en jämte&GN på egen date. Följden av det är födda 15/1 syns nedan. 

Mamman ställer älg och gris. Driver räv och hare. 
      Hanen är än så länge en unghund som jagar nästan bra ibland, ställer gris ibland och jagar löv vissa dagar.
      Vet inte vad värdet är på såna valpar. 
      För mig är det viktigt att de får jaga och hamnar hos en bra husse och matte.
      Pris 7000 kr

• ason9
      By ason9
      Hej! 
      Har varit sugen på en hund ett tag nu (min första hund) och har filtrerat, eller vad man ska kalla det tagit fram tre olika typer av hundar.
      Älghund, trädskällare eller stövare.
      Kommer flytta snart och då var tanken att skaffa hunden, kommer ha tillgång till stor mark, ganska nära umeå. 
      Mina frågor är:
      Hur är tillgången på skogsfågel vid Umeå?
      Vilken av dessa tre typer av hundar tycker ni lämpar sig hos en förstagångsägare? 
      Samt vilken av dessa former tycker ni är roligast? (Bara för att göra en liten undersökning, har min egen favorit, men tycker alla är roliga) 
    • Foxtrot Echo
      By Foxtrot Echo
      Jag vet att man inte kan generalisera kring raser, alla hundar är individer och det mesta hänger på föraren osv.   MEN; om man ändå ska göra ett försök till generalisering när det gäller förighet och lydnad under jakt hos älghundsraserna?   Jag jagar mest i Västsverige, på flera olika marker, med det gemensamt att de är relativt små, och att vilken älg som är lovlig ofta är hårt reglerat. Att kunna kalla av hunden när den fått tag på fel älg, eller när det går ur marken, blir då viktigt om man vill ha bra jakt.    Den absoluta majoriteten av älghundar jag jagat med under 25 år har man när de väl fått älgkontakt haft tre alternativ för att kunna koppla hunden: Skjut älgen, kasta sig efter och ta hunden ala fotbollsmålvakt vid lämplig vägkorsning, eller låta hunden stå kvar och skälla/förfölja tills den tröttnar.   Men i min närhet finns/har funnits även tre duktiga (inget fel på jaktlusten) älghundar (Laika, Karelare och Gråhund) som jag när jag lånat dem, utan att känna hundarna extremt väl, utan problem kunnat kalla av direkt på ståndet (om de ex stått med en icke lovlig älg) och två av de tre även på lite distans.   Man behöver ju inte läsa så många provberättelser från ex älghunds SM för att inse att den typen av förighet/lydnad är rätt ovanlig på hundar som dessutom jagar bra. Förutom arv och genetik kommer ju som bekant även förarens intagning in som en viktig variabel för hur lydig hunden blir.   MEN; om man då ändå ska ge sig på att generalisera: Finns det någon av älghundsraserna som ger bättre odds än andra för att få en hund med både stor jaktlust, lydnad och förighet enl ovan?
vandraren

Typiskt hundförare med

Recommended Posts

TekDr
4 minutes ago faxe sa:

Bajsätare har vi 3 st avB).

Fan nu när jag tänker efter så nog fan åt båda labbarna vi hade när jag växte en jävla massa bajs när man var ute och gick... du är nog inne på ett spår där :P

Men det är klart korthårstaxen jag hade var jävligt glad för frusen kattskit så några outliners får man ju räkna med... :ph34r:

• Haha 1
  • Confused 1

faxe
7 minutes ago TekDr sa:

Fan nu när jag tänker efter så nog fan åt båda labbarna vi hade när jag växte en jävla massa bajs när man var ute och gick... du är nog inne på ett spår där :P

Men det är klart korthårstaxen jag hade var jävligt glad för frusen kattskit så några outliners får man ju räkna med... :ph34r:

Flugorna har alltså rätt i att skit är gott:wacko:.

• Like 1
  • Haha 1

vandraren

Jag trodde nog på fler yttranden, i ren mobbinganda!, kring olika raser och deras hundförare.

Förra året sköts en räv på vår mark för hund. Hunden var en tax som släpptes runt 12, EFTER att två stövare kryssat över marken sen 7.30! Gratulationerna från stövarförarna var sådär hjärtliga.... Som tur var det för kompisens tax, som gästade den dagen!

p.

HuggyBear

Rakt upp i taket på "The sammanfattning hall of fame" :lol:

• Like 1

vandraren

Nu börjar det arta sig!

Huggy: några till finns det nog va?

p.

• Like 2

vandraren
På 2018-02-05 at 19:03 charlie sa:

Som labbeägare bör man väl ha tweedkeps, oljerock, le chameau-stövlar och tillhörande walking stick. På finare tillställning tweedbreeks, alternativt holkar till vardags...

Möjligen också en stilriktig gamebag att förvara allt inhämtat vilt i. Gärna en pipa som hund-j****n skiter högaktningsfullt i ;)

Å nej, är inte labbeägare ännu men söker med ljus och lykta efter en duglig hund att ta över :D eftersom stilen stämmer i övrigt.

Till vorsteh-ägare bör man skaffa halstabletter då de har en tendens att bli så jäkla hesa när de är ute i friska luften med sin vovve 

M

Le Chameau stövlar införskaffade!

p.

• Like 1

charlie
29 minutes ago vandraren sa:

Le Chameau stövlar införskaffade!

p.

Antar att breeksen finns där... 

...jämte den filuren står det snart en labbe iaf :)

/M

_MP18807.jpg.opt736x490o0,0s736x490 (1).jpg

• Like 1

vandraren

Breeks..... är man ju kluven till...

Använt knickers i många år när man lirade fotboll (låååångt innan konstgräset...). Även använt dem när man åkt längdlaggar.

Men att jaga i....

Äh, lovar inget man inte kan hålla!

p.

karelsk blandning
På 2018-02-05 at 20:48 HuggyBear sa:

Jämthund! En gråhundsägares högsta dröm! :D

Att de är typ 3% gråhund i min vovve hör inte hit! :P

Då vet du iaf vars du fått de dåliga ifrån med den hunden, 3% är för mycket. 

• Haha 1

HuggyBear
På 2018-03-08 at 19:02 vandraren sa:

Nu börjar det arta sig!

Huggy: några till finns det nog va?

p.

Absolut! De gör de! :yes:

vandraren
12 hours ago charlie sa:

Antar att breeksen finns där... 

...jämte den filuren står det snart en labbe iaf :)

/M

_MP18807.jpg.opt736x490o0,0s736x490 (1).jpg

Ser att bössan hålls lite på skrå... Så varken sbs eller o/u.... Stilen borde tarva sbs?

Och en labbe hade gjort sig fint där! Så därmed är då sinnebilden av labbhundförare klar?

p.

charlie
7 hours ago vandraren sa:

Ser att bössan hålls lite på skrå... Så varken sbs eller o/u.... Stilen borde tarva sbs?

Och en labbe hade gjort sig fint där! Så därmed är då sinnebilden av labbhundförare klar?

p.

Stilen tarvar definitivt sbs, men om nu hunden ska få något att jobba med har undertecknad insett att det behövs en o/u. :D

/M

vandraren

Va befalls!?

Tråden handlar om fördomar, inte träffprocent!

p.

• Haha 1

vandraren

Typisk dreverstil!

p.

• Like 1

vandraren
På 2018-03-24 at 08:57 JPA sa:

Det finns ju lite olika stilar, jag vet ju vilken jag föredrar iallafall ;)

(Lånad bild)

FB_IMG_1521878165192.jpg

Här har jag nu jobbat upp mig med att skaffa Le Chameau!

IMG_1172.thumb.PNG.2fbc9dc3d9527994d8935fbfc8796c1a.PNG

Oljerock fick jag av en kompis på juldagen ( nån släkting som aldrig använde den !) och gubbkepsen har varit favoriten i 7 år. Upptäckte att oljerocken har ryggficka, så nog en ok variant. Den är faktiskt tillverkad i England.

Så till sommaren blir det att välja en bra hassel med schysst krok, så är fördomsbilden komplett!?

Jackie har nu blivit snäppet rödare, när hon byter ifrån valppälsen!

p.

• Like 1

faxe
18 minutes ago vandraren sa:

Här har jag nu jobbat upp mig med att skaffa Le Chameau!

IMG_1172.thumb.PNG.2fbc9dc3d9527994d8935fbfc8796c1a.PNG

Oljerock fick jag av en kompis på juldagen ( nån släkting som aldrig använde den !) och gubbkepsen har varit favoriten i 7 år. Upptäckte att oljerocken har ryggficka, så nog en ok variant. Den är faktiskt tillverkad i England.

Så till sommaren blir det att välja en bra hassel med schysst krok, så är fördomsbilden komplett!?

Jackie har nu blivit snäppet rödare, när hon byter ifrån valppälsen!

p.

Brunare:rolleyes::wink:.

vandraren

IMG_3438.jpeg

IMG_3440.jpeg

• Like 1

faxe
25 minutes ago vandraren sa:

IMG_3438.jpeg

IMG_3440.jpeg

Och brunare:D

vandraren

Nästan lite synd att denna tråden dog.... fick lite sköna garv när jag läste igenom den, plus en påminnelse: fixa en käpp!

p.

HuggyBear

FB_IMG_15655928682381.jpg

• Like 1
  • Haha 1