Hoppa till innehåll

Browning Bar MK3 eller Benelli Argo E


Varmint

Recommended Posts

Är ute efter en bössa för närstrid mot gris och nalle, dessa är väl dom jag har tittat mest på. För och nackdelar? Tänkte i kaliber 9.3x62

Eller är dom så pass lika så att båda är lika bra/dåliga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har en bar longtrac 9,3x62 jag e väldigt nöjd den har aldrig svikit mig än har haft den i minst 4år nu och MK3 ska väl bara va ännu mer förfinad så jag hade inte tvekat. Argon har jag hört lite si å så om men sen kan det ju vara ett måndags x oxå dom testas rätt så hårt från fabrik iaf finns youtube klipp på det så välj den du tror på 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var och klämde på några nya Browning Bar MK3 och dom var riktigt smidiga och helt klart intressanta.
Trycket var helt ok men inte så bra som Sauer 303 som vissa vill påskina.
Slutstycksgången var rå och trög på dom jag klämde på.

Den Sauer jag kände på var i begagnad.
Den kändes lång och klumpig på något sätt men bra trycke och jäkligt mysig slutstycksgång. 

Benelli Argo har jag inte klämt på tyvärr då den gick bort för jag tycker den är så ruskigt ful.


 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar grabbar. Bar och klämde på en bar MK3 idag, mycket riktigt så var slutstycket ganska trögt. Men i övrigt kändes bössan välgjord, bra balans. Riktigt smidig också, och ja, Argon är verkligen ingen skönhet :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Varmint sa:

 Argon är verkligen ingen skönhet :D

Men är lätt den som är skönast att skjuta med. Sen är säkring handikappad på den.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago hs_merkel sa:

Men är lätt den som är skönast att skjuta med. Sen är säkring handikappad på den.

S

På vilket sätt, tänker du på rekylupptag? Jag har inte skjutit med nån av dom, Browningen har väl kolvhalssäkring som verkar vettig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Argon med comfort kolven är riktigt snäll att skjuta med tyckte jag. Säkringen sitter i varbygeln och ja de är en smaksak.

Browning mk3 prova jag på skjutbion. 3006 och den strula nå jävligt. Funkar säkert bättre med någon annan ammunition, men vet att dem kan vakinkiga med vilken ammunition dem matas med. Säkringen är helt ok. Dock gillar jag inte spärren på spänntangenten  och framstocken. Rätt ok att skjuta med.

Sauer 303 gilla jag starkt! 

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo.. Jag tror dig, en 303:a är ju dock dubbla pengarna. Finns det andra alternativ till bar och argo som är vettiga då? Om man bortser från 303:an.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har både Browning bar 2 och Benelli argo. Benelli har modernare teknik, bättre slutstycksgång och mindre som kan gå fel i mekaniken. Argo E har bevisat det i test. Jag ska sälja min Browning bar 2 safari och skaffa en Benelli till.
Men skulle jag jaga farligt vilt som björn tar jag hellre en cylinderrepeter varje dag i veckan. Jag vill inte satsa mitt liv på att omladdningen ska funka i halvautomat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min mk3 .30-06 för några månader sedan.

Den hakade upp sig tre fyra gånger de tio första skotten, sen åt den allt jag stoppade i. Hornady, lapua och norma fmj. Norma Alaska. Sako hammerhead.

Jag gillar uppspänningstangenten.

Man måste bara komma ihåg att spänna av den när man skjutit. Det tog nån ask på banan innan hanteringen satt.

Jag saknar bössan ibland men jag upplevde att jag fick hybris och nöp till redan bra träffade djur en gång för mycket. Skott man inte hunnit med om man måste repetera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag har haft den förra Benelli modellen i 9,3. Den var riktigt bra. Aldrig eld avbrott. Den nya Argo E är nog ännu bättre. Väldigt lätt och plocka isär utan verktyg. 

Jakt Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...