Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Recommended Posts

Fabbe

Tja jag ska ta jägarexamen i år men är även väldigt intresserad av långhållskytte och jag letar efter ett gevär med en allt i allo kaliber som lämpar sig för klövdjur och långhållskytte  på 1000m. Jag har blivit intresserad av en wheterby 338 lapua och funderar på om det skulle lämpa sig för båda ändamålen med olika laddningar och kula då?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Arctic

Som första och enda bössa är en 338 LM rätt olämplig, oavsett vilken bössa den kommer i. 

338 LM är en utpräglad långhållspatron. Den har kraftig rekyl och kräver tunga och relativt svårhanterliga bössor för att komma till sin rätt. Den är också rejält dyr att skjuta med. 

Ska du övningsskjuta på 1000 meter är en vanlig 6,5x55 ett bättre val. 338 LM klarar av att leverera mer energi på längre håll, vilken kan vara bra om du faktiskt funderar på att skjuta djur på långa håll. 

Rent rationellt är det bättre att börja med en vanlig 6,5x55, 308 eller 30-06. De har alla hanterbar rekyl och rimlig ammunitionskostnad vilket gör att du har råd att övningsskjuta mer. Men alla val är inte rationella. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Fabbe
På 2018-02-06 at 04:50 Arctic sa:

Som första och enda bössa är en 338 LM rätt olämplig, oavsett vilken bössa den kommer i. 

338 LM är en utpräglad långhållspatron. Den har kraftig rekyl och kräver tunga och relativt svårhanterliga bössor för att komma till sin rätt. Den är också rejält dyr att skjuta med. 

Ska du övningsskjuta på 1000 meter är en vanlig 6,5x55 ett bättre val. 338 LM klarar av att leverera mer energi på längre håll, vilken kan vara bra om du faktiskt funderar på att skjuta djur på långa håll. 

Rent rationellt är det bättre att börja med en vanlig 6,5x55, 308 eller 30-06. De har alla hanterbar rekyl och rimlig ammunitionskostnad vilket gör att du har råd att övningsskjuta mer. Men alla val är inte rationella. :)

Okej nä det va väll i inte det rationella som fick mig att bli intresserad av 338 lapua 😀 men en 6,x55 och en 308 har väll samma precision på 1000m? Jag har läst att 308 brukar ha sitt max avstånd på 8-900m beroende på krutladdningen då. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Fabbe
På 2018-02-06 at 06:42 MarkusR sa:

Hej Fabbe, välkommen till jaktsidan :thumbsup:

Det är som arctic skriver, direkt dumt att börja med en 338lm, av just de anledningar han anför. Lite som att tro det är lämpligt att satsa på en Lamborghini som första bil när man ska till att ta körkort. 

338lm är en utmärkt kaliber, som sådan, men fruktansvärt dyr och svår att skjuta med. 

Jag vet inte hur mycket du har skjutit tidigare men för att bli duktig krävs mycket träning, det är det första du bör fokusera på. 

Det är klokt att börja i rätt ände, skaffa en första bössa du har råd att skjuta mycket med och gör det. Om det råkar bli en 6,5x55 så har den i princip samma kulbana som 338lm med rätt laddning. Då kan du börja träna på långa håll. När/om du fastnar för det och känner att du är tillräckligt duktig kan du prova att försöka prestera lika bra med en tyngre kaliber som är stökigare att skjuta med. Problemet är att du får svårt att hitta plats att skjuta på, få banor är godkända för 338lm, du hittar inte en enda tävling i Sverige/Norge att skjuta med den. Om du ska jaga med den så har den fördelar jämfört med snällare kalibrar endast på avstånd som är mycket längre än det är etiskt försvarbart att skjuta på levande djur.

Det är helt enkelt väldigt svårt att hitta rationella argument för kalibern. Men det är ballt, och det är också ett argument som föranlett många vapenköp. 

Beklagar gubbtråkigt svar på din fråga, men det är dessvärre så det är. 

Lycka till med jägarexamen :thumbsup:

Tack för svaret det dör med att det är svårt att hitta en banna att va på hade jag inte koll på... men ett gubbsvar uppskattas då det brukar fylla vissa tomrum hos den utan erfarenhet 😁

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR
12 minutes ago Fabbe sa:

Tack för svaret det dör med att det är svårt att hitta en banna att va på hade jag inte koll på... men ett gubbsvar uppskattas då det brukar fylla vissa tomrum hos den utan erfarenhet 😁

I praktiken är det ingen som frågar vilken kaliber du  övningsskjuter med på banan, men tävlingar kan du fetglömma. 

När det gäller 1000 meter och 6,5 kontra 308 så är halvsjuan överlägset bättre på det hållet. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Fabbe
7 hours ago MarkusR sa:

I praktiken är det ingen som frågar vilken kaliber du  övningsskjuter med på banan, men tävlingar kan du fetglömma. 

När det gäller 1000 meter och 6,5 kontra 308 så är halvsjuan överlägset bättre på det hållet. 

Aa jag har kollat in en Mossberg mvp long rang 6.5x55 creedmore och det känns som en bra bössa för både jakt och skytte

På 2018-02-06 at 06:42 MarkusR sa:

Hej Fabbe, välkommen till jaktsidan :thumbsup:

Det är som arctic skriver, direkt dumt att börja med en 338lm, av just de anledningar han anför. Lite som att tro det är lämpligt att satsa på en Lamborghini som första bil när man ska till att ta körkort. 

338lm är en utmärkt kaliber, som sådan, men fruktansvärt dyr och svår att skjuta med. 

Jag vet inte hur mycket du har skjutit tidigare men för att bli duktig krävs mycket träning, det är det första du bör fokusera på. 

Det är klokt att börja i rätt ände, skaffa en första bössa du har råd att skjuta mycket med och gör det. Om det råkar bli en 6,5x55 så har den i princip samma kulbana som 338lm med rätt laddning. Då kan du börja träna på långa håll. När/om du fastnar för det och känner att du är tillräckligt duktig kan du prova att försöka prestera lika bra med en tyngre kaliber som är stökigare att skjuta med. Problemet är att du får svårt att hitta plats att skjuta på, få banor är godkända för 338lm, du hittar inte en enda tävling i Sverige/Norge att skjuta med den. Om du ska jaga med den så har den fördelar jämfört med snällare kalibrar endast på avstånd som är mycket längre än det är etiskt försvarbart att skjuta på levande djur.

Det är helt enkelt väldigt svårt att hitta rationella argument för kalibern. Men det är ballt, och det är också ett argument som föranlett många vapenköp. 

Beklagar gubbtråkigt svar på din fråga, men det är dessvärre så det är. 

Lycka till med jägarexamen :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Lyssna på Krallis :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
yonathan
På 2018-02-07 at 18:42 Dr Krall sa:

Låt dig inte 'dras med' av moderna trender! 338 LM, 6,5 Creedmore...kom igen! "Lyssna på farsan Baloo nu"...köp en fin beggad kvalitetsbössa i 6,5×55 istället! Kvaliteten på många av dessa är mkt bättre än dagens billiga nybössor. Övningammo till 6,5×55 är överlägset bäst tillgänglig och billig. Det är bara fånigt att krångla till det som ny jägare. När du har ett par tre tusen övningsskott i ryggen kan du börja söka dig vidare. Då har du förmodligen också fått en egen uppfattning om vad du egentligen har behov av.

Instämmer fullt. Fabbe, om du vill skjuta på långa håll så köp en Sauer 200STR I 6,5x55. Troligtvis den överlägset bästa färdiga bössan som går att köpa för precisionsskytte på långa håll och 6,5x55 är den bästa kalibern. Bäst bössa definierar jag utifrån:

Superprecision

driftsäker

justerbarhet, vilka andra bössor har justerbar avtryckare osv? (Alltså position, inte bara vikt...)

billigt att byta pipa och du gör det själv med enkla handgrepp. Du kan alltså köpa en 308 pipa för 4-5000kr ny som du kortar ned och har för vildsvinsvak, älgjakt osv. 

Fantastisk originalstock för skytte-ergonomin, vill du ha annan finns skytterlinkens jaktstock (googla och förstå ;) ), GRS Bolthorn, McMillan osv.

Bäst kaliber definierar jag utifrån:

Ballistik

pris, övningsammunition kan köpas så billigt att du knappast behöver handladda för att mängdträna

tillgänglighet

erfarenhet i din omgivning kring ammunitionens prestanda

Jag har inte STR men köper en någon dag ;)

Det viktigaste för att lära sig skjuta med bra precision och träffsäkerhet är en hyffsat korrekt men framförallt konsekvent skjutställning med rätt rekylupptagning. Då behöver du mängdträna med 22lr och 6,5x55 (samt torrklicka i mängder). Inte 338LM ;)

Sen handlar det om att läsa vinden för du har vindavdrift i alla kalibrar. 

Tikka T3 är också ett bra val som dessutom kan hittas till bra pris precis som en beggad STR. 

Jag skjuter med 6,5 Creedmoor och jag har mina anledningar till det men det handlar ibte om samma logik som att välja 6,5x55 som startkaliber. 6,5x55 är dessutom bättre på det mesta ballistiskt. 

Jag handladdar all min ammunition, annars hade jag aldrig kört med 6,5CM på grund av dåliga tillgängligheten på fabriksammo till bra pris i Sverige för den kalibern. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.