Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Novisen

Kikare (inte kikarsikte) med låg förstoring?

Recommended Posts

Novisen

Jag har en kikare som har 8 gångers förstoring som jag tycker är alldeles för mycket.  Till och med ute på fält med långa avstånd.

Jag skulle vilja ha en med bara 4 gånger förstoring, eller ännu hellre en med variabel förstoring, kanske från 2-3 ggr upp till 8 ggr förstoring.

Finns något av detta? 

Jag har sökt runt men det verkar vara omöjligt att hitta en vettig kikare, max 3 000 - 4 000:- med mindre än 7 gångers förstoring.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Raggarö

De gamla tyska militärkikarna Hensoldt 6x30 och 7x50 brukar säljas på blocket och på forum, pris ca . 2000 :-

Jag har min 6x30 liggandes i bilen. Min 7x50 för vak och en Delta Forest till slit & släng.

Raggarö

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

Avståndsmätare brukar ha lite lägre förstoring. Då får du en funktion till på köpet! :)
Men i den prisklassen blir det nog inte så hög klass på optiken.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
doenitz

Jag hade en 6X30 i lumpen som jag var riktigt imponerad över i dåligt ljus. Minns jag rätt var det en Swarovski?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Novisen

Yukon Optics har en del...

Någon som har prövat en monocular i stället för vanlig kikare?  Det kanske skulle kunna vara ett alternativ?

Handladigitalt.se har en del intressant, som ATN BinoXS-HD 4-16x Smart HD Optics Dag/Natt GPS för 7 000:-. Lite dyrare men då får man lite lull-lull också (wifi, gps, filminspelning...).   Och, variabel förstoring.

https://www.handladigitalt.se/produkt/atn-binoxs-hd-4-16x-smart-hd-optics-dag-natt-gps

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
doenitz

Jag har en Minox mono, 6X18 om jag minns rätt, liten i formatet och helt ok i dagsljus..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Axel.S-W
På 2018-02-07 at 14:54 doenitz sa:

Jag hade en 6X30 i lumpen som jag var riktigt imponerad över i dåligt ljus. Minns jag rätt var det en Swarovski?

Förmodligen en Hensoldt. Kronmärkta brukar ligga ute på blocket för ett par tusen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Gottfries

Finns även gamla fina swarovskikikare i gröna firman. Har haft ett gäng. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.