Hoppa till innehåll

Olika kulor/kalibrar och rikoshettrisk


hs_merkel

Recommended Posts

Har funderat rätt mycket på denna fråga.  Då där jag jagar räv finns mycket hus om kring,djur och lite folk.

Idag skjuter jag med 22-250 och 55grains V-max. Är mycket strå och skit där jag jagar så har haft lite konstigheter där rävar vingla iväg ena lyckades jag avsluta men två har jag faktiskt inget ärligt svar på om de var skit bakom kolven? Eller något imellan?

Ser mycket jakt program från England och där tar Digweed upp detta om när de jagar på stubb så byter han ut 223 till 243 och 75 grains kula.

Jag har min 6,5 x55  och har både Sierra varmint 85 och V-max 95 som sköt riktigt bra men sota hela hylsan. Men bör vara ganska lika 243? 

Nu med frusen backe så måste rävarna ganska nära för ett "safe back stopp" men med ett högt torn på platsen så kommer man kunna flytta ut allt.

Sen är 22-250 och 6,5 × 55 samma bössa så hade varit skönt att slippa byta pipa hela tiden. Och slippa kostnaden med två premium kikare.

Så hade varit skönt att bara använda 6,5 

Tankar? Idéer? Erfarenheter?

S

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om 55gr vmax är underlägsen på något sätt men det har inte gått några rävar mer än några meter med 50gr zmax i 222/223ai för min del. Givet att det varit träff förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55grains lämnar budskapet mer än väl vid träff. 

Formulerad mig lite fel. Tänker mäst på rikoshettrisk om man kliver upp till 6,5an de är nästan dubbla vikten som ska ta vägen någonstans 

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skjutit 5 vilt med varmint i 6,5 och upplever den som lite hård? Men kan ha fel?

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Mad Mike sa:

En 95gr v-max i 6,5 kontra en 55gr i 223 kommer garanterat ge större risker,särskillt vid små motstånd,att alla v-max i alla kalibrar fragmenteras totalt är en myt.

Precis min tanke. En V-Max och alla andra vanliga varmintkulor är fortfarande en helt ordinär jaktkula - enda skillnaden är att manteln är tunnare. Att denna bit mantel och även blyklumpen som utgör kärnan skulle ”pulveriseras” av någon magisk anledning är snarast önsketänkande hos användaren. Möjligen att kulor såsom Barnes Varmint Grenade uppför sig annorlunda iom att kärnan där består av någon form av sammanpressat metallpulver.

De gånger jag skjutit V-Max ur 6 PPC i vatten så hittar man rätt stora metallbitar efteråt - det är på inget sätt något ”pulver” vi pratar om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De enda kulor som verkligen pulveriseras är sintrade kulor, iom deras material så återgår de till pulver igen vid anslag i hårda material. C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att de blir rester på båda är jag på de klara med frågan bara hur mycket från 85grains varmint eller 95 grains v- max? 

Sen är de lite skillnad i fart med mellan båda 22-250 1050 m/s och 6,5x55 940 m/s

Men hade varit skönt att bara behöva ha 6,5x55. Men marginaler är marginaler. Har endast skjutit 5 vilt med varmint och de är inte mycket att bygga erfarenhet på. Finns de någon lättare kula i 6,5?

Finns stora fläckar som är frusna nu så är lite läskigt. Så måste va noga.

S

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago hs_merkel sa:

Att de blir rester på båda är jag på de klara med frågan bara hur mycket från 85grains varmint eller 95 grains v- max? 

Det enkla svaret är mer, inte ens i 223 eller 22-250 uppnår man total fragmentering av en v-max utan där är alltid en liten kulrest kvar i slutet av sårkanalen.

Du måste ner på kal 17-20 i herrejössefarter för att uppnå total fragmentering av kulan.

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. 

Är ändå sugen att prova kulan på räv någon annanstans.och provskjuta den på någe skit med papper bakom. Brukar vara lärorikt. 

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
På 2018-02-11 at 14:39 Christian N sa:

De enda kulor som verkligen pulveriseras är sintrade kulor, iom deras material så återgår de till pulver igen vid anslag i hårda material. C

Hornady NTX?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Typ men det finns andra med, de är dock uppenbart hälsofarliga så jag skulle inte jaga något att äta med dem. C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Christian N sa:

Typ men det finns andra med, de är dock uppenbart hälsofarliga så jag skulle inte jaga något att äta med dem. C

Äter man de man skjuter menar du??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oklart, tittar jag på min statistik så äter jag väldigt lite av det jag skjutit/sköt men numera är det lite bättre med den saken. C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...