Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

HerrBerg

Quickload vs LabRadar

Recommended Posts

HerrBerg

Sådär, ÄNTLIGEN kom man ut till banan för att testa labradarn. 

Jag bestämde mig för ett tag sedan att ge normas krut långfingret - de håller i mina ögon en högst varierad kvalitet och tillgänglighet. Det får bli finnkrut i stället. Men då är det tillbaka till scratch vad laddrecept anbelangar - så jag köpte alltså en finkopia av quickload och dessutom en labradar när astrosweden hade mellandagsrea. Min plan är alltså att snabbt ta reda på vad som fungerar i mina bössor. Simulera först, kolla sedan. 

Så... 6,5x55 med Oryx154gr, N160 krut. Quickload konfigurerat för 55cm pipa. Jag testade en laddstege, 5 skott i varje laddning. 

45.5gr: 805 m/s enligt Labradar, 755 m/s enligt Quickload. Noll trycktecken. 
 45.0gr: 793 m/s enligt Labradar, 746 m/s enligt Quickload
 44.5gr: 786 m/s enligt Labradar, 738 m/s enligt Quickload
 44.0gr: 778 m/s enligt Labradar, 730 m/s enligt Quickload
 43.5gr: 776 m/s enligt Labradar, 722 m/s enligt Quickload

OK... kommentarer? Har Labradar glädjemätningar, suger Quickload, eller har jag en snabb bössa? 

Inte alls nöjd med träffbilderna dock. De låg runt 30mm. Kanske borde göra lite vapenvård och rensa pipan, det var ett tag sedan. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Holz

Tror inte Labradar visar några glädjesiffror utan hade nog hållt det som facit.

Tydligen kan QL-simuleringarna vara rätt känsliga för skillnader i hylsvolym så testa att mät upp dina hylsor och räkna ut ett medelvärde och justera inställningen i QL med ditt uppmätta värde och se om det blir mer lika då.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike

QL brukar stämma väldigt bra mot mina bössor och crony, men differenser kan förekomma,dock sällan med så stora avvikelser.

Med det sagt så minns jag för några år sedan när min och polarens 308:or med samma piplängd gav 50m/s skillnad i V0 med samma fabriksammo.

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz
1 minute ago Mad Mike sa:

Med det sagt så minns jag för några år sedan när min och polarens 308:or med samma piplängd gav 50m/s skillnad i V0 med samma fabriksammo.

Hoppsan, det var en del. Olika pedanta med rengöring av pipan..?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
2 minutes ago Holz sa:

Hoppsan, det var en del. Olika pedanta med rengöring av pipan..?

Nej inte alls,snarare kom vi fram till att jag hade ett stort patronläge och han ett litet,ibland sotade mina hylsor bla.

/Mike

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HerrBerg

Den här är ju en Stenroosbössa, han gillar ju inte glappa lägen.... 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz
1 minute ago Mad Mike sa:

Nej inte alls,snarare kom vi fram till att jag hade ett stort patronläge och han ett litet,ibland sotade mina hylsor bla.

/Mike

Ah, ok. Att det kan göra sån skillnad asså!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
4 minutes ago HerrBerg sa:

Den här är ju en Stenroosbössa, han gillar ju inte glappa lägen.... 

Det beror lite på vad han fått för spec;) min 223 pipa har han gjort med en 223wylde brotch, den ger standard ptr läge men med 69grains kulläge, den ger exakt det V0 Ql säger verifierat av crony.

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit

Pipans mått kan väl också ha en viss inverkan? Använder ju bussningar när jag indikerar pipor för gängningar och det skiljer en del mellan även nya bössor, exempelvis Ruger American och Sauer 100 - båda i 308. Det är i så fall en parameter som man inte matar in i QL.

Sen är det ju a och o att mäta sin egen hylsvolym i skjutna hylsor, som Holz nämner.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HerrBerg

Jaja... Det blir en skrubbad pipa och vv560 till nästa gång. What could possibly go wrong?

Quickload säger 799 m/s på 48gr  vv560, skapligt under maxtryck i alla fall... Three rings of steel  :wub: 

Ska man gissa på 50 m/s över vad QL föreslår, igen? 

MVH

/Bengt Berg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike

Japp.

/Mike

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Laban

Jag har experimenterat ganska mycket med N560 i 6.5x55 (men med Normas 130gr DL) och fått väldigt ojämna tryck nära max. N165 funkade bättre även om jag inte fick riktigt lika höga hastigheter. Dessutom gav N165 väldigt låg hastighetsspridning.

Bara ett tips om du känner att du har för få krut hemma :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
1 hour ago Laban sa:

Jag har experimenterat ganska mycket med N560 i 6.5x55 (men med Normas 130gr DL) och fått väldigt ojämna tryck nära max. N165 funkade bättre även om jag inte fick riktigt lika höga hastigheter. Dessutom gav N165 väldigt låg hastighetsspridning.

Bara ett tips om du känner att du har för få krut hemma :)

Jag har också bägge dom kruten och har precis samma uppfattning, 560 är lite lynningt att jobba med men i mitt fall är hastighet skillnaden till dess fördel.

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Slommen

Hur bär man sig åt för att köpa QL? Finns det svensk återförsäljare? Pengar i kuvert till en adress i tyskland?

Jag tycker det är lätt obehagligt att lämna ut kreditkortet på nätet men om jag måste så vill jag göra det till en pålitlig site.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz
44 minutes ago Slommen sa:

Hur bär man sig åt för att köpa QL? Finns det svensk återförsäljare? Pengar i kuvert till en adress i tyskland?

Jag tycker det är lätt obehagligt att lämna ut kreditkortet på nätet men om jag måste så vill jag göra det till en pålitlig site.

Bara att gå in här och beställ. Gick helt smärtfritt för mig. :thumbsup:

https://quickload.co.uk/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HerrBerg
2 hours ago Slommen sa:

Använd ett kreditkort, inte ett kontokopplat kort, så skyddas du av kreditköplagen. Blir du blåst är det bankens problem. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HerrBerg
7 hours ago Mad Mike sa:

Jag har också bägge dom kruten och har precis samma uppfattning, 560 är lite lynningt att jobba med men i mitt fall är hastighet skillnaden till dess fördel.

/Mike

Ok... men lynnigheten försvinner om man ger fan i att hårdladda... eller?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike
1 minute ago HerrBerg sa:

Ok... men myndigheten försvinner om man ger fån i att hårdladda... eller?

Nej inte direkt, schysst V0 får man ändå, jag gillar 560 då jag tycker det är mer klimatstabilt om man undviker maxladdningar då det kan bli väl höga tryck sommartid.

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Slommen

Tack för tips!

Jag vågade språnget så nu får vi se om Engelsmännen håller sin del av avtalet. Dom skrev att dom ville ha den gamla skivan, vad ska dom med den till? Jag har dessutom ingen gammal skiva eftersom jag inte har QL sedan tidigare. Lite påfluget tycker jag nog.

Nu ska jag inte svamla mer i den här tråden, men som sagt tack för tipsen!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola

Det är inte så att du av misstag beställt en uppgradering? Då brukar de vilja ha tillbaka den gamla skivan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Slommen

Så kan det vara, lite dyrt isf.

"

QuickLOAD - QuickTARGET ver. 3.9 - QuickTARGET ver. 3.9 for £135.00 each"

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.