Hoppa till innehåll

Vapenfodral som inte ser ut som vapenfodral


MagnusN

Recommended Posts

Har ibland med bössa till jobbet om jag jagar innan eller efter. Känns lite olustigt att gå med vanligt vapenfodral på gatorna i stan, om än en kort bit, så jag söker ett vapenfodral som inte ser ut som ett vapenfodral. Vill inte heller ha en koffert. Ska passa en delad Blaser eller hagelbössa. Någon som vet något? 

Har funderat på att meka till ett gitarrfodral eller liknade men det vore enklare med ett färdigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som inredde en fiollåda för en Browning Auto, alltså delbar 22:a halvauto - ruskigt fyndigt! Det borde finnas andra instrument som transporteras i koffertar av lämplig storlek såsom gitarr etc. som skulle funka bra för detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lämplig fotorygga kanske kan funka... annars kanske fodral till kontrabas? Då har man rikligt med plats för ammo ;)

Hade en idé om att göra det för att smidigt ta bössan med cykeln utan att dra uppmärksamhet till sig... 

Fanns en väska från Lowepro på Cyberphoto för ett tag sen men hittar den inte, ska snoka lite...

 

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår känslan av olust men dela pangen och bär den i ett vanligt fodral. 

Varför, jo för att det är 100 gr troligare att du stoppas och kontrolleras av en terrorist rädd plis än att någon norpar pangen från dig med en då rätt betydande förklaringsbörda. C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behövs det någon mer förklaring än att det finns licens på bössan, och jag är på ut till / kommer hem från jakt?

Om sedan bössan förvaras i ett vapenfodral, vapenkoffert, ryggsäck eller gitarrfodral ska som jag ser det inte spela någon roll. Visst kan jag få förklara lite längre om det är någon nitisk polis -- men jag ser det inte som ett problem. 

Å andra sidan ser jag inte heller problemet med att gå omkring med ett vapenfodral på stan heller. Inte så länge du har orsak till det. I dessa hoplofobiska tider behövs det fler som går omkring med vapenfodral. Inte färre, och absolut inte att vi går över till innebandybagar istället. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Post gärna om du kommer på nåt smart.

Jag har själv med bössan ibland på jobbet av logistiska skäl. Har fått klartecken från fastighetschefen (som är f.d. officer och inte tyckte det var konstigt alls och erbjöd t.o.m ett kassaskåp att låsa in slutstycken i), men jag kan tänka mig att andra på jobbet skulle kunna få för sig att ha synpunkter och därför vore det bra att kunna sköta det så diskret som möjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det ett delat vapen tycker jag att sk "Skinka" är ett hyffsat diskret fodral. 

Jag har ett i skinn som är rasande snyggt och ett i nylon från den stora norska grossisten. Det i nylon är mest diskret. Jag sa att det var en trombon till en frågvis granne. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gig case för 49 tangenters keyboard borde fungera för en delad Blaser, annars 61 tangenters. Case för gitarrer blir nog lite för stort. Trilla in på närmaste 4sound-butik eller liknande med ett måttband och måtten du behöver.

Detär intressant att se hur pass kompetenta fodral man hittar för en hyfsat låg peng på musikbutiken jämfört med man man får ge för vad som i det närmaste är skräp hos vapenhandlaren.

Ett keyboard är betydligt skörare än vilket jaktvapen som helst...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet att detta inte är vad du efterfrågar, men jag köpte en av just den anledningen du nämner, att det inte skall synas att det är ett vapen i det. Det fungerade sådär, kan jag konstatera, när jag mötte en bekant utanför min port som fällde kommentaren att " jaha, däri ligger det ett gevär, minsann, (eller något sådant) :o.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag reser längre utan bil så kör jag med ett stort innebandyfodral, d.v.s. sådant för både klubbor och utrustning och därmed inte har någon böj på sig. I det så packar jag bössan i ett mjukt vanligt fodral och sen övrig jaktutrustning såsom kläder, kängor e.t.c. Slutstycke, ammunition och radio hamnar i en liten dataväska då jag p.g.a. jobb alltid måste ha med mig dator vid längre resor.

Enda nackdelen är att det lätt blir lite tungt, hjul på väskan hade inte varit dumt ibland. Å andra sidan blir väskan betydligt smidigare i transport utan hjul.

Detta gör jag både för att det är rätt praktiskt att inte ha så många väskor och för att jag själv tycker det känns bättre att ha vapnet diskret. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago Malx sa:

Enda nackdelen är att det lätt blir lite tungt, hjul på väskan hade inte varit dumt ibland. Å andra sidan blir väskan betydligt smidigare i transport utan hjul.

Finns ju skidfodral med hjul som kanske skulle funka? Men det blir ju rätt stort.

Exempel:
https://www.xxl.se/one-way-one-way-premio-skibag-with-wheels/p/1148261_1_style?gclid=Cj0KCQiAzrTUBRCnARIsAL0mqcy0SrBSRenV6Pfy1PyxBmmKzPS2oEEX_iXjNgHLOvAFQZKj7BTxzwQaAoQBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&dclid=CPjuj8vFt9kCFclBGQodsCAD6w

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte, tyvärr svindyrt på Walter Borg, en liten italiensk svart väsk-koffert med axelrem för delbart vapen och ser ut som ngn sån där rollup grej som folk har på mässor, typ. Säger inte ens till på flyget, bara slänger den på specialbagage bandet o checkar in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...