Hoppa till innehåll

Labbe, gundog, Jackie


vandraren

Recommended Posts

1 minute ago snowman sa:

fågelvingarna fästa på mitten av apportbocken med eltape.När hunden tar bocken så greppar den samtidigt vingarna. 2 vingar vilka som helst duger bra.

Vad är fördelen med att använda en apportbock framför en ”vanlig” dummy?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

IMG_3440.thumb.jpeg.289526839a7503b9d3177e7a123d9bb2.jpegIMG_1171.thumb.PNG.6c18d14264ed72953e66e616db0f124a.PNGIMG_1172.thumb.PNG.34f70f474575af4dee53d665429300f7.PNG

Bilder på Jackie. Här ser ni oxå vad hon har att jobba med....

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag tog Jackie sitt premiärdopp! Tid och plats var kanske inte helt lämpliga.... Hon är fantastisk i kontakt med de flesta djur! Men, och det är ett stort MEN: skator tål hon inte!!! Eller rättare: de retar henne på nåt sätt... Då finns inte så många positiva egenskaper... Så idag fick hon fnatt och jagade några skator tills de drog över ån... Och Jackie flög i efter... I en mycket ström Säveån! Hon kom upp igen 30-35 m nedströms. Nu vet vi iaf att hon kan simma...

p.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken dag!

Var på landet och träffade min gode vän @lasse_c.

Underbart att äntligen komma dit! Jag hade bara Jackie med mig idag. På vägen plockade jag upp 17årige Max, som går på jaktgymnasium, god vän till mig och Lasse. Vi träffades för att diskutera fasan. Det slutade med att vi gjort en plan för att på prov dra igång nåt i år, om än i liten skala.

Men Jackie var ju med.... och skötte sig med den äran! Hon umgicks med Lasses labbe Cookie (världens finaste och bästa!) och de var för härliga att se tillsammans!

De hittade på en massa: gick i å och bäck, plaskade i lervälling, sprang  omkring på fälten, stötte upp två harar osv osv.

Lasse har ju massa kul saker som hon fick testa: sköt knallskott-inga problem, hämtade en duva från frysen- duvan apporterades av Jackie!!!! Inte perfekt, men helt ok, OCH EN MYCKET NÖJD HUSSE log med hela kroppen!!! Slängde Lasse duvan så lämnade hon till honom, slängde jag så kom hon till mig.... Så jävla nöjd med dagen!!!

Max kommer få en egen labbe till sommaren, och även Lasse kommer ev bli med valp, så då blir det mycket labbe!!! Lägg sedan till tre taxar, så kommer det bli massivt hundhäng med apportträning, vattenvana och viltspår! Nyttigt för båda raserna!!!

p.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago vandraren sa:

De hittade på en massa: gick i å och bäck, plaskade i lervälling, sprang  omkring på fälten, stötte upp två harar osv osv.

Hm...känns det verkligen ok denna tid på året, eller har jag missat nåt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte om du gjort.... Två lösa labbar springer på två harar i kantremissen på ett fält, förföljer dem 150 m på det öppna, vänder tebax medan hararna långsamt skuttande lämnar fältet dvs inte längre är förföljda.

Men visst....

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min värld är det inte ok, harar får väl sin första kull ungar i mitten på april i södra sverige...hur hade hundarna reagerat om det istället var harungar de fått upp och kanske gått ikapp?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett par saker:

Jackie var under uppsikt hela tiden- kallar jag in henne med pipan så kommer hon!

Snön försvann just, så allt är försenat. Dvs inga bon på marken osv.

Jag har taxar som jag har kopplade hela tiden, möjligtvis kan jag ha Alice lös när jag går på vägen. Hon kan även gå lös på tomten.

Men nu är det en 7 måns labbevalp vi pratar om, slav under husses pipa, och hon lämnar inte mig utom synhåll. Min bedömning, var och är, att inget kunde gå illa. Detta var som träning ihop med en äldre labbe som är ännu lydigare, så jag vet att vi hade dem i händerna.

Men visst....

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok...blås i pipan direkt i upptaget nästa gång ;)

Min poäng var snarare, om man medvetet bryter mot lagen så bör man inte skriva om det på ett jaktforum...det gynnar inte oss jägare direkt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte brutit mot lagen... En lag har ofta/alltid massa saker/parametrar att ta hänsyn till. Lagen säger nästan aldrig " detta och detta gäller ovillkorligen ". Jag var där, det var inte du, och jag är väldigt medveten om att våra generösa regler om lösa hundar kräver mycket av oss hundägare, inom och utom jakten. Allt detta beaktat, så hade jag Jackie lös, och hon skötte det mycket väl.  

Men förstår din poäng. Nu är det ju så att den grupp som har flest åsikter om jägare inte är djurkramare och miljöpartister, utan andra jägare. Vi är våra egna kontrollanter! 

Tråden handlar om Jackie och inte etik, som annars är ett ämne jag gärna diskuterar. Mitt telefonnummer hittar du i min profil för fördjupat resonemang, eller hundsnack i allmänhet.

Denna gång får du dock lita på att jag inte äventyrade djur eller misslynthet från ickejägare som ev kan ha iakttagit oss. Det är nåt jag alltid har i "bakhuvet": vad hade XXXX, som inte jagar, tyckt om detta? Kan jag stå för detta? Och även så nu....

Alternativt kolla andra inlägg jag gjort, och väg ihop bilden av mig och mina tankar om viltet, respekten, naturen osv. 

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok

Då tror jag vi uppnått visst samförstånd....

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jackie har börjat på kurs, apportering. Jag kom in lite sent, så det hade redan varit ett tillfälle. Men va' gjorde det...? ( Hehehe: alltid kul/nödvändigt/hundägartypiskt att skryta om sin hund!!!) Nja, det är på låg nivå såklart då hon bara är lite drygt 7 mån, så det hänger nog mer på att husse vill ha info och instruktioner kring tänket kring apporter och apportträning! Eller rättare: det är så det är! Men Jackie hängde gott med, med mycket will to please. Så idag tränade vi på egen hand. Roligaste momenten var nog två:

Linjetag: platsade ner henne och gick iväg längs en grusväg med två dummies. Ställde den ena upp på högkant och lade den andra ner 3-4 m bakom. Gick tebax och riktade hennes blick mot dem: sök apport. Hon tog den stående och lämnade av i min hand. Gjorde samma sak igen och hon GICK iväg som hon inte trodde på det, MEN HITTADE DEN ANDRA OCH KOM GALOPPERANDE som en ko släppt första gången på grönbete!!! Mycket stoj och tönterier när hon kom tebax!

Tog en 1&1/2 ls flaska och gned den mot mig. Slängde den bara som busapport. Tog den sen och gick 25 m fullt synligt och skickade henne att apportera den. Samma plats tre gånger. Mycket tjo och tjim när hon kom tebax med den. Platsade ner henne, tog fram haglan och sköt flaskan. Ingen farlig reaktion på henne!!!, och sade apport till henne. Hon kom fram till flaskan men tog den inte... Gick fram och peppade henne men nä: helt ointressant...Inte rädd för den som det såg ut, utan den var heeeelt ointressant! Ante mig att det skulle bli så... Men frågan kommer ändå: varför tror ni hon inte tog den?

Grymt skön jycke, måste sägas! Hela familjen glad att vi har "stor" hund igen! Vi har redan tre taxar och fyra shih tzus, men något har fattats... men inte nu längre!

OCH: frugan går lydnadskurs med henne. På bruxhundsklubben.. Hon är inte så nöjd med att jag säger att det är strikt förbud att hälsa på andra hundar.. Råkade ut för det själv på apporteringskursen när en person med en tollare frågade om de kunde hälsa: nej sade jag, varpå han mumlande släppte fram sin hund ändå... Fick ju då själv ställa mig emellan och säga: Jag VILL inte att Jackie hälsar på nån annan hund! Märkligt och respektlöst beteende...

p.IMG_1338.thumb.JPG.d2f977e518a8e7d1ee487a9cffd3213c.JPGIMG_1336.thumb.JPG.ec6cc3c7532706c24c18ca06e10b2918.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

IMG_1434.PNG

IMG_1453.JPG

IMG_1462.JPG

IMG_1466.PNG

IMG_1491.JPG

IMG_1504.JPG

IMG_1513.JPG

IMG_1531.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har satt ut 20 fasaner på ett ställe. Detta skedde i lördax. De flesta tog till vingarna, men flög inte så värst långt. Så nu gnager det en: hur många finns kvar.....?.... MINST EN! Gick med en av taxarna och Jackie på en grusväg. Plötsligt märker jag på båda att nåt är i görningen/närheten. Alice stretar mot det höga gräset på ena sidan, på taxvis, medan Jackie går med benen högt som en dressyrhäst ( kass jämförelse, men det enda jag kommer på för att beskriva vad jag såg!? ), och då bestämmer jag mig för att hålla in Alice. Jackie går sakta fram mot "gräsvallen"... Jag vet inte vad som händer, så försöker kalla in henne viskande, i koppel. Plötsligt går en fasanhöna upp, OCH JACKIE TVÄRSÄTTER SIG!!!!

Så j-a coolt! Både hennes reaktion och faktumet att åtminstone en höna är kvar här!

Vet inte vad jag SKALL tycka, men jag är galet nöjd och glad!

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago vandraren sa:

Vet inte vad jag SKALL tycka, men jag är galet nöjd och glad!

p.

Jadu, vad man ”ska” tycka om att ens hund hittar vilt, markerar och sätter sig ner i uppflog, dvs. en fullt jaktbar situation, är ju svårt att säga men jag hade nog tyckt som du. ;)

Grattis till en härlig hund! 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu... det hinner nog rätta till sig... och så vips är hon en helt galen, oduglig knallapportör som lämnar av halvvägs... för att jaga sork istället!?

p.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

image.jpg

image.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så, en lång tystnad rörande Jackie bryts.... och detta tack vare duvpremiären! Tar dagen idag först, och sen lite annat! Idag, på hennes 11månadersdag, så fick hon pröva på gömsle, skott och apport på riktigt för första gången. Hon tyckte inte smällarna var så farliga först, men blev mer och mer skeptisk efter tiden led. Så vi satte oss en bit ifrån gömslet, för att ta bort fokus från det. Hon iakttar redan himlen och jag upptäckte duvor tack vare henne: kul! Jag sköt bara ett skott och plockade ner en duva. Hon tycker att duvor har vääääldigt mycket fjäder.... så apporterna gick sådär... Positivt var att hon varje gång markerade den senast skjutna duvan, och rörde inte de som låg som bulvaner! Gör nog en liten repris imorgon för att reda ut lite bland mina frågetecken...

Hon har varit väldigt intensiv i ett par veckor, och det har varit svårt/omöjligt att trötta ut henne. Dessutom så går hon på högvarv vid promenader. Andhämtning blir snabb och kort så fort man skall ut, som vid stress, ungefär. Dock verkar hon inte stressad av påverkan utifrån, utan mer som hon har det i sig, om det är förståeligt förklarat...? Samma beteende med eller utan sällskap på promenaderna. Hoppas det är en fas som skall gås igenom... Det är nytt sen nån månad. Hon blir nog inte tjocklabbe, utan ser ut att utvecklas åt jaktlabbehållet.

Återkommer efter morgondagen, och skall då även komma ihåg att ta några bilder! Hoppas det flyger lika bra som idag, eller bättre, samt att bulvanerna drar lika gött!

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Får bli en liten bildkavalkad över de senaste dagarna.., eller lite till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago vandraren sa:

Får bli en liten bildkavalkad över de senaste dagarna.., eller lite till.imageproxy.php?img=&key=803f0ecf7407eb71

fantastiskt fina bilder,, antar jag.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Internätet är inte samma på landet som i stan....DEA81A4C-553E-44C9-90C8-AE536B985498.thumb.jpeg.5170537955165886577e990561ef2379.jpeg953AE116-D534-45F3-98DA-228D798A77AC.thumb.jpeg.0aa40fda773c29b70d94efcd351082b3.jpeg

 

77954D72-CBF9-4632-AF1E-BB9168225B94.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

84EB8857-145B-438A-907F-8D633F5EC7BB.jpeg

8F116FA2-3DA9-4DF4-819B-679B3EAC8ABF.jpeg

909AF727-B957-4FB8-94C8-090B1C456D85.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...