Hoppa till innehåll

Andpotta ellr göl för änder


ÅlandsFilip

Recommended Posts

Hej,

Nu har jag fasaner på agendan, men det slog mig att det skulle vara intressant att göra ett vatten för änder i framtiden. Jag gillar att planera saker långt i förväg så jag hinner fundera på hur man bäst skulle göra det.

Då undrar jag hur ni gått eller skulle gå tillväga med ett viltvatten. Gräva en damm? Hur hålls vattnet? Hur djup får den vara? Växer den igen snabbt?

Skulle man möjligen kunna göra en befintlig sjö till ett bra ställe för änder? Säg att jag har en sjö på 15ha som är djup i mitten, men strandkanterna ser bra ut. Finns inte naturliga holmar, hur mycket änder kan man förvänta sig dra in om man lägger i flottar och foderspridning?

Har två flottar liggande och tänkte prova redan i år. Kör ut dem på isen och fäster dem med kätting tänker jag, är det ens en idé eller är det arbete i onödan? Har häckat något andpar och något viggpar där varje år.

Dela gärna ritningar, instruktionsböcker och andra trådar. Kom med fria förslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var en bra tråd. Den hade jag gärna skrivit på istället om jag sett den tidigare. Lämnar min tråd här då dem inte riktigt korresponderar helt.

Har ni tankar och idéer om viltvatten så släng ut här, tack.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...