Hoppa till innehåll

Frågor om stående fågelhundar och skillnader på Vorsteh bl a


ÅlandsFilip

Recommended Posts

Hej,

Jag är extremt sugen på att skaffa hund, men måste vänta då jag kanske skall plugga om inte rätt jobb uppenbarar sig. Jag behöver också fundera efter och se vad jag vill ha och vad ändamålet är när det står på sin spets. Ta reda på vilken hund som fungerar, hundens krav osv.

Jag har varit med och jagat mycket med irländska settrar och fått lära mig en del om hur man styr hunden i praktiken. Har lånat hund upp till fjällen osv. Nu kommer jag också få förmånen att vara med och träna upp en settervalp från grunden. Utöver det har jag uppfostrat beagle och gråhund, varav den ena är väldigt lydig och den andra är rastypiska extremt envis.

Min största önskan är att hunden ska stå för fågel och apportera både över land och vatten. Jakten kommer bedrivas till 90% i skog och p g a bristen på annat än morkulla i skogen kommer det bli mest morkulla och fasan, men också en hel del orre. Utöver det vill jag att den jagar mårdhund. Det är dem två kraven jag kommer ha och det jag kommer jobba för att hunden ska jaga.

Om hunden sen kan jaga räv, hare, rådjur eller älg är det bonus.

I och med det här har ögonen svängts mot vorsteh. Jag vet dock inte mycket om hunden då jag i princip aldrig jagat med en. Det kommer jag nog göra innan jag skaffar en... Jag har varit med när vorsteh ställt mårdhund så det vet jag att åtminstone den hunden kunde, men jag har hört och läst om flera som använt vorsteh till det och mycket annat. Gris, älg, rådjur osv.

Så vad kan man förvänta sig av en vorsteh? Att den fungerar på fågel vet jag, men är det säkert att den har en skärpa för mårdhund och kanske till och med räv? Skäller den ståndskall och skäller den efter räv eller följer den bara kort som en stötande?

Vad är skillnad på strh Vorsteh och KH Vorsteh? Bara läst lösa rykten och mera gissningar. Hur olika jobbar dem?

Andra hundar? Tips?

/Filip

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Baserat på mina/våra hundar och de andra jag jagat med som både är sträva och korthåriga och med den specen när du blandar in önskan om klövvilt så röstar jag på strävhår, hade du bara letat ren fågelhund så hade jag lagt min röst på ett korthår. 

Normalt sett så ska en rastypisk vorsteh vara rätt hårda mot de mindre predatorerna, grävling och räv. Och förvisso katt.

Mårdhund har jag aldrig jagat men skulle tro att de är tacksamma och roliga byten även de.

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago strävhår sa:

Baserat på mina/våra hundar och de andra jag jagat med som både är sträva och korthåriga och med den specen när du blandar in önskan om klövvilt så röstar jag på strävhår, hade du bara letat ren fågelhund så hade jag lagt min röst på ett korthår. 

Normalt sett så ska en rastypisk vorsteh vara rätt hårda mot de mindre predatorerna, grävling och räv. Och förvisso katt.

Mårdhund har jag aldrig jagat men skulle tro att de är tacksamma och roliga byten även de.

 

 

Nej, ingen önskan så bara en bonus om dem kan jaga lite annat. Kraven och önskan är mårdhund och fågel. Jag har till och med funderat på om det inte är mer värt att försöka få den rådjursren. Lär ju bara bli sån jakt annars... Tror du det är någorlunda möjligt?

Hur jagar en vorsteh räv då? Drivande? Var faktiskt inne på att jag ville ha en strävhår från början, robusta utseendet tilltalar mig mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sköt räv, grävling och mård för min. Han ställde/träade/körde ner i gryt och ägnade sig därefter åt att försöka klättra efter/gräva upp/släpa fram vederbörande under ivrigt skallande. Han markerade för övrigt bebodda gryt oavsett han kört ner djuret själv eller ej. Han blev med tiden lika säker som en grythund dvs sa han att nån är hemma så var nån hemma. Bara att ringa in lokala terriern. Han lärde sig också att lämna grythålet med 10 min mellanrum eller så och dra ett varv efter utspår ifall ohyran lämnat grytet via annan öppning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Nej, ingen önskan så bara en bonus om dem kan jaga lite annat. Kraven och önskan är mårdhund och fågel. Jag har till och med funderat på om det inte är mer värt att försöka få den rådjursren. Lär ju bara bli sån jakt annars... Tror du det är någorlunda möjligt?

Hur jagar en vorsteh räv då? Drivande? Var faktiskt inne på att jag ville ha en strävhår från början, robusta utseendet tilltalar mig mer.

De flesta vorstehrar i Sverige är rårren, eller i alla fall säger ägarna det :D

Så det går helt klart, våra korthår är i princip det och de kan jagas med även utanför råförbudet. 

Räv jagas med olika intensitet, mina hanar har legat på en kilometer eller lite mer. Tiken är inte lika ivrig, men hon dräper dom om det behövs.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago sidelock sa:

Jag sköt räv, grävling och mård för min. Han ställde/träade/körde ner i gryt och ägnade sig därefter åt att försöka klättra efter/gräva upp/släpa fram vederbörande under ivrigt skallande. Han markerade för övrigt bebodda gryt oavsett han kört ner djuret själv eller ej. Han blev med tiden lika säker som en grythund dvs sa han att nån är hemma så var nån hemma. Bara att ringa in lokala terriern. Han lärde sig också att lämna grythålet med 10 min mellanrum eller så och dra ett varv efter utspår ifall ohyran lämnat grytet via annan öppning.

Drömmen :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir pirrig av att tänka på att få hem en. Jag har tid på mig att lära mig mer, vara med och uppfostra en ställande fågelhund och hitta rätt kennel. Valet stod ganska klart för mig redan innan faktiskt, men känner att man behöver fundera och ha allt planerat så man gör sig själv och hunden en tjänst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago strävhår sa:

De flesta vorstehrar i Sverige är rårren, eller i alla fall säger ägarna det :D

Så det går helt klart, våra korthår är i princip det och de kan jagas med även utanför råförbudet. 

Räv jagas med olika intensitet, mina hanar har legat på en kilometer eller lite mer. Tiken är inte lika ivrig, men hon dräper dom om det behövs.

Det går att få strävhåren att inte gå efter rå, även de med jaktlust upp över öronen! På karga moränmarker är det för glest med päls för en medelålders ensamjägare att komma till skott med stötande, så de får stå i stället! Funkar fint, men kräver rätt dressyr från början om man inte vill fuska.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Blir pirrig av att tänka på att få hem en. Jag har tid på mig att lära mig mer, vara med och uppfostra en ställande fågelhund och hitta rätt kennel. Valet stod ganska klart för mig redan innan faktiskt, men känner att man behöver fundera och ha allt planerat så man gör sig själv och hunden en tjänst.

Vist kan de ha låg skalltröskel, men ställande fågelhundar vill jag inte kalla dem...-_- 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Drömmen :lol:

Ska tillägga att hunden aldrig fick mer än nån ytlig rispa på nosmusslan. Han var aldrig till veterinär för jaktskador, inte ens när en grävling bet tag och hängde sig i nosen/läppen på honom.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Kallel sa:

Vist kan de ha låg skalltröskel, men ställande fågelhundar vill jag inte kalla dem...-_- 

Jag ska vara med och uppfostra en irländsk setter före med en van hundägare som har haft flera meriterade hundar. Det jag menar med att jag hinner förebereda mig :) Jag kan säkert en hel del i teorin, har läst mycket böcker och tittat filmer, men i praktiken är saker ofta annorlunda, så det är en fin möjlighet att lära mig mer och kunna tillämpa när jag själv skaffat hund.

Har ju haft ”egna” hundar tidigare också som jag uppfostrat och som blivit lydiga och bra. Men inte riktigt samma som att få en hund att apportera och jobba med fågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni någon kennel ni håller kär som man kan börja föra diskussion med när det drar ihop sig? Jaktlinjer, gärna rådjursrena, inriktning fågel och predator. Strävhår då.

Gäller att hitta en på holmen nu så man får se lite mera av dem. Den enda jag jagat med hade otroligt grovt skall och lika tätt/glest som en finnstövare som ligger en bit efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Har ni någon kennel ni håller kär som man kan börja föra diskussion med när det drar ihop sig? Jaktlinjer, gärna rådjursrena, inriktning fågel och predator. Strävhår då.

Gäller att hitta en på holmen nu så man får se lite mera av dem. Den enda jag jagat med hade otroligt grovt skall och lika tätt/glest som en finnstövare som ligger en bit efter.

Rådjursrenheten får du nog ordna själv oavsett ras :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Har ni någon kennel ni håller kär som man kan börja föra diskussion med när det drar ihop sig? Jaktlinjer, gärna rådjursrena, inriktning fågel och predator. Strävhår då.

Gäller att hitta en på holmen nu så man får se lite mera av dem. Den enda jag jagat med hade otroligt grovt skall och lika tätt/glest som en finnstövare som ligger en bit efter.

Strävhår och sambo är ju så gott som ståkkholmare, bjud in dig själv så får du träffa både sträv- och korthår! Sambon har dessutom ordning på sina, så du kan få dressyrtips på köpet!;)

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Kallel sa:

Strävhår och sambo är ju så gott som ståkkholmare, bjud in dig själv så får du träffa både sträv- och korthår! Sambon har dessutom ordning på sina, så du kan få dressyrtips på köpet!;)

Åsså får man jaga mårdhund som tack :yes:

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago ÅlandsFilip sa:

Nej, ingen önskan så bara en bonus om dem kan jaga lite annat. Kraven och önskan är mårdhund och fågel. Jag har till och med funderat på om det inte är mer värt att försöka få den rådjursren. Lär ju bara bli sån jakt annars... Tror du det är någorlunda möjligt?

Hur jagar en vorsteh räv då? Drivande? Var faktiskt inne på att jag ville ha en strävhår från början, robusta utseendet tilltalar mig mer.

Jag har gått en del eftersök/viltspår med både älg och rådjur. Hon drar inte efter dom när vi jagar fågel. När selen och linan kommer fram är det en annan femma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Stroem91 sa:

Jag har gått en del eftersök/viltspår med både älg och rådjur. Hon drar inte efter dom när vi jagar fågel. När selen och linan kommer fram är det en annan femma.

Det är ju ett drömscenario, är absolut möjligt att träna fram det också, i vissa fall kanske hunden till och med förstår det "av bara farten".

Frågan är hur mycket tid man vill lägga på att träna hunden på massa olika saker. Jag vill absolut att den fungerar klockrent på fågel till exempel. Det är viktigt för mig att den inte hamnar i fel situationer och att den inte förstör en dag i fjällen eller i skogen genom att vara för het.

Om jag lyckas få en hund som är helt tillgiven så kommer jag ju att försöka träna den för eftersök, men vill inte att det skär ihop sig och blir konstant rådjursjakt. Eftersök försöker jag gå redan idag, men avfångning eller att hunden ställer djuret är alltid mycket bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Kallel sa:

Strävhår och sambo är ju så gott som ståkkholmare, bjud in dig själv så får du träffa både sträv- och korthår! Sambon har dessutom ordning på sina, så du kan få dressyrtips på köpet!;)

Funderat på "erbjudandet", det låter onekligen som en bra idé :rolleyes: Jag ska se lite här framåt våren. Lite kommande jakthelg/er i mars, men har lite ärenden till staden man kunde kombinerat det med...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Funderat på "erbjudandet", det låter onekligen som en bra idé :rolleyes: Jag ska se lite här framåt våren. Lite kommande jakthelg/er i mars, men har lite ärenden till staden man kunde kombinerat det med...

Du är välkommen till "Stockholm".

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-25 at 20:42 ÅlandsFilip sa:

Jag ska vara med och uppfostra en irländsk setter före med en van hundägare som har haft flera meriterade hundar. Det jag menar med att jag hinner förebereda mig :) Jag kan säkert en hel del i teorin, har läst mycket böcker och tittat filmer, men i praktiken är saker ofta annorlunda, så det är en fin möjlighet att lära mig mer och kunna tillämpa när jag själv skaffat hund.

Har ju haft ”egna” hundar tidigare också som jag uppfostrat och som blivit lydiga och bra. Men inte riktigt samma som att få en hund att apportera och jobba med fågel.

Du fixar säkert en vorsteh, skojade bara att du skrev ställande fågelhund.? Lycka till med valpletandet, var ute i god tid, det är många intressenter på bra, välmeriterade föräldrar!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

KLM är nog ett alternativ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...