Hoppa till innehåll

Vad behöver jag för att börja handladda ?


Järven

Recommended Posts

Jag har lite funderingar på att börja handladda som en hobby i hobbyn.

Skulle någon vänlig själ kunna knåpa ihop en liten checklista på vilka saker man måste införskaffa för att komma igång, dvs själva grundsatsen ?

Kalibrarna som är aktuella är 6.5x55, 9.3x62 och 7x57R

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Senaste Vapentidningen har en riktigt bra artikel om just det ämnet: Vilka komponenter som behövs. 

Där kommer det också att komma en Steg-för-Steg serie med artiklar om det :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Järven sa:

Skulle tex ett sådant här kitt duga eller bör man satsa på något mer påkostat ?

Behöver sedan köpas ett verktyg och hylshållare för varje kaliber om jag fattat rätt.

https://vildsvin.se/handladdning/kompletta-kit/lee-50th-anniversary-breech-lock-challenger/

Det har säkert laddats mången tusen skott genom slikt laddkit. Själv har jag Hornadys https://fritidvildmark.se/product.html/hornady-lock-n-load-classic-laddkit ser dessutom att både vågen och tändhattsisättaren blivit utbytta mot en digital och en handhållen - bra där! Det är det enda jag bytt ut till just en digital våg och en handhållen tändhattsisättare, annars har det kitet fungerat riktigt bra. Vågar inte tänka på hur många tusen skott det dragit ihop men det börjar nog snart närma sig 14-15000st i vart fall "and still going strong" -_- 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Joacim sa:

ser dessutom att både vågen och tändhattsisättaren blivit utbytta mot en digital och en handhållen - bra där! Det är det enda jag bytt ut till just en digital våg och en handhållen tändhattsisättare, annars har det kitet fungerat riktigt bra. -_- 

Är handhållen tändhattsisättare att föredra ?

Såg att det finns ett LEE set med den varianten med till skillnad mot den första jag länkade till.

https://vildsvin.se/handladdning/kompletta-kit/lee-breech-lock-challenger-kit/

 

Digitalvåg, är det något man kommer vilja att uppgradera till även om man laddar i rätt små kvantiteter ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Järven sa:

Skulle tex ett sådant här kitt duga eller bör man satsa på något mer påkostat ?

Behöver sedan köpas ett verktyg och hylshållare för varje kaliber om jag fattat rätt.

https://vildsvin.se/handladdning/kompletta-kit/lee-50th-anniversary-breech-lock-challenger/

Visst funkar det, men av egen erfarenhet så skulle jag lägga på en slant och köpa Rock chucker supreme kit

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad som behövs!

 

OBS! inlägget kan innehålla spår av ironi ;)

Stor plånbok och kunskap. Kunskap är nästan grattis så börja där. (Finns/fanns en Youtube serie på svenska) köp en bok eller två.
Obs gör ingen budget för grejerna då kommer du aldrig att börja. Efter kittet så kommer du hitta massa bra och ha saker. Jag har laddat extremt lite men har redan RBCS rockchucker, tumlar, längdsvarv och crimpkit. Nu laddar jag ju till 375:an så ROI blir ju på typ 2-300 skott men det föresätter ju att man inte fortsätter att köpa bra och ha grejer och/eller inte uppgraderar sina prylar!

 

 

//Danielj
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, 

oftast ligger dimensionerna inom samma ramar och det går utmärkt att använda för att ladda om kalibern.  Det är dock viss skillnad mellan kalibrarna, ta en titt på en cip ritning, men så länge man är medveten om detta så....... C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köp ett set och komplettera utifrån behov som dyker upp, välj vad du själv tror på. Grejerna håller länge och kräver inte så mycket underhåll mer än lite rengöring och en droppe olja/fett. Jag laddar med farsans grejer som är 35 år gamla och har visserligen uppgraderat en del men det är mest för att det är kul att prova idéer man får.

En digital våg går lite snabbare att hantera men kan ha hyss för sig som man får hantera. Jag har båda delarna och använder dem delvis parallellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte ett kit från Hornady samt ett bra skjutmått från lokala järnaffären. Laddade mest .38, .357 och .44 mag. vid denna tid. Fick min första "kurs" i handladdning av en klubbmedlem och läste mig till resterande via handböcker. Hade mycket nytta av en bok som hette "The ABC´s of reloading". Började med press, verktyg och doserare + våg. Uppgraderade senare med tumlare, triggler och hylssvarv. Köpte även en smältdegel för bly och div. verktyg för att gjuta/kalibrera kulor, men detta var ju specifikt för revolver och målskjutning. Har i dagsläget testat ultraljudstvätt vad gäller tomhylsor och det gav ett positivt resultat, man får dock räkna med en torktid... Instämmer till fullo med "Silver", tjacka ett "grund-kit" och komplettera efter behov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

I dag finns ju det mesta på nätet så givetvis en ganska komplett manual för detta med att börja resp. utvecklas i Dynamit-Harrys fotspår :blink:.
https://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_för_jakt_och_övningsskytte

Första frågan man kanske skall ställa sig är varför vill jag ladda själv?:P
- ekonomi eftersom jag planerar att skjuta flera 1000 skott per år(normalt aldrig för
  den vanlige jägaren)
- jag vill kunna modifiera kula o laddning för att optimera för just min bössa eller mina
  jaktområden
- jag är grymt intresserad av detta med ballistik, kulan o krutets uppförande i vapnet
- etc etc etc

Börja med att läsa ovan artikel och återkom med mera frågor.........
Skitskytte/jakt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago 44Magnum sa:

- ekonomi eftersom jag planerar att skjuta flera 1000 skott per år(normalt aldrig för jägare.

Det räcker med att man laddar jaktsmällarna själv och inte tusentals övningspatroner. Du får ju ner skotten under halva priset lätt. Handladda några år så har du skjutit din jaktammo med optimal precision i just ditt vapen för mindre än halva priset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja och nej,

En fabriksladdad jaktpatron kostar mellan 20 kr upp till 50 kr beroende på kaliber, t.ex en 6.5x55 i ena ändan och en 358 NM i andra.
För övning kan man kanske klara sig med dito övningsammo som ligger 10 - 30 kr lägre.
Så vi är ju tillbaka i volymdiskussionen eftersom en handladdad patron kostar i runda tal 7 - 20 kr för kulan,  0,50 kr för tändhatten samt 2 - 3 kr för krutet så som billigast kostar den 10 - 25 kr.
Så kommer vi till detta med utrustningen.
Laddpress runt 2.000 kr
Våg runt 500 - 1.000 kr
Verktyg mellan 400 - 1.000 kr
Hylsrengöring  1.500 kr för tumlare
dvs runt 5.000 kr
Så efter 500 st av 6,5an och 200 av 358an har du tjänat hem investeringen .
Frågan blir ju då, är det värt allt bekymmer? Det är ju bara genom att ladda ett par 1.000
plugg om året som du vidmakthåller kompetensen.
Samt så fort du börjar avvika från standardvärdena så kan det vara bra med en kronograf för ytterligare några tusenlappar.
Men visst, ju tyngre eller mer udda kalibrar du skjuter eller stora volymer desto snabbare lönar det sig.
Men det är ruskigt kul att ladda själv, tar ett tag innan man hittar rätt kombination av kula o krut för att ge rätt precision :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago 44Magnum sa:

Men det är ruskigt kul att ladda själv, tar ett tag innan man hittar rätt kombination av kula o krut för att ge rätt precision :)

6,5x55 10,1 grams lapua mega, 46 grains norma MRP, CCI250 th i normahylsa gav hål i hål på 100m med gamla Bettan. :)

Jag köpte LEEkitet för 1500kr och kompletterade med verktyg för respektive kaliber och en trickler. Så min utrustning ligger strax över 3000kr totalt. Inte använt mig av nån tumlare än. 

Finns planer på att uppgradera paketet framledes och ladda alla övningsplugg själv. Uppgraderingen ska syfta till att få upp tempot i laddningen. Jag väger varje laddning nu för jag kommer inte överens med krutdoseraren som kastar ojämna laddningar. En sån krutvåg som häller och väger upp laddningarna själv kostar 4-5 tusen har jag för mig och det är i saftigaste laget. Jag vet inte vad alternativet skulle vara. Öva på att ladda snabbare kanske, hehe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hel rätt, detta med småskalighet kontra massproduktion är inte lätt.

Därför har jaktammon hamnat i småskaligheten, dvs en Rock Chucker,, en elektronisk guld våg, back-up en RCBS magnetdämpad våg. Men jag laddar sällan mer än 30 -40 jaktplugg åt gången.
Tävlingsammon för dom korta vapnen är en helt annan sak, Dillon utrustning 650 resp Square Deal rätt igenom. Tyvärr funkar det inte med elektronisk viktsdoserare utan får bli volymdoserare. Men vad göra när man trycker igenom 5 - 6.000 plugg per år.
Men i början körde jag allt genom Rock Chuckern :wacko:
Hustrun undrade om jag hade en älskarinna i källaren

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja den där frågan om ek försvarbarhet kan alltid presenteras,

för min del var motiveringen tidigare att ingen laddade de kulor jag önskade använda till de hastigheter jag önskade.

idag är marknaden så mycket bättre än för typ 10 år sen och för 20 år sen ja....

Det enda kvarvarande skälet för mig att ladda är precision där även kvalite finns med som en underliggande faktor.

Lösningen till allt detta är att skaffa sig kalibrar som kräver hylsomformning, udda eller aparta krav på laddningar som ligger utanför köpeskottens specar för att därigenom tillåta sig själv att få ladda ammo i lugn och ro. C

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Dansken sa:

Det där med ekonomisk försvarbarhet är ett argument man använder på bättre hälfter: den här köpepatron kostar 42 kronor och den här som jag har gjort själv kostar 9:25 och är lika bra visar man.. Men Guuud hjärtat: köp en utrustning utbrister hon (med tindrande ögon och ser hur mycket pengar det kommer att bli över till nya gardiner, tapeter och köksblandare)

Vad den lilla älsklingen (ännu) inte har upptäckt är att du kommer att "okynnesskjuta" ännu mer och att man ALLTID behöver en ny pryl till utrustningen.

Men kul är det :)

Det finns ingenting  som heter okynnesskjuta!!!!!!!!!!!!!! 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ken1 sa:

Det finns ingenting  som heter okynnesskjuta!!!!!!!!!!!!!! 

Tro mig: för "hon" gör det ;)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Dansken sa:

Tro mig: för "hon" gör det ;)

Det heter träna det lilla xtra och det kommer "hon" inte märka när man kommer hem med blommor ???

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...