Hoppa till innehåll

Vad behöver jag för att börja handladda ?


Järven

Recommended Posts

Bra video för nybörjaren. Den lärde 16-17 åriga mig iallafall! Säkerheten är faktiskt viktig. Haft en tändhatt som smällt av när jag tryckte den i hylsan, hade säkerligen fått en fin dusch i ögonen om jag haft ansiktet framför hylsan. Bara en sån sak.

Laddningar från forum ska man dubbelkolla osv. Bra med sunt förnuft ibland...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt att se att ni verkar vara lika stora nördar som jag är betr handladdning. Underbart att kunna dra sig tillbaka några timmar i laddskrubben med en fulöl och lyssna på lite go musik medan man rycker i spaken och njuter av skramlet i "färdiga plugglådan.:P

Om ni har tid så skulle jag uppskatta om ni ger lite feedback på länken nedan som jag hoppat in i och försöker ge min erfarenhet till. Den är uppbyggd så att den har en nybörjardel under 1-2-3 samt en lite mera utvecklande del efter det. Förhoppningen är att hugade nybörjare har något att läsa om innan man ger sig i kast med detta rent fysiskt, gärna med en mer erfaren kompis. Att angripa problemet enbart enl "trial and error" kan sluta mycket illa.

https://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_för_jakt_och_övningsskytte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 3/22/2018 at 20:38 44Magnum sa:

Ja och nej,

En fabriksladdad jaktpatron kostar mellan 20 kr upp till 50 kr beroende på kaliber, t.ex en 6.5x55 i ena ändan och en 358 NM i andra.
För övning kan man kanske klara sig med dito övningsammo som ligger 10 - 30 kr lägre.
Så vi är ju tillbaka i volymdiskussionen eftersom en handladdad patron kostar i runda tal 7 - 20 kr för kulan,  0,50 kr för tändhatten samt 2 - 3 kr för krutet så som billigast kostar den 10 - 25 kr.
Så kommer vi till detta med utrustningen.
Laddpress runt 2.000 kr
Våg runt 500 - 1.000 kr
Verktyg mellan 400 - 1.000 kr
Hylsrengöring  1.500 kr för tumlare
dvs runt 5.000 kr
Så efter 500 st av 6,5an och 200 av 358an har du tjänat hem investeringen .
Frågan blir ju då, är det värt allt bekymmer? Det är ju bara genom att ladda ett par 1.000
plugg om året som du vidmakthåller kompetensen.
Samt så fort du börjar avvika från standardvärdena så kan det vara bra med en kronograf för ytterligare några tusenlappar.
Men visst, ju tyngre eller mer udda kalibrar du skjuter eller stora volymer desto snabbare lönar det sig.
Men det är ruskigt kul att ladda själv, tar ett tag innan man hittar rätt kombination av kula o krut för att ge rätt precision :)

Jag kan tycka det är lite lyxpriser. Inget fel i det, men om man nu vill spara pengar så går ju rengöring bra att göra i en hink med lite yes och ev en tesked citronsyra. Rör runt lite, skölj av hylsorna och låt torka. Ska man vara ännu enklare så går det fint att bara torka av hylsorna lite med en trasa.

Ett komplett laddkit inkl allt går att få loss för runt 2000kr nytt (billigare om det är begagnat).

Jag vill påstå att det går utmärkt att ladda för att få billig ammunition, men det kräver att man antingen klarar av att verkligen fokusera på det (och inte blir distraherad av alla intressanta saker som dyker upp när man väl kommit igång) eller skjuter ganska stora mängder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-23 at 15:07 ÅlandsFilip sa:

Haft en tändhatt som smällt av när jag tryckte den i hylsan, hade säkerligen fått en fin dusch i ögonen om jag haft ansiktet framför hylsan. Bara en sån sak.

Man lä ha ett bra litet kranium om man ska få in huvudet i pressen, ens utan hylsan däri, när man trycker i tändhatten. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Flintbüchse sa:

Man lä ha ett bra litet kranium om man ska få in huvudet i pressen, ens utan hylsan däri, när man trycker i tändhatten. :)

Har en autoprimer, handhållen mackapär. Du vet säkert :)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har någon ett tips på ett bra nybörjar-set?

Jag tror något i mellan-klassen blir lagom, för man vill ju inte börja med det allra billigaste och det är väl aningen onödigt med dyraste om man inte vet vad man vill ha, tror mellanklassen och uppgradera eftersom blir bäst

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://www.grauwolf.net/redding-big-boss-pro-pak-wiederladeset.html

Typ detta kit?

I princip vilken som helst av pressarna i gjutjärn kommer fungera strålande, oavsett märke. Det skiljer lite i hur tändhattar samlas upp men det är ungefär det. Några få modeller har inte möjlighet att montera snabbkoppling för verktygen (Lyman tror jag) men det är i varje fall för mig irrelevant.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Skogsbo sa:

Har någon ett tips på ett bra nybörjar-set?

Jag tror något i mellan-klassen blir lagom, för man vill ju inte börja med det allra billigaste och det är väl aningen onödigt med dyraste om man inte vet vad man vill ha, tror mellanklassen och uppgradera eftersom blir bäst

Mitt set är ett ihop plock.  Mitt tips är att köpa "bra" grejer direkt. Varför köpa "samma" sak minst två gånger??? Blir bara onödigt dyrt..... 

5öre på den ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Kulhammare är en bra grej, för åtminstone jag lyckas sätta för djupt ibland

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kulhammare är ett otyg som stänker krut åt alla håll och kanter- när man kan dra kulan försiktigt ut med rätt verktyg i pressen.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Dansken sa:

Kulhammare är ett otyg som stänker krut åt alla håll och kanter- när man kan dra kulan försiktigt ut med rätt verktyg i pressen.

Man behöver inte ens specialverktyg, det funkar att greppa kulan med tång (gummi/läder som skyddar kulan) över pressen och dra ur den. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja men visst går det, frågan är bara vad man vill spara på, för mig är det oftast hylsan. 

Kulor som är dragna med tång blir ofta ovala, hur mycket och med vilken betydelse är upp till var och en. C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Dansken sa:

Kulhammare är ett otyg som stänker krut åt alla håll och kanter- när man kan dra kulan försiktigt ut med rätt verktyg i pressen.

Aldrig råkat ut för att krutet har stänkt ut när jag har slagit ur kulor iofs är jag rätt försiktig dvs aldrig slagit ur med ett eller två slag pga jag är rädd att krossa den 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Dansken sa:

Kulhammare är ett otyg som stänker krut åt alla håll och kanter- när man kan dra kulan försiktigt ut med rätt verktyg i pressen.

Vad brukar du dricka när du knackar ut kulor!? Spiller aldrig ett korn, för hylsan sitter ju i vägen för enda öppningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-11 at 18:51 LGH sa:

https://www.grauwolf.net/redding-big-boss-pro-pak-wiederladeset.html

Typ detta kit?

I princip vilken som helst av pressarna i gjutjärn kommer fungera strålande, oavsett märke. Det skiljer lite i hur tändhattar samlas upp men det är ungefär det. Några få modeller har inte möjlighet att montera snabbkoppling för verktygen (Lyman tror jag) men det är i varje fall för mig irrelevant.

 

 

snabbkopplingarna går väl att sätta i dom flesta pressarna jag kör med hornadys i min rock chuker tycker det är väldigt smidigt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago schönthal sa:

snabbkopplingarna går väl att sätta i dom flesta pressarna jag kör med hornadys i min rock chuker tycker det är väldigt smidigt :)

Det var just det jag ville framföra, att på Lyman går det inte då det har verktygsgängan direkt i pressen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...