Hoppa till innehåll

Kalibrar för dom kloka...


Dahla

Recommended Posts

Diskutera kalibrar är som för att citera "ford Fairlane".
Som att onanera med en osthyvel roligt i början men mest smärtsamt.

 

Enkelt uttryck.
Fundera på vad du skall jaga och vad du har för krav, välj kaliber efter det! Klart.
(Varför ha en kaliber för +500m skytte om du bara skjuter på -100m, varför en hejejösses om du knappt klarar en dämpad 6,5x55 osv)

//Danielj

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Mad Mike sa:

Sist jag var i en vapenbutik så frågade jag säljaren vilken kaliber säljer ni mest av.

Svaret var att i särklass säljs det mest av 308 typ lika mycket eller mer än alla andra kalibrar tillsammans.

Alla andra har fel och jag har rätt eller att slåss mot väderkvarnarna leder sällan till något bra. 

/Mike

Vilket är lite förvånande enlig mig.

Man kan ju tycka att en hel del med vitsen med 308w är att den fungerar i kort låda, vilket inte hör till självklarheten att det är på nya bössor kamrade i kalibern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago exabit sa:

De är inte det minsta "sämre" - det där är helt subjektivt. Så välj fritt och skit i vad diverse "experter" på forumen tycker.

Nej det är det jag inte riktigt får ihop varför en europeisk kaliber skulle vara bättre än en amerikansk? eller vise versa.

Sett från mig själv som inte handladdar så blir jag ju rejält handikappad om jag hade valt en 8x57 när det kommer till utbud av ammunition.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte något avgörande i kulutbudet för någon av de nämnda kalibrarna. Visst, det är skillnad. Men allihop har de kulor som behövs för att göra jobbet.

.348 och .318, där börjar man närma sig vad som kan anses som skralt utbud så tillvida att det har någon betydelse för användaren.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Sjöfaran sa:

Det går ju trender......

Det är väl fortfarande så att flest älgar fälls av 6,5-55.......

8-57 säljer idag mer än  3006.....

 

Tvivlar å det grövsta att flest älgar fälls med 6.5 idag, har du någon statistik?

Även om det faktiskt säljs fler nya 8x57 än vad det säljs nya 30-06( säger ganska lite eftersom det är få i sammanhanget) idag så är den senare fortfarande vansinnigt mycket vanligare förekommande i den svenska älgjakten och kommer så vara inom överskådlig tid.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Mad Mike sa:

Tvivlar å det grövsta att flest älgar fälls med 6.5 idag, har du någon statistik?

Även om det faktiskt säljs fler nya 8x57 än vad det säljs nya 30-06( säger ganska lite eftersom det är få i sammanhanget) idag så är den senare fortfarande vansinnigt mycket vanligare förekommande i den svenska älgjakten och kommer så vara inom överskådlig tid.

/Mike

Hade statistik var väl ordet för dagen.....

Det stod i jägarexamen boken. Fast det är ju några år sedan nu.....

Nja, lite säger det väl. 8-57 är helt klart på frammarsch ....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Sjöfaran sa:

 

Nja, lite säger det väl. 8-57 är helt klart på frammarsch ....

If you say so:thumbsup:

/Mike

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För skojs skull jämför vi .308 win och 8x57is med Norma Ecostrike också... :)

 

8x57is

Kula: Norma Ecostrike
Kulvikt: 160 grains
Krutvikt: okänd
Hastighet: 850 m/s
Vapenvikt: 4 kg

kulbanehöjd vid 100 meter: 19mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -82mm
anslagsenergi vid 100 meter: 3146
anslagsenergi vid 200 meter: 2615


.308 win

Kula: Norma Ecostrike
Kulvikt: 150 grains
Krutvikt: okänd
Hastighet: 860 m/s
Vapenvikt: 4 kg

kulbanehöjd vid 100 meter: 19mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -80mm
anslagsenergi vid 100 meter: 2993
anslagsenergi vid 200 meter: 2478

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Dahla sa:

Inskjutningsavstånd 140 meter

Potatiskastare... :)

 

Ja, absolut potatiskastare, om man tittar lite längre bort än 100m dvs.. Men en betydlig mer attraktiv kaliber än 8.57 som inte har något som talar för den. :) 

 

Om man vill fördjupa sig i rekylenergi och rekylhastighet http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9.3x62 är ingen potatiskastare i mina ögon om man inte väljer tyngsta kulorna.

Jämför man kulbanan med Vulkan 10.1 gram i 6.5x55 som är en kulvikt som brukar krävas för klass1 om man ska ha köpeamo och Vulkan 15grams som jag har i 9.3an så är det löjligt små skillnader ut till 200meter som är ett avstånd åtminstånde inte jag gärna överskrider vid jakt.

Det är ju först bortåt 300m som det börjar bli någon skillnad att tala om.

 

norma.bmp

norma 2.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Järven sa:

9.3x62 är ingen potatiskastare i mina ögon om man inte väljer tyngsta kulorna.

Jämför man kulbanan med Vulkan 10.1 gram i 6.5x55 som är en kulvikt som brukar krävas för klass1 om man ska ha köpeamo och Vulkan 15grams som jag har i 9.3an så är det löjligt små skillnader ut till 200meter som är ett avstånd åtminstånde inte jag gärna överskrider vid jakt.

Det är ju föst bortåt 300m som det börjar bli någon skillnad att tala om.

 

norma.bmp

norma 2.png

Du väljer ju den absolut värsta kulan i 6.5x55, notoriskt känd för dålig BC ^_^

Lapua Mega 10.1 är en bra mycket bättre kula, för att inte prata om Hornady SST140 som har en BC på .520 -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Dahla sa:

För skojs skull jämför vi .308 win och 8x57is med Norma Ecostrike också... :)

 

8x57is

Kula: Norma Ecostrike
Kulvikt: 160 grains
Krutvikt: okänd
Hastighet: 850 m/s
Vapenvikt: 4 kg

kulbanehöjd vid 100 meter: 19mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -82mm
anslagsenergi vid 100 meter: 3146
anslagsenergi vid 200 meter: 2615


.308 win

Kula: Norma Ecostrike
Kulvikt: 150 grains
Krutvikt: okänd
Hastighet: 860 m/s
Vapenvikt: 4 kg

kulbanehöjd vid 100 meter: 19mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -80mm
anslagsenergi vid 100 meter: 2993
anslagsenergi vid 200 meter: 2478

Ja det är skojigt, vad sägs om en kula som är mer lämpad för älgjakt? :D

 

.308

8x57

 

.308.PNG

8x57.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago 19Henke94 sa:

Bra tidsfördriv att läsa denna tråden!
Men är det någon som kan förklara varför en amerikansk kaliber är sämre? gärna så enkelt som möjligt. För en som inte begriper.

308 vs 8x57 tex. typ samma prestanda, Men mer valmöjligheter med 308 när det gäller fabriksladdat. Då borde väl 308an vara det bästa valet eller tänker jag fel?

Det finns inget att förstå vad gäller nämnda kalibrars skillnad i prestanda. Och valet, om man överhuvud taget gör ett, spelar bara roll för den som väljer. 

"Experter" finns det gott om. Experter finns det också flera. Exabit och PMT är två (bland andra) som jag läser med glädje av olika anledningar och med olika behållning. Exabits utlägg om varför just den här bössan är den bästa, trots att det är den bästa bössan nr 200 och det kommer förmodligen komma 200 till. Eller PMTs kategoriska ratande av allt amerikansk trots att han förmodligen skjuter likabra oavsett kaliber i kammaren. Det hör liksom till!

Det här är dessutom en kaliberdiskussion, lika "dum" som alla andra. Inget nytt under solen. Det ältas om och om igen. Det ska spåra ur och gnabbas lite. För diskussionen är så urbota tråkig och ointressant. Och har man intresse finns det flera hundra likadana.

Appropå potatiskastare: Jag tar min 300WM och någon annan en .308 och så ser vi vem som plingar plåten flest gånger på 1200m. Har ingen sexhalva, det får bli en Kajsa Warg. :P

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Varmint sa:

Du väljer ju den absolut värsta kulan i 6.5x55, notoriskt känd för dålig BC ^_^

Lapua Mega 10.1 är en bra mycket bättre kula, för att inte prata om Hornady SST140 som har en BC på .520 -_-

Men som du kan se så valde jag ju Vulkan i 9.3 med. ;)

Vi kan väl jämföra båda med tex Oryx och ändå få ett liknande resultat om du vill.

Jag är väl medveten att det finns både lättare kulor och kulor med bättre BC än Vulkan till 6.5x55 och säkert till 9.3x62 med, men ska man ha köpeamo i klass1 så lär man nog köpa 10.1grams till 6.5an och tex Vulkan och Oryx känns väl som en sådan kula man brukar hitta hos lokale jakthandeln och som många väljer.

Jag kan tex nämna att jag har en ask 10grams gamla köpe-jaktmatch till 9.3x62 med 870m/s utgångshastighet, då känns plötsligt 6.5x55 som en potatiskastare med det mesta fabriksladdat inom normalt jaktavstånd.

Den kulbanan och kulvikt dom har borde tex fungera utmärkt till toppfågeljakt med 9.3x62.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Dahla sa:

Vad är det som gör  Norma Ecostrike olämplig till älgjakt nu då?

Det går att diskutera.. försöker förmedla i klartext att 8x57 är en klenare kaliber än .308, dyrare, inte lika flack, osv.. Således en alldeles korkad kaliber i sammanhanget om man inte råkar sitta på en och är en fan boy så klart. Själv äger jag inte .308, och eftersom jag inte är en fan boy, så försöker jag se på saker objektivt istället för att känna med hjärtat :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Järven sa:

Men som du kan se så valde jag ju Vulkan i 9.3 med. ;)

Vi kan väl jämföra båda med tex Oryx och ändå få ett liknande resultat om du vill.

Jag är väl medveten att det finns både lättare kulor och kulor med bättre BC än Vulkan till 6.5x55 och säkert till 9.3x62 med, men ska man ha köpeamo i klass1 så lär man nog köpa 10.1grams till 6.5an och tex Vulkan och Oryx känns väl som en sådan kula man brukar hitta hos lokale jakthandeln och som många väljer.

Jag kan tex nämna att jag har en ask 10grams gamla Norma köpe-jaktmatch till 9.3x62 med 870m/s utgångshastighet, då känns plötsligt 6.5x55 som en potatiskastare med det mesta fabriksladdat inom normalt jaktavstånd, men dom ger en eldkvast framför pipan som gör att folk kommer fram och frågar vad fan man laddar med om man skjuter med dom på Älgbanan. ^_^

Den kulbanan och kulvikt dom har borde tex fungera utmärkt till toppfågeljakt med 9.3x62.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Varmint sa:

Ja det är skojigt, vad sägs om en kula som är mer lämpad för älgjakt? :D

 

.308

8x57

 

.308.PNG

8x57.PNG

Ja... det var väl den datan jag la ut tidigare... och om du då också jämför med 200 grains oryx till .308 win här nedan så drar du ändå slutsatsen att 8x57is på något vis ska vara klenare? :) 

8x57is

Kula: Norma Oryx
Kulvikt: 196 grains
Krutvikt: 49,4 grains
Hastighet: 781 m/s
Vapenvikt: 4 kg

Rekylenergin är 25,52 joule och rekylhastigheten är 3,57 m/s
kulbanehöjd vid 100 meter: 28mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -113mm
anslagsenergi vid 100 meter: 2963
anslagsenergi vid 200 meter: 2305


.308 win

Kula: Norma Oryx
Kulvikt: 180 grains
Krutvikt: 44.1 grains
Hastighet: 796 m/s
Vapenvikt: 4 kg

Rekylenergin är 21,98 joule och rekylhastigheten är 3,32 m/s
kulbanehöjd vid 100 meter: 25mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -102mm
anslagsenergi vid 100 meter: 2970
anslagsenergi vid 200 meter: 2357

 

.308 win

Kula: Norma Oryx
Kulvikt: 200 grains
Krutvikt: 42.4 grains
Hastighet: 742 m/s
Vapenvikt: 4 kg

Rekylenergin är 21,71 joule och rekylhastigheten är 3,3 m/s
kulbanehöjd vid 100 meter: 31mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -122mm
anslagsenergi vid 100 meter: 2823
anslagsenergi vid 200 meter: 2202

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Dahla sa:

Ja... det var väl den datan jag la ut tidigare... och om du då också jämför med 200 grains oryx till .308 win här nedan så drar du ändå slutsatsen att 8x57is på något vis ska vara klenare? :) 

8x57is

Kula: Norma Oryx
Kulvikt: 196 grains
Krutvikt: 49,4 grains
Hastighet: 781 m/s
Vapenvikt: 4 kg

Rekylenergin är 25,52 joule och rekylhastigheten är 3,57 m/s
kulbanehöjd vid 100 meter: 28mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -113mm
anslagsenergi vid 100 meter: 2963
anslagsenergi vid 200 meter: 2305


.308 win

Kula: Norma Oryx
Kulvikt: 180 grains
Krutvikt: 44.1 grains
Hastighet: 796 m/s
Vapenvikt: 4 kg

Rekylenergin är 21,98 joule och rekylhastigheten är 3,32 m/s
kulbanehöjd vid 100 meter: 25mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -102mm
anslagsenergi vid 100 meter: 2970
anslagsenergi vid 200 meter: 2357

 

.308 win

Kula: Norma Oryx
Kulvikt: 200 grains
Krutvikt: 42.4 grains
Hastighet: 742 m/s
Vapenvikt: 4 kg

Rekylenergin är 21,71 joule och rekylhastigheten är 3,3 m/s
kulbanehöjd vid 100 meter: 31mm
kulbanehöjd vid 200 meter: -122mm
anslagsenergi vid 100 meter: 2823
anslagsenergi vid 200 meter: 2202

 

Ser du inte att 180grains oryxen till .308 är har mer energi än 196grains oryxen till 8x57?! Att den är flackare, att den har bättre precision (syns dock inte i tabellen) och är billigare.. Hur svårt kan det vara? :D

Som jag har sagt heeeela tiden, .308 har mer energi, är flackare, har bättre precision, har billigare ammo, finns otroligt mer ammo. En solkar vinnare över 8x57.. Jag börjar bli mörkrädd :rolleyes:

Tror jag behöver en bira! En Ipa!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...