Hoppa till innehåll

Vilken dubbelrem?


MagnusN

Recommended Posts

Ska ha dubbelrem nästa säsong för att inte bli så ramsne. Ska bära på en R8 eller drilling, om jag får tag på en vettig. Vilken är bra och varför? Jag vill att bössan ska hänga bekvämt och att det inte ska vara för mekigt att få av den. Pris är underordnat. Behöver inte vara snygg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har denna, en Niggeloh Titan II, men trodde helt ärligt att den skulle vara betydligt bekvämare än den är. Upplever att nackstycket trycker lite väl mycket i nacken för att jag ska vara helt nöjd.

7B92BF88-2964-40E3-9BAC-1BB87FC85239.jpeg.146a7296f5fe447d454ea39eb2848fdd.jpeg

Undrar om inte deras billigare dubbelrem kanske är att föredra. Jag skulle säga att testa båda innan du köper en.

6897F4A2-5DFB-4C80-AC13-4B31D799A099.jpeg.95d5f968fbc681307713edec1c5e27f2.jpeg

Sen vet jag några som helt sonika använder två enkelremmar vilket ser ut att fungera rätt bra det också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kört med niggeloh titan 2 trail hela säsongen och är riktigt nöjd, har haft bössan på ryggen den här säsongen mer än en del har  under hela deras liv....:D

ladda ned.png

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago hobbe sa:

Kört med niggeloh titan 2 trail hela säsongen och är riktigt nöjd, har haft bössan på ryggen den här säsongen mer än en del har  under hela deras liv....:D

ladda ned.png

Du har garanterat konkat din bössa mer än jag iaf! :D 

Men du upplever inte att den trycker i nacken? Försökte justera min för att bli av med trycket men då hamnade den så långt ner att kolven typ slog i knävecken när jag gick så det gick ju bort...:huh:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft niggeloh dubbelrem i många år nu. Och du ska ha fästena på sidan för att de ska vara riktigt bekvämt. Och framstocken framåt uppåt.Som vanligt fladdrar bössan bara runt på ryggen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Holz sa:

Du har garanterat konkat din bössa mer än jag iaf! :D 

Men du upplever inte att den trycker i nacken? Försökte justera min för att bli av med trycket men då hamnade den så långt ner att kolven typ slog i knävecken när jag gick så det gick ju bort...:huh:

Som Merkel påpekade så testa lite olika sätt när du fäster remmarna runt kolven.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago hobbe sa:

Som Merkel påpekade så testa lite olika sätt när du fäster remmarna runt kolven.

Hmm...låter som jag nog får göra det. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska kolla in Niggeloh-modellerna. Ska nog montera flush cups på sidan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testat dubbelrem, men tycker det är helt värdelöst. Då har jag ändå rembyglarna monterade på sidan av vapnet. Kör med hölstersäck istället. Bekvämare bärande...möjlighet att fästa utrustning som radio, pejl mm...

Annars är det enkelrem och växla position på bössan ofta som är enklast....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Urban sa:

Testat dubbelrem, men tycker det är helt värdelöst. Då har jag ändå rembyglarna monterade på sidan av vapnet. Kör med hölstersäck istället. Bekvämare bärande...möjlighet att fästa utrustning som radio, pejl mm...

Annars är det enkelrem och växla position på bössan ofta som är enklast....

Kolven ska sitta på sidan. Stocken framåt, sida och sida är helt värdelöst. Då bössan bara fladdrar runt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat att justera min rem ( titan II) lite nu och upplever att den sitter bättre, men det stora abret är helt klart att den fladdrar runt duktigt! Skulle nog också vilja påstå att remfästen på sidan av bössan är ett måste om man ska ha dubbelrem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har både Niggeloh och Tab Gear Biathlon sling och dom går inte att jämföra. Tab Gear är mycket bekväm och bössan sitter stadigt medan Niggeloh är som en gammal gummisnodd som bössan dinglar runt i.

Ska du ha en Niggeloh så kan du få köpa min. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Laban sa:

Jag har både Niggeloh och Tab Gear Biathlon sling och dom går inte att jämföra. Tab Gear är mycket bekväm och bössan sitter stadigt medan Niggeloh är som en gammal gummisnodd som bössan dinglar runt i.

Ska du ha en Niggeloh så kan du få köpa min. :)

Men femtonhundra för en bössrem.... Inte mycket dyrare att hyra en bärare när man ska till skogs. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Laban sa:

Jag har både Niggeloh och Tab Gear Biathlon sling och dom går inte att jämföra. Tab Gear är mycket bekväm och bössan sitter stadigt medan Niggeloh är som en gammal gummisnodd som bössan dinglar runt i.

Ska du ha en Niggeloh så kan du få köpa min. :)

Intressant. Har du Tab Biathlon sling eller Tab Elite Biathlon sling?

Ska provbära Merkels bössa med Niggeloh för att bilda egen uppfattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago MagnusN sa:

Intressant. Har du Tab Biathlon sling eller Tab Elite Biathlon sling?

Ska provbära Merkels bössa med Niggeloh för att bilda egen uppfattning.

Perfekt! Jag skjuter,du står för bärande och dragande!:D Visste att de fanns lite blått blod i en:P

S

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-08 at 13:00 Urban sa:

Testat dubbelrem, men tycker det är helt värdelöst. Då har jag ändå rembyglarna monterade på sidan av vapnet. Kör med hölstersäck istället. Bekvämare bärande...möjlighet att fästa utrustning som radio, pejl mm...

Annars är det enkelrem och växla position på bössan ofta som är enklast....

Vill gärna ha pipan uppåt. Får se vad det slutar med för lösning, är beredd att lägga en del pengar på att testa olika grejer, från slutet på december var axlarna tjuriga och då har jag ändå en bra enkelrem. Nästa säsong räknar jag med  fler dagar hunddagar så det måste lösas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago hs_merkel sa:

Perfekt! Jag skjuter,du står för bärande och dragande!:D Visste att de fanns lite blått blod i en:P

S

Om du har tropikhjälm så

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MagnusN sa:

Vill gärna ha pipan uppåt. Får se vad det slutar med för lösning, är beredd att lägga en del pengar på att testa olika grejer, från slutet på december var axlarna tjuriga och då har jag ändå en bra enkelrem. Nästa säsong räknar jag med  fler dagar hunddagar så det måste lösas. 

Prova vorn då...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MagnusN sa:

Har du Tab Biathlon sling eller Tab Elite Biathlon sling?

Det finns faktiskt tre varianter nuförtiden, simple/regular/elite där den förstnämnda inte är avsedd som skjutstöd vilket jag tycker är en viktigare skillnad än plast-/metall-hårdvara. (Trots att jag skjutit mycket med rem skulle jag idag välja simple eftersom benstöd finns för jag ser ingen nytta med cobraspännen.)

Gillar för att den är bekväm och enkel att komma ur, men kopplar man isär remmen blir det förstås omständigare att börja bära igen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Urban sa:

Prova vorn då...

Den var jäkligt fräsig. Vet du någon som har? Tänker på hur öppna/stäng håller effter några år

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 3/11/2018 at 10:24 MagnusN sa:

Intressant. Har du Tab Biathlon sling eller Tab Elite Biathlon sling.

Jag vet faktiskt inte. På kvittot från GP Rifle står det bara "TAB biathlon sling flush cups OD green".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-25 at 14:20 Laban sa:

Jag vet faktiskt inte. På kvittot från GP Rifle står det bara "TAB biathlon sling flush cups OD green".

Skillnaden var om det är plast eller metallspännen, kollade jag upp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Inget ont i ryggen den gångna säsongen! 

Provade hs_merkels Blaser r93 med Niggelohs vanliga dubbelrem och den satt som en smäck så det blev till att kopiera. Bössan ligger riktigt bra utan att skumpa runt. Tricket är att bära bössan i framstockens topp med sidan mot ryggen och få lagom lutning höger/vänster på bössan så man slipper att få pipan i nacken om man böjer sig för mycket. Ligger den lite snett så får man heller inget skav/tryck på kotorna.

Fick klura lite och välja andra rembyglar med långa skaft pga r8ans annorlunda placering av främre fästet. På r93 funkar det med vanliga så länge själva bygeln inte är för bred.

Niggelohremmen är väldigt lätt så det stör inte att den hänger åt sidan när man ska skjuta.

 

Recept

Recknagels dubbelledade snabbrembyglar för att de har långa ”skaft” så att det blir frigång från pipan för själva bygeln. Finns med 3mm sprint så man slipper borra främre fästet.

Rotera det främre fästet 90grader. Sätt den lilla originalbrickan (som sitter under muttern på insidan) på utsidan under fästet för att flytta fästet framåt och skapa frigång så att rembygeln går att låsa. Ny bricka på insidan och dra muttern ordentligt så att fästet inte kan rotera.

Sätt bakre fästet ca 5-6 cm från bakkappan, centrerat på kolven så får bössan en lagom lutning höger/vänster.

Sätt resårbandet bakom pistolgreppet istället för runt pistolgreppet så blir det inte klumpigt.

 

Material

1x rembygelfäste - 6mm huvud med 3mm hål (maskinskruv), artikelnr 20230-0022

2x snabbrembyglar med 3 mm sprint, artikelnr 22009-1000

Kostar 600kr från Torsbo och dubbelt så mycket från Tommy Berggren.

63C9C3E3-7B15-4DA3-B422-7F747642ACB0.jpeg

B7DE40D7-5DB2-49AB-A11E-4635157D55D9.jpeg

576D06B9-100D-40EA-ABD4-22FF88C0A9CD.jpeg

85EF476E-42F6-4745-B8E6-AE8730470F75.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Baggen sålde dubbelremmar förut och rekommenderade att man satte en remmen över okularet för att slippa fladdret. Pappa har kört så i många år och varit helt nöjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...