Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Joacim

Hur länge håller batterierna på era MMS-kameror?

Recommended Posts

Joacim

Fixade kamera med MMS (eller GPRS om vi ska vara noga) för ett tag sedan. 

Har haft problem med stölder och skit förr så när den nu varit tyst under snart en hel natt så börjar man ju noja. Sista bilden fick jag igår morse vid 9 på "ingenting" :huh:

Den har varit flitig på att ta bilder under två nätter ungefär. 

Har den inställd på att ta två (2) bilder i stöten varav en (1) skickas till mig och min mor. 14mp kvalité- ingen fjärrstyrning aktiverad då det uttryckligen stod i manualen att det drar mer ström. Känslighet "Normal". 

Det är en Scout guardkamera från Hylte och jag kör den på "standardvis" med 8st AA-batteri. 

Nå, hur ofta får ni byta batterier på era egentligen? 

Om det nu är så att den fått batteritorsk så får det bli en liten hylla och ett 9v kit per omgående för det går ju inte ligga och köra upp 12mil t/r varannan dag för att byta batteri <_<

Mvh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
M-Ola

Är det en Scout Guard Från Hylte?

De brukar kunna fungera i minst 4 veckor med vanliga AA-batterier. Med ett 6V batteri och kabel så håller mina  i mellan 3 och 6 månader.

Dock kan det lätt bli uppehåll några nätter på åteln om tex vädret inte är det rätta.

• Like 1
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim

Trillade in en ny bild nu på morgonen - antingen så är det jävligt dimmigt eller så tar fanskapet in vatten? PIC.JPG.774f66304ff8d30968ee2f81af409855.JPG

Batterierna verkar ju leva iallafall och det var nog bara en lugn natt helt enkelt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
qvarnhill

Kör 3 Genzokameror som skickar mail till 4 mottagare, aktiva dygnet runt men "vilar" 5-15 minuter efter varje aktivitet. 8 Energizer Lithium per kamera kostar 280:- och räcker sisådär 2½ månad.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
qvarnhill
14 minutes ago qvarnhill sa:

Kör 3 Genzokameror som skickar mail till 4 mottagare, aktiva dygnet runt men "vilar" 5-15 minuter efter varje aktivitet. 8 Energizer Lithium per kamera kostar 280:- och räcker sisådär 2½ månad.

Ser att jag skrivit Genzokameror, det är nå't Freudianskt... Det är alltså Scoutguard från Hyllte. :rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim
12 minutes ago qvarnhill sa:

Kör 3 Genzokameror som skickar mail till 4 mottagare, aktiva dygnet runt men "vilar" 5-15 minuter efter varje aktivitet. 

Ok, är de det som är den inställningen "Time-lapse" ? 

Mvh Joacim 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim

Kameran fortsätter att leverera - men väldigt immiga/suddiga bilder PIC-1.JPG.0c8fcb54258f8fd44e006a5e56b985ab.JPG

Någon som har tips för att komma runt detta, som kanske har brottats med samma problem? För nog fan ska en kamera för 2000kr leverera bättre bilder än det här dagtid? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ijahman
1 hour ago M-Ola sa:

Är det en Scout Guard Från Hylte?

De brukar kunna fungera i minst 4 veckor med vanliga AA-batterier. Med ett 6V batteri och kabel så håller mina  i mellan 3 och 6 månader.

Dock kan det lätt bli uppehåll några nätter på åteln om tex vädret inte är det rätta.

Instämmer här.
Jag har 6-volt blyackumulator. Håller lätt ett par månader.

Men Scoutguard är fuktkänsliga har jag märkt.
Två gånger har min kamera varit på garanti-service. Första gången fick jag en ny kamera. Andra gången fick jag tillbaka den genomgången och tätad på diverse ställen.

Jag hade vi olika tillfällen problem med:
* Kameran påstod att minneskortet var fullt. Då var ca. 1,5 GB av 32 använda. (Fukt i minneskortläsaren)
* Kameran tog enormt gryniga och oskarpa bilder på natten. (Fukt..)
*Kameran slutade helt plötsligt ta bilder. Hittade inget konstigt när jag åkte ut och tittade på den vid åteln. Startade fint och fungerade efter att jag startat om den. Sedan händer samma sak efter ett par dagar.
Efter några sådana sessioner så startade den inte alls. (Fukt/oxider i reglaget för on/off)

Nu är kameran fuktskyddad av Hylte vid antennfästet, reglagespaken, minneskortläsaren och batterifästet.
Jag lägger också i en liten påse silica gel i facket för fjärrkontrollen för säkerhets skull.

Med vänlig hälsning John

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
älg
47 minutes ago Joacim sa:

Trillade in en ny bild nu på morgonen - antingen så är det jävligt dimmigt eller så tar fanskapet in vatten? PIC.JPG.774f66304ff8d30968ee2f81af409855.JPG

Batterierna verkar ju leva iallafall och det var nog bara en lugn natt helt enkelt.

Imma på linsen? Torkar nog när det blir varmare och torrare. Har du något tak eller liknande över den? 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit
2 minutes ago älg sa:

Imma på linsen? Torkar nog när det blir varmare och torrare. Har du något tak eller liknande över den? 

Gissar också på det. Har ju varit temperatursvängningar nu och töväder igår vilket säkert ställt till det en del. Men även en del regn här och var vilket kanske påverkat linsen?

Hoppas det ordnar sig "av sig själv" så du slipper köra "i onödan".

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
qvarnhill
31 minutes ago Joacim sa:

Ok, är de det som är den inställningen "Time-lapse" ? 

Mvh Joacim 

Nej "Work hour" eller möjligen "Office hour" är aktuell parameter.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim
23 minutes ago älg sa:

Imma på linsen?

Det är möjligt/troligt.

23 minutes ago älg sa:

Torkar nog när det blir varmare och torrare. Har du något tak eller liknande över den? 

Nej men jag ska bocka till ett rostfritt skärmtak på jobbet idag som jag kan sätta över. Tack för tips :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim
22 minutes ago exabit sa:

Hoppas det ordnar sig "av sig själv" så du slipper köra "i onödan".

Ja det får vi hoppas - tråkigt att knappt kunna se vad som står framför kameran :dry: Se om jag kan dra upp en turborepa, putsa av linsen och sätta upp ett skärmtak över kameran här i veckan :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
qvarnhill

Immig lins kan det gott vara men kanske dimmigt på platsen, i natt har jag i princip bara fått helgråa bilder. IR-ljuset reflekterar fint i dimman...

Gällande fukttätning så har jag gjort egna "tak" till mina kameror.  Kvadratiska plastburkar av typen man kan få gratis hos butiker som säljer lösviktsgodis. Ena sidan borttagen helt och sidorna på var sida om snedkapade så att bakre kanten är orörd. Knöligt att förklara men lätt att fatta. Markera för ett antennhål i burkens botten och smält ett hål, plasten brukar bara jävlas när man borrar i den! Trä på en O-ring i basen på antennen, sätt på taket och avsluta med att trä på en annan O-ring på antennen som "lås" och till sist, kleta på lite vaselin eller konsistensfett.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

Har skurit upp en 4-liters plastdunk som skärmtak till min kamera. Kör den på 7,2V externa Li-ion batterier som räcker månader.
Eftersom det är tomt i batterifacket för AA-batterierna så har jag petat in några påsar med kiselgel där som hjälper till att hålla nere fukten inne i kameran. Alltså såna små påsar med kristaller som brukar ligga med i paketet om man köper elektronmik, prylar, kläder, you name it. Man kan torka dem i ugn och återanvända.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ijahman
11 minutes ago redtop sa:

Har skurit upp en 4-liters plastdunk som skärmtak till min kamera. Kör den på 7,2V externa Li-ion batterier som räcker månader.
Eftersom det är tomt i batterifacket för AA-batterierna så har jag petat in några påsar med kiselgel där som hjälper till att hålla nere fukten inne i kameran. Alltså såna små påsar med kristaller som brukar ligga med i paketet om man köper elektronmik, prylar, kläder, you name it. Man kan torka dem i ugn och återanvända.

Det använder jag också.
silica gel

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maichel

Det jag märkt med mina kameror, använder numera scoutgard från Hylte, är att de är känsliga för temperaturväxlingar OM man sätter dem så att de sitter i "solen". När solen går upp värms kameran upp av och det kan ge kondens inuti kameran, eller på linsen. Dimma ser jag ofta och får lite då och då torka av linserna för att inte få suddiga bilder i inboxen.

En kameran frätte sönder när batterierna inuti oxiderade. Sedan dess kör jag uteslutande på extern strömmatning. Enda man behöver komma ihåg är att aldrig låta batterierna gå helt tomma, men även det är lätt hanterat om man kommer ihåg att ta med fjärrkontrollen ut i skogen. Vilket jag alltid tycks glömma :mellow:

Silica gel ska jag testa! Bra tips - sen har jag märkt skillnad i mängden "strul" sedan jag skaffade minneskort av bättre kvalité. Uovision kamerorna var extremt känsliga när det kom till minneskort och slutade fungera så fort det blev minusgrader ute...

Enda egentliga strulet jag haft sedan jag köpte en hylte 3-pack var när surfpotten skulle laddas. Teknikern på Hylte som jag talade med frågade till sist vad det stod på simkortet, och när jag svarade Telia så skrattade han till och svarade, -Du är inte den förste... :D

Sen dess har mina två kvarvarande tuffat på utan strul!

Påminner de som kör med externt batteri! Tänk på mängden volt ni skickar in i kamerorna - Farsan grillade båda mina Uovision-kameror inom loppet av en vecka med nyladdade bilbatterier <_< säkra av kablaget, för omvandlarna är uppenbarligen inte till att lita på! Men så höll också bilbatterierna strax över 14volt när jag mätte dem...

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
M-Ola

Sladd från Hylte: 149:- sladd

Batteri från Biltema, 6V 12 Ah, 80404: 199:-  batteri

Så en batteriladdare för 6V också från Biltema: 299:- laddare

Har fungerat lysande för mig i två år nu. Har haft 4 batterier som åkt runt på tre kameror under denna tid. Nu är tre kameror till inhandlade och tre nya batterier till dem.

Sen jag gick över till Hylte-sim så har jag inte haft några problem alls med uppkopplingen utan mailen skickas som de ska.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ijahman
25 minutes ago M-Ola sa:

Sladd från Hylte: 149:- sladd

Batteri från Biltema, 6V 12 Ah, 80404: 199:-  batteri

Så en batteriladdare för 6V också från Biltema: 299:- laddare

Har fungerat lysande för mig i två år nu. Har haft 4 batterier som åkt runt på tre kameror under denna tid. Nu är tre kameror till inhandlade och tre nya batterier till dem.

Sen jag gick över till Hylte-sim så har jag inte haft några problem alls med uppkopplingen utan mailen skickas som de ska.

Kör samma koncept.

Men med en snikigare laddare för 129:- http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/

Och det lilla bly-acket på 4,5 AH. Det håller ett par månader det med och är så smidigt att dra fast bakom trädet med samma rem som till kameran. Även runt ett smalare träd.

//John

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

Köpte en hyltekamera.. den har tagit fina bilder..snart 300st sen 9feb och än funkar batterierna.  Satte en bit av en plastdunk som tak och ställde in den att skicka var 3e bild.. Blivit en del tomma bilder så jag ska nog ändra till varannan bild

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit

Wow! Ser bra ut :yes:

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
qvarnhill

Inget fel på de bilderna, inte på den kralliga bocken heller!

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
wankelfåne

Kör med mcbatterier, dess självurladdning är större än förbrukningen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tommi

Det enda som verkar fungera för mig och mina scoutguard kameror är 12v bilbatteri med en omvandlare till 6v, kamerorna drar osunt mycket ström, vet ej varför, Sen så har jag satt en 10l dunk som skydd för kameran och det har hjälpt hyfsat bra mot fukt i kameran.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.