Hoppa till innehåll

Rådjursförvaltning


MarkusR

Recommended Posts

1 hour ago strävhår sa:

trafiken rapporterade in 45000 viltolyckor med rådjur ifjol, alltså en rådjursolycka vart 5:e sekund året runt.

Där får det nog räknas en gång till. :yes: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago sidelock sa:

Där får det nog räknas en gång till. :yes: 

Vart 10 minut. 

Jag som inte lyssnade tillräckligt bra när det sändes, eller inte kommer ihåg tack vare åldern. Tack för det.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henke

Kolla Jaktkunskap 12 på Youtube. Där medverkar forskaren som lanserar tankarna du nämner. 

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago vandraren sa:

Henke

Kolla Jaktkunskap 12 på Youtube. Där medverkar forskaren som lanserar tankarna du nämner. 

p.

tackar för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning. Men jag har väldigt svårt att acceptera att man ger några som helst råd om procentandel kid i avskjutning utan att relatera det till hur lyckosam man är (eller inte) med predator kontroll.

Villt härjande rävskabb skulle nog möjliggöra en tämligen drastisk ökning av kid andelen. Ett par "Goda år" för smågnagare m.m. följt av en krasch av gnagarstammen i typ slutet Maj månad skulle nog göra åtminstone mig lite försiktigare med att skjuta kid. 

Svängningarna kanske inte är lika illa som för de markhäckande hönsen. Men nog tusan borde det märkas...

Men nu har jag ju inte läst någon info som kommer direkt från forskningen. Det är ju mycket möjligt, för att inte säga troligt att det behandlas på ett eller annat sätt om man kikar lite närmare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Petter Kjellander, professor på SLU, är det som medverkar i Jaktkunskap del 12. Han har nog publicerat en studie. Tror de har 220 drev på sändarförsedda djur som grund för vissa slutsatser. ÄNDÅ är jag böjd att inte hålla med i allt! Och jag tror mig absolut inte veta bättre egentligen! MEN....

Egenrligen  blir det svårt att säga emot, men jag tror inte mina taxar byter drevdjur som han säger! Det baseras på många olika slutsatser, men som sagt: han har forskat på det...

Skitsvårt detta...

Kolla avsnittet! Innehåller rådjur, tax och drever. Samt då en professor!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago vandraren sa:

Petter Kjellander, professor på SLU, är det som medverkar i Jaktkunskap del 12. Han har nog publicerat en studie. Tror de har 220 drev på sändarförsedda djur som grund för vissa slutsatser. ÄNDÅ är jag böjd att inte hålla med i allt! Och jag tror mig absolut inte veta bättre egentligen! MEN....

Egenrligen  blir det svårt att säga emot, men jag tror inte mina taxar byter drevdjur som han säger! Det baseras på många olika slutsatser, men som sagt: han har forskat på det...

Skitsvårt detta...

Kolla avsnittet! Innehåller rådjur, tax och drever. Samt då en professor!

p.

Samma här. Jag upplever heller inte att hundarna byter drevdjur sådär. När man sett samma djur, jagas av hunden, en bock med stora horn exempelvis, flera ggr på 2 timmar. Sen att det händer, det gör det kanske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago henke67 sa:

Intressant läsning. Men jag har väldigt svårt att acceptera att man ger några som helst råd om procentandel kid i avskjutning utan att relatera det till hur lyckosam man är (eller inte) med predator kontroll.

Villt härjande rävskabb skulle nog möjliggöra en tämligen drastisk ökning av kid andelen. Ett par "Goda år" för smågnagare m.m. följt av en krasch av gnagarstammen i typ slutet Maj månad skulle nog göra åtminstone mig lite försiktigare med att skjuta kid. 

Svängningarna kanske inte är lika illa som för de markhäckande hönsen. Men nog tusan borde det märkas...

Men nu har jag ju inte läst någon info som kommer direkt från forskningen. Det är ju mycket möjligt, för att inte säga troligt att det behandlas på ett eller annat sätt om man kikar lite närmare.

Kanske är lite seg i skallen, men jag förstår inte riktigt vad du menar. varför skall man vara försiktig med att skjuta en hög procentuell andel kid?
Absolut är prio 1 att man håller efter räven. Det snackade vi med om. Men om du inte håller efter räven så är det ju ännu viktigare att man inte skjuter vuxna djur då de behövs för att få fram så många kid som möjligt.
De kid som man skjuter är ju de som klarat sig från predatorerna och att de skjuts påverkar ju inte rävens födoval då räven nästan uteslutande tar nyfödda kid.
Jag kanske missuppfattade helt vad du menade men förklara gärna . 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago vandraren sa:

Petter Kjellander, professor på SLU, är det som medverkar i Jaktkunskap del 12. Han har nog publicerat en studie. Tror de har 220 drev på sändarförsedda djur som grund för vissa slutsatser. ÄNDÅ är jag böjd att inte hålla med i allt! Och jag tror mig absolut inte veta bättre egentligen! MEN....

Egenrligen  blir det svårt att säga emot, men jag tror inte mina taxar byter drevdjur som han säger! Det baseras på många olika slutsatser, men som sagt: han har forskat på det...

Skitsvårt detta...

Kolla avsnittet! Innehåller rådjur, tax och drever. Samt då en professor!

p.

 

25 minutes ago Flintbüchse sa:

Samma här. Jag upplever heller inte att hundarna byter drevdjur sådär. När man sett samma djur, jagas av hunden, en bock med stora horn exempelvis, flera ggr på 2 timmar. Sen att det händer, det gör det kanske.

Håller med till viss del, och klart att det finns vissa hundar som kanske är bättre att hålla kvar vid ett och samma drevdjur speciellt i områden med lite glesare rådjurstam. Även att vi pratar om en snitt tid, så långa drev förekommer ju även det.
Men om man tänker efter så är det rätt många gånger man tittar på pejlen och tror att hunden har rett ut en tappt när det ylar igång för fullt igen, men det kan ju lika gärna vara så att den sprungit på ett spår som luktar bättre. 
Och skulle hunden hamna lite efter och springer på ett rykande färskt slag som korsar drevdjurets så är det ju rätt logiskt att hunden byter. hunden skall ju trots allt jaga det som luktar bäst.

Ganska ofta så har jag varit med om att man sett ett drevdjur tex. ett hondjur och sedan går det ett varv till och så kommer det tillbaka eller till en annan skytt och så visar det sig vara en bock. Då tänker man direkt att man själv måste ha missat hornen men nu när jag fick höra detta så kan iallafall jag förklara ett par situationer som jag innan tyckt ha varit lite konstiga.

Det hade dock varit kul att lyfta just den frågan på tax eller drever klubbens årsmöte, även om det stämmer så hade de aldrig i helvete erkänt det :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago 19Henke94 sa:

 


Det hade dock varit kul att lyfta just den frågan på tax eller drever klubbens årsmöte, även om det stämmer så hade de aldrig i helvete erkänt det :D

Det är ju just det: svårt att vara trovärdig när man själv föder upp tax....

Men jag jagar med egna och andras taxar, och upplever inte att de håller i i max 30 min, för att därefter byta, och detta regelbundet. Jag har mängder av belägg för dessa tankar, men känner själv att jag har låg trovärdighet, då jag kan tyckas tala i "egen" sak!

Tråden handlar ju dessutom om rådjur, och inte hundar.

Väldigt bra tråd för övrigt! Och jag vill fortsatt rekommendera avsnittet på youtube!

p.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago vandraren sa:

Det är ju just det: svårt att vara trovärdig när man själv föder upp tax....

Men jag jagar med egna och andras taxar, och upplever inte att de håller i i max 30 min, för att därefter byta, och detta regelbundet. Jag har mängder av belägg för dessa tankar, men känner själv att jag har låg trovärdighet, då jag kan tyckas tala i "egen" sak!

Tråden handlar ju dessutom om rådjur, och inte hundar.

Väldigt bra tråd för övrigt! Och jag vill fortsatt rekommendera avsnittet på youtube!

p.

Jag jagar också med tax. Vi är av samma uppfattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack faxe, väntade på din input.

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-19 at 09:16 19Henke94 sa:

När man talar om trollen.

Av en händelse så började jag prata om ämnet med en god vän som håller på att utbilda sig inom ämnet. Och åter igen så får man reda på hur lite man egentligen kan :ph34r: Jag tänkte skriva några saker som jag lärde mig av det samtalet, detta är grundat på forskning men jag har ingen länk och vissa siffror kan vara fel då minnet kanske inte är helt exakt efter några pilsner. 

Ville man ha få ut så många skott chanser som möjligt men inte skjuta sönder stammen så skulle avskjutningen ligga på 80-85% kid och 15 - 20 % vuxna djur fördelat jämt mellan könen. Gick man högre i avskjutning på kid typ 90-95% så tappar man äldre djur som självdör istället för att bli skjutna.

Men den avskjutning som han rekommenderade för att behålla en jämn och balanserad stam var
ungefär 65-70% kid.  20-25% bock.  10% hondjur.

I vissa områden kunde en väldigt liten andel av hondjuren vara de som stod för den totala andelen överlevande kid. Getter som varje år födde 1-3 kid och klarade att hålla samtliga vid liv fram tills jakten började. Medans andra getter aldrig fick några kid att överleva. De har helt enkelt inte lärt sig hur de skall skydda sina kid från rovdjur, väder, trafik, mm.
Därför kan det vara en mindre katastrof om fel hondjur skjuts, och att råka skjuta bort en eller två av de bästa getterna kan förstöra flera års föryngring om det sker i fel område. 

Vi pratade även om jakt med drivande hundar och tydligen är det extremt ovanligt att en get "ställer av" sina kid som man ofta får höra och även läsa under jägarexamen. Det skall tydligen bara vara en myt som har kommit med åren. Det är slumpen som avgör om hunden väljer att jaga vidare med geten eller kidet när de delar på sig.

Det var även mycket vanligare än vad folk tror att hunden byter djur under drevtiden. hundarna hade fått jaga fritt men efter 3 timmar hade de kopplat upp dem. Snitt tiden för varje drev med samma drevdjur var ca 30-40 minuter så en hund som hade jagat i 3 timmar kunde ha bytt drevdjur djur uppemot 6 gånger.

En studie på dovhjortar, (Den skulle även passa för rådjuren) där man hade jämfört spets hjortar med långa spetsar och korta spetsar. Hade visat att de som fick finast trofe var de som hade haft lite kortare horn . De spetsarna men långa horn hade lagt all energi på hornen medans de med kortare horn hade haft en jämn fördelning på energin mellan kropp och horn, så följande år hade de haft mer lagrad energi och bättre förutsättningar att få bra hornutveckling.

Riktigt roligt att lyssna på och diskutera 

 

Hurvida hunden är villig att byta drevdjur eller inte beror enligt min erafarenhet på hur hunden jagar och dess skall. En hund som jagar med glest skall i hög hastighet har större benägenhet att byta drevdjur än en som jagar med tätt drevskall.  Detta beror enl. min mening på att rådjuret för en snabb och glesskallig hund tenderar att göra längre och snabbare rusningar, vilket öppnar upp för att ett färskare  slag ska bli intresant för hunden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago 19Henke94 sa:


En studie på dovhjortar, (Den skulle även passa för rådjuren) där man hade jämfört spets hjortar med långa spetsar och korta spetsar. Hade visat att de som fick finast trofe var de som hade haft lite kortare horn . De spetsarna men långa horn hade lagt all energi på hornen medans de med kortare horn hade haft en jämn fördelning på energin mellan kropp och horn, så följande år hade de haft mer lagrad energi och bättre förutsättningar att få bra hornutveckling.
 

Eftersom rådjuret och dovhjorten utvecklar horn på diametralt olika tidpunkter på året, dovhjorten när det är som mest och bäst foder medans rådjuret när det närapå är som sämst, så känns sambandet mellan dessa arter lite långsökt. 

Det finns väl knappast vetenskaplig evidens,  men tyskarna anser att, allt annat lika, så spelar vädret under horntillväxten  (vintern) stor roll för hur stora troféer råbockarna utvecklar ett visst år.  Regn och blåst är de sämsta förutsättningarna, vindstilla och framför allt sol är gynnsamt.  Ju varmare desto bättre, men milda vintrar brukar vara regniga och blåsiga och då skall det vara bättre med lägre dygnsmedeltemperatur så länge det inte blåser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att orsaken till att rådjuren bara motionerades 30 minuter vars i taget beror på att de mer eller mindre springer in i varandra.  I synnerhet i kuperad terräng står rådjuren på höjderna och förr eller senare skall drevdjuren upp där.  Behöver inte ens bli märkbar tappt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-13 at 20:52 strävhår sa:

Variera oxå mellan öppnare terräng och skogsmark, jordbruket hjälper ju oxå till i det öppnare.

Har ett par mjölkbönder runt .... många killingar blir det.......

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago underbron sa:

Eftersom rådjuret och dovhjorten utvecklar horn på diametralt olika tidpunkter på året, dovhjorten när det är som mest och bäst foder medans rådjuret när det närapå är som sämst, så känns sambandet mellan dessa arter lite långsökt. 

Det finns väl knappast vetenskaplig evidens,  men tyskarna anser att, allt annat lika, så spelar vädret under horntillväxten  (vintern) stor roll för hur stora troféer råbockarna utvecklar ett visst år.  Regn och blåst är de sämsta förutsättningarna, vindstilla och framför allt sol är gynnsamt.  Ju varmare desto bättre, men milda vintrar brukar vara regniga och blåsiga och då skall det vara bättre med lägre dygnsmedeltemperatur så länge det inte blåser.

Detta var en helt ny studie som inte har släppts ännu, så fick bara höra lite kort om den, Men enligt forskaren skulle mycket av det gå att föra över på rådjuren. Så om det stämmer vet jag ej, dock en väldigt intressant tanke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju även så att mycket av forskningen som görs stämmer för ett specifikt område, eller områden med liknande miljö och lika täta/glesa stammar. Man kan nästan aldrig säga att exakt så här är det överallt.

Det ser vi ju tydligt här. Jag känner igen det här med att hundarna byter djur oftare än vad man kanske trott innan. Medans andra inte alls känner igen det. 

Måste bara säga ännu en gång, att det är en riktigt rolig och intressant tråd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar rådjur på lite olika marker i Skåne. Ena marken är en åkermark på cirka 165 ha och där är det bockjakt i augusti som gäller i princip. Då skjuter vi 3 bockar och det kvittar vilken bock, liten som stor. Vi har gott om rådjur där och kunde nog skjuta några till, men sedan har vi "harjakter" där vi jagar "enligt tabell" och kommer det ett rådjur i drevet så skjuts det. Den möjligheten vill vi behålla så därför lite lägre jakttryck i augusti. Exempelvis så stötte min jaktcocker upp en bastbock i vintras framför mig och jag sköt den. Hunden gjorde ett strålande jobb och köttet är ju så mycket bättre än på augustibockarna. Jag är alltså en köttjägare. :)

På andra marker (en på 125 ha och en på 340 ha) är det mer skogsmark som gränsar till åkrar och lite fält och där bedriver vi mer klassisk drevjakt. Släpper några hundar och jagar vildsvin och rådjur. Där går vi efter antal djur i början av säsongen. Skulle det ramla mer getter än kid/bockar, så håller vi igen när säsongen närmar sig slutet. Så där anpassar vi avskjutningen beroende på vad vi sett och hur jakterna har gått. Inför kommande år tar vi tillsammans nytt beslut hur vi ska jaga kommande jaktår. Givetvis riktar man in sig på kid och mindre bockar, men vi vill ha bra drevjakter där det skjuts lite och stå på ett trångt pass och behöva klura på hur många taggar en bock har när den kommer i full fart vill vi inte. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago andershermansson7 sa:

Har ett par mjölkbönder runt .... många killingar blir det.......

De odlar lite mindre klöver än förr om åren, men få företeelser ger så bra foder för rådjur som just mjölkproduktion.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan sak, spm kanske skall diskuteras i en annan tråd?, är ju om man är skyldig att utfodra viltet? Hör ju oftast den omvända diskussionen... Hur skall man tolka 4de paragrafen????

IMG_1094.thumb.JPG.25d713abce88b74db4142137e03c3acf.JPG

"Sörja för att viltet får.... stöd...". Kan detta stöd vara foder, därav stödutfodring, och därmed oxå en skyldighet?

Kan isf markägare, som eg har skyldigheten ovan, neka stödutfodring? Och då skapa lidande? Jag tänker rent juridiskt, och har inte någon åsikt annat än att jag vill ha hjälp med tolkningen.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...