Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

MarkusR

Rådjursförvaltning

Recommended Posts

vandraren

Och...?

Det är ju lixom lag ändå...?

Jag har letat bland förarbeten mm till paragrafen, och där finns rätt lite att hitta. Myyyyycket mindre än till de andra t.o.m. men likväl en lag. Dock svårare att tolka då det finns mindre skrivet kring tankarna runt det hela.

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
underbron
3 hours ago vandraren sa:

Kan isf markägare, som eg har skyldigheten ovan, neka stödutfodring? Och då skapa lidande? Jag tänker rent juridiskt, och har inte någon åsikt annat än att jag vill ha hjälp med tolkningen.

Det har väl inte prövats rättsligt, men om det är en uppenbart hård vinter så kan de väl inte det.

Om man ha en så dålig relation med markägaren att man måste använda jaktlagen som argument för stödutfodring krävs nog rekommendation eller sanktion från myndigheterna - likt inskränkning i hundjakten etc, som stöd för att fodra trots markägarens motstånd.

Nu är väl rådjursutfodring inte så kontroversiellt hos markägare  så att något motstånd är så sannolikt? 

Om utfodringen lockar älg, hjort eller gris så är det ju en annan sak, men nu är ju detta en tråd om rådjursförvaltning....

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
underbron
1 hour ago vandraren sa:

"Sörja för att viltet får.... stöd...". Kan detta stöd vara foder, därav stödutfodring, och därmed oxå en skyldighet?

Det är nog en korrekt tolkning att det kan vara foder i händelse av en svår vinter.

Men gäller det rådjur kan man exempelvis skotta bort snön från en klövervall.

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
alias
På 2018-03-20 at 14:16 vandraren sa:

En annan sak, spm kanske skall diskuteras i en annan tråd?, är ju om man är skyldig att utfodra viltet? Hör ju oftast den omvända diskussionen... Hur skall man tolka 4de paragrafen????

IMG_1094.thumb.JPG.25d713abce88b74db4142137e03c3acf.JPG

"Sörja för att viltet får.... stöd...". Kan detta stöd vara foder, därav stödutfodring, och därmed oxå en skyldighet?

Kan isf markägare, som eg har skyldigheten ovan, neka stödutfodring? Och då skapa lidande? Jag tänker rent juridiskt, och har inte någon åsikt annat än att jag vill ha hjälp med tolkningen.

p.

Nu ska jag skriva ett inlägg som jag räknar med att jag kommer att få mothugg på:

Jag vill hävda att man lika väl kan läsa paragrafen som att du inte får hålla tätare viltstammar än att det inte uppstår en svältsituation vintertid.

Om vi vill "förvalta stammen" genom att gynna djuren med de bästa anlagen så bör väl rimligen utfordring som gör att individer, som sannolikt hade dukat under först utan mänsklig inblandning, nu överlever istället hållas på en miniminivå?

Äger man marken man jagar på (och den dessutom är hyfsat stor) så är det ju lättare att kunna ägna sig åt utfordring, då man själv blir mer "lidande" av de skador som kan uppstå i närområdet som en direkt konsekvens av utfordringen.

Om man som jaktarrendator försöker driva något juridiskt mot markägaren så lär man nog ha en uppsägning av jaktarrendet med vändande post.

MVH
Alias

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren
23 minutes ago alias sa:

Om man som jaktarrendator försöker driva något juridiskt mot markägaren så lär man nog ha en uppsägning av jaktarrendet med vändande post.

MVH
Alias

Intressant tolkning. Nu är det ju så med juridik att rätt och fel inte finns där.... utan den som framställer sin sak (och tolkning av lag) bäst vinner...

Och det scenariot som jag valt citera dig på var aldrig ett tänkt skeende, utan snarare hjälpa markägaren att fullgöra sitt åtagande som just markägare, enligt ett sätt att se på det hela. Men din tolkning om "vård" är ju mer darwinistisk, eller? Survival of the fittest? Jag har läst paragrafen många gånger och hittills inte landat där. Jag får byta glasögon och läsa om den om nån dag!

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

När jag jagar hemma på Gotland där rådjuren exploderat lavinartat, Så skjuter vi två bockar kanske runt bockpremiären, resten av avskjutningen skjuter vi för hund, Och då skjuter vi de som kommer, Ser man att de är get och kid så skjuter man kid känns de ok hela ekipaget , Bock skjuter man om läge uppstår, Har bara ett ställe där geten är fredad då hon oftast har 3kid (har så haft i tre års tid) . Har vi gäster så skjuter vi de som blir läge på, Vi jagar bara med hagel,

Blir runt 20-25 rådjur varje år och de roliga är att trots vi skjuter de som kommer har huvuddelen av drevdjuren varit bockar, mer än hälften faktiskt,  En silver bock har fallit och två brons(ej bedömda men klarar sig på vikten) genom åren.

Var nu på en jakt i vintras som passkytt, och då de var sista jakten på området sköt vi de som kom för hund, Jag lyckades stå rätt tre gånger tre av fyra drev stanna hos mig, Marken har haft väldigt knapert med rådjur, då dem har haft katt till och från på marken, och väldigt gott om räv, trots hög avskjutning.

De jag ska komma till var att jag sköt en stor gammal tandlös get, och veckan efter jag sköt den så hade dem fullt av rådjur på den foderplatsen där hon höll till. 

Hade gärna sätt att de blev vårbocks jakt, Speciellt hemma.  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

Jag kan tänka mig att räven föredrar att plocka rabbisar på Gotland istället för rådjurskid.. och att rådjuren kan ha en bättre överlevnad pga det..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.