Hoppa till innehåll

Aluminium krut tratt?


faxe

Recommended Posts

Jag har tröttnat på min statiska plast krut tratt, och som jag skrev i "idag så köpte jag tråden". Jag beställde 2 st universal (.22 -.30 och .30 -.50) trattar hos Vapex, Brownells säljer samma fast dyrare. Men de passar skit på hylsorna, så krutet kommer att hamna utanför hylsan till viss del.

Varför går det inte att göra en tratt i alu som passar lika bra till alla hylsor som de i plast?  Så man slipper att köpa en för varje kaliber man laddar. Jag har nu pratat med Dansken om min tanke, så vi får se om det blir någon lösning.

Ps. Jag har pratat med Vapex och han tyckte det var konstigt och skulle kolla de han har hemma, och det var inga problem att skicka tillbaka dem.

Trattarna.

IMG_20180316_132132.thumb.jpg.6c5f2a41f8b5246a32303161e70c7e87.jpg

IMG_20180316_154514.thumb.jpg.d1cf3e7f61b25da47fdbcb4149daa540.jpg

IMG_20180316_154540.thumb.jpg.fe88d247e660a35afd5659e1831e95a6.jpg

Och så här dåligt passar hylsorna i dem.

IMG_20180316_131836.thumb.jpg.00e34eb0bf035922b18f54fe3df9f324.jpgIMG_20180316_132045.thumb.jpg.441d22b616e94b849d2dc96935ec73d9.jpg

IMG_20180316_154720.thumb.jpg.6fe2a75030cd40dfcb3122d0dd411383.jpgIMG_20180316_154649.thumb.jpg.5beff4397f982b3a865010dc4ea802b4.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago redtop sa:

Kalibreringen av ditt skjutmått går ut om två veckor! ;)

:woot:. Hur ser du det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Dansken sa:

Faxe måste kunna se det på kvittot från när han köpte det  ;):whistling:

Nu får du låna Jonssons 

Finger.png.763fe875e461e28fc7f8d8c7f37c1c1c.png

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago redtop sa:

Blå 3:a.
Kalibreringen går ut i mars 2018. Eller så var det 2014... ;)


Bildresultat för kalibrera färgmärkning

Var fixar man sådant? Eller kan det vara så har vi har en rödtopp som är bra på sådant:wink:. Svara med pm för Dansken och helt gäng med andra snyltare:ph34r: kanske vill utnyttja dig gratis, precis som jag:D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago faxe sa:

Var fixar man sådant? Eller kan det vara så har vi har en rödtopp som är bra på sådant:wink:.

Vi kontroller bara skjutmåtten på jobbet. Mäter de inte ok så slänger man det och köper ett nytt.
Mitutoyo gör ju bra prylar så det är nog inga problem så länge det funkar, men vill du ha det kontrollerat så  kan vi nog ordna till något, men då får du göra rent det först om jag ska ta i det! ;)

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago TokTammas sa:

Vad är det för plasttratt som är statisk?

Min Lee som jag haft sen 1990 fastnar det inte ett korn i.

Det hänger inte bara på tratten. Vad du jobbar på för underlag, vad du har för kläder, vad du har för skor och kanske framförallt vad det är för luftfuktighet. Nu på vintern är luften som torrast och då kan det bli problem. I augusti brukar luften vara som fuktigast och då är det sällan problem med statisk elektricitet.

"Foppatofflor" brukar göra en riktigt laddad. Hade en sjukgymnast ett tag som var bekymrad över att hon alltid gav patienterna stötar. Jag påpekade att hon borde prova att byta till ett par andra skor och hon såg helt frågande ut. :)

Jobbar en hel del med sånt här eftersom vi hanterar mycket kretskort på jobbet och har man inte koll på ESD-skyddet (Electrostatic Discharge) så riskerar man att skada elektroniken innan den ens hamnat i produkterna.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago TokTammas sa:

Min Lee som jag haft sen 1990 fastnar det inte ett korn i.

Inte i min RCBS heller- men det är kul med nya prylar... och möjligheten att krångla till något i onödan är inte att förakta ;)

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago redtop sa:

Vi kontroller bara skjutmåtten på jobbet. Mäter de inte ok så slänger man det och köper ett nytt.
Mitutoyo gör ju bra prylar så det är nog inga problem så länge det funkar, men vill du ha det kontrollerat så  kan vi nog ordna till något, men då får du göra rent det först om jag ska ta i det! ;)

Jag har inte mät något du inte vill ta iB). Bara tomhylsor!! Strävhår, Ken1 och Mike håller käft nu:excl::excl:

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago faxe sa:

Jag har inte mät något du inte vill ta iB). Bara tomhylsor!! Strävhår, Ken1 och Mike håller käft nu:excl::excl:

Ken1 hajade inteB). Den snuskiga fantasin försvann tydligen med tabletterna, fick du valium?:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sån här bör man ju också ha i verktygslådan för andra ändamål! :rolleyes:

Den är arv efter farfar som arbetade med timmer hela livet.
 

tumstock.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago redtop sa:

En sån här bör man ju också ha i verktygslådan för andra ändamål! :rolleyes:
 

tumstock.jpg

Tum va?B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago faxe sa:

Ken1 hajade inteB). Den snuskiga fantasin försvann tydligen med tabletterna, fick du valium?:D

Förstod precis vad du menade. Visste inte att det fanna så små skjutmått bara :P

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago faxe sa:

Varför går det inte att göra en tratt i alu som passar lika bra till alla hylsor som de i plast?  Så man slipper att köpa en för varje kaliber man laddar.

Enkel lösning! Sätt tratten i plast på hylsan och håll alutratten över så kommer krutet ner i hylsan utan problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago exabit sa:

Enkel lösning! Sätt tratten i plast på hylsan och håll alutratten över så kommer krutet ner i hylsan utan problem.

Jag trodde att du skulle stå vid svarven och svarva till en vid det här laget:wink:. Då denna tråd var en liten exabit teaser:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago faxe sa:

Jag trodde att du skulle stå vid svarven och svarva till en vid det här laget:wink:. Då denna tråd var en liten exabit teaser:D

Dansken skulle ju fixa detta :tongue: Vågar inte trampa in på hens revir :D

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago redtop sa:



"Foppatofflor" brukar göra en riktigt laddad. Hade en sjukgymnast ett tag som var bekymrad över att hon alltid gav patienterna stötar. Jag påpekade att hon borde prova att byta till ett par andra skor och hon såg helt frågande ut. 

 

Måste vara något genetiskt fel på de män som går i foppatofflor, vilken styggelse. ;)

Tacka vet jag Dockstaslippers!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skumt med alu-trattarna. Jag hade problem med min plasttratt från RCBS när jag laddade till .270 att det rann utanför, och köpte därför en alu-tratt från Vapex. Den funkar skitbra till .270 och numera även till .264. Inte ett spill, fast jag köpte å andra sidan inte någon universal variant. Min är för .270 och är t.om lite väl tight i passningen mot hylsan... Sen löser jag laddningen i plasten, och krutkorn som hänger kvar i plasttratten med att knacka lite med vågskålen mot tratten.

Är tanken någon form av bussning!?

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Maichel sa:

skumt med alu-trattarna. Jag hade problem med min plasttratt från RCBS när jag laddade till .270 att det rann utanför, och köpte därför en alu-tratt från Vapex. Den funkar skitbra till .270 och numera även till .264. Inte ett spill, fast jag köpte å andra sidan inte någon universal variant. Min är för .270 och är t.om lite väl tight i passningen mot hylsan... Sen löser jag laddningen i plasten, och krutkorn som hänger kvar i plasttratten med att knacka lite med vågskålen mot tratten.

Är tanken någon form av bussning!?

/M

:thumbsup:.

Man skulle kunna tro det, för vilken hylsa fyller upp 14,3 mm:unsure:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...