Hoppa till innehåll

Köpt "trasig" hagelbock - vem lagar?


Hobelius

Recommended Posts

Köpte mig en beggad Miroku kal 12 av okänd modell. Säljaren hade inte använt den på 10 år och den är enligt uppgift lossad max 20 skott. Lådan var full av fett och olja och tyvärr klickar den inte, dvs slagstiften rör sig inte. När man manövrerar toplevern så rör sig avtryckaren, men avtryckarn fjädrar inte tillbaks. 

Vem ska man vända sig till i Stockholm eller Norrköpingstrakten för att laga den? Säljaren står för reparationen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kmk Pangreparationer HB i Söderköping skulle jag föreslå.

 

Krister Andersson på ovanstående företag nås på 0703512616 enligt hitta.se

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago Dahla sa:

Kmk Pangreparationer HB i Söderköping skulle jag föreslå.

Krister Andersson på ovanstående företag nås på 0703512616 enligt hitta.se

 

Personlig erfarenhet av firman?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
16 hours ago Dahla sa:

Jag blir bara förvånad om hantverkare kommer enligt avtalad tid :D

Det är en " målsättning " inte ett löfte att komma i tid förstår du väl  :rolleyes:

Lite som att " Sulan Karlsson" sa inför valet  att alla föräldrar skulle få dagisplats  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-10 at 14:18 Dansken sa:

Om du ringer efter en rörmokare blir du då förvånad om det kommer en som är duktig ?  :whistling:

Det är väl långt ifrån alla hantverkare som är duktiga. Har du sett fuskbyggarna nångång t.ex?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Av med bakstokken. Tetra gun degreaser. Blås rent med trykkluft. Rikelig med olje inn i mekanisme, blås vekk olje. Gjenta om nødvendig...når oljen herder er det et rent svineri. Men enkel fiks. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Hovdeknuten sa:

Av med bakstokken. Tetra gun degreaser. Blås rent med trykkluft. Rikelig med olje inn i mekanisme, blås vekk olje. Gjenta om nødvendig...når oljen herder er det et rent svineri. Men enkel fiks. 

Tryckluft är ett satans misstag när det gäller vapen..... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Hovdeknuten sa:

Den Miroukuen tåler det (trukkluft) helt fint. Det er ikke noe jeg ville bekymret meg for. Bare ta bort alt av tre. Forstokk/bakstokk. 

Inte tryckluften en i sig, det är vattnet i luften som är problemet plus den skit man inte kunde skölja av som man trycker ännu längre in.

Det ser för jävligt ut inne i axlar etc efter ett år. Jag har sett det så många gånger...... 

Tryckluft använder man till däck och luftfilter. Övrig användning lämnar man till klåpare och raggare. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-11 at 20:04 Sun Flower sa:

Det är väl långt ifrån alla hantverkare som är duktiga. Har du sett fuskbyggarna nångång t.ex?

det är inga hantverkare. Oftast har dom kört taxi, jobbat som bagare etc... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago pmt sa:

Inte tryckluften en i sig, det är vattnet i luften som är problemet plus den skit man inte kunde skölja av som man trycker ännu längre in.

Det ser för jävligt ut inne i axlar etc efter ett år. Jag har sett det så många gånger...... 

Tryckluft använder man till däck och luftfilter. Övrig användning lämnar man till klåpare och raggare. 

T

20-50 år gammel herdet olje i en mekanisme. Da har men to valg. Enten demontere alt. For så avfette, rense gnikke osv for så å olje på nytt. Eller gjøre det enkelt. Som tidligere nevnt. Ville ikke vært bekymret for ev fukt i trykkluft. Ikke så mange steder i en M bock hvor skiten kan sette seg fast/gå lengre inn.  Beveg firing pins litt frem og tilbake, sannsynligvis der den herda olja sitter og lager problem. Easy fix. Er det rent og avfettet. Renner et tynt lag kvalitetsolje inn i de minste sprekker og driver ut ev fukt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Hovdeknuten sa:

20-50 år gammel herdet olje i en mekanisme. Da har men to valg. Enten demontere alt. For så avfette, rense gnikke osv for så å olje på nytt. Eller gjøre det enkelt. Som tidligere nevnt. Ville ikke vært bekymret for ev fukt i trykkluft. Ikke så mange steder i en M bock hvor skiten kan sette seg fast/gå lengre inn.  Beveg firing pins litt frem og tilbake, sannsynligvis der den herda olja sitter og lager problem. Easy fix. Er det rent og avfettet. Renner et tynt lag kvalitetsolje inn i de minste sprekker og driver ut ev fukt. 

Samma resonemang som jag hörde när "vissa" snabbvårdare kulsprutorna och automatkanonerna.........

Jag såg hur de såg ut i slutet på utbildningsåret.

Tryckluft är jävligt korkat, på riktigt. Antingen tar man isär och gör rent, eller så betalar man för att någon tar isär och gör rent om man har för mycket tumme mitt i handen. Men tryckluften spar man till däcken och luftfiltret.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det er helt uproblematisk å gjøre selv. Trykkluft eller ikke. Når en kjøper en rimelig brukt hagle. Og problemet er så åpenbart som her. Vil jeg si det er mer korkad å levere inn til børsemaker, med en kostnad på 1000 pluss. Er rimelig sikker på at mange børsemakere ville godkjent trykkluft i nevnte tilfelle. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hovdeknuten sa:

Det er helt uproblematisk å gjøre selv. Trykkluft eller ikke. Når en kjøper en rimelig brukt hagle. Og problemet er så åpenbart som her. Vil jeg si det er mer korkad å levere inn til børsemaker, med en kostnad på 1000 pluss. Er rimelig sikker på at mange børsemakere ville godkjent trykkluft i nevnte tilfelle. 

Beror väl på var tummen sitter i handen. Jag skulle inte tveka på att fixa ett sånt problem själv, men så har jag också totalt plockat isär och satt ihop allt från bilmotorer till urverk. 
Den som är på nivån att en sax är en komplicerad mekanisk konstruktion gör nog bäst i att lämna bort bössan till en mer kunnig.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll? Säljaren står för kostnaden det innebär att lämna till en kunnig vapentekniker och då är valet förbannat jävla skitenkelt...

 

Att det sen är fullt möjligt att tvätta vad skit som helst med både tryckluft, kokande oljebad, crc bräkleen eller någonting frätande hör faktiskt inte till trådskaparens fråga. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-26 at 23:03 pmt sa:

Samma resonemang som jag hörde när "vissa" snabbvårdare kulsprutorna och automatkanonerna.........

Jag såg hur de såg ut i slutet på utbildningsåret.

Tryckluft är jävligt korkat, på riktigt. Antingen tar man isär och gör rent, eller så betalar man för att någon tar isär och gör rent om man har för mycket tumme mitt i handen. Men tryckluften spar man till däcken och luftfiltret.

/T

Fotogen?kommer ihåg K-pisten?från lummartiden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...