Hoppa till innehåll

RWS Evo Green 9,3 - kan man köpa lösa kulor?


TekDr

Recommended Posts

Känner ett inre sug efter att slunga kulor i 300wm hastighet med min 9,3:a och småsneglar lite på RWS Evo green men är inte riktigt människa att hitta nåt ställe som säljer just den kulan i 9,3 (upp till 8mm har jag hittat). Nån som har nåt tips vart man ska kolla eller tips på nån annan rolig och lätt kula som kan va bra på springande gris?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago TekDr sa:

Känner ett inre sug efter att slunga kulor i 300wm hastighet med min 9,3:a och småsneglar lite på RWS Evo green men är inte riktigt människa att hitta nåt ställe som säljer just den kulan i 9,3 (upp till 8mm har jag hittat). Nån som har nåt tips vart man ska kolla eller tips på nån annan rolig och lätt kula som kan va bra på springande gris?

Om du hittar 220gr kulan av naturalis så har du ju ett alternativ där också.

Att gå upp till 250gr kulor borde ju inte göra så stor skillnad i fart på dom hållen en 9,3a används, 250gr accubond hade nog varit en fin kula för dig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago LGH sa:

Arms24 och Frankonia verkar båda ha den. Kör hårt och rapportera tillbaka när du testat. B)

Tack för det, Dom hade jag missat :D

var dock ett jävla pris :ph34r: får se när ekonomin hämtat sig efter vårens flytt så kanske det kan bli ett test.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago karelsk blandning sa:

Om du hittar 220gr kulan av naturalis så har du ju ett alternativ där också.

Att gå upp till 250gr kulor borde ju inte göra så stor skillnad i fart på dom hållen en 9,3a används, 250gr accubond hade nog varit en fin kula för dig. 

Jo dom finns också. Är dock sugen på stt testa en klassisk fragmenterande kula men slipper då gärna blyet, därav evo green. Sen är jag nyfiken på hur en kula runt 13 gram uppför sig i 9,3, 850-880m/s är uppnåeligt och det är rätt gött att ha farten med sig på snabba grisar.

Annars är nog accubond en bra bondad kula. Har kört mycket med gamla barnes x i 250 grainsutförande och nu har jag 15 grams oryx jag köpte av Exabit, dock stod Diana mig inte bi förra sässongen så dom är oprövade ännu :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago TekDr sa:

Jo dom finns också. Är dock sugen på stt testa en klassisk fragmenterande kula men slipper då gärna blyet, därav evo green. Sen är jag nyfiken på hur en kula runt 13 gram uppför sig i 9,3, 850-880m/s är uppnåeligt och det är rätt gött att ha farten med sig på snabba grisar.

Annars är nog accubond en bra bondad kula. Har kört mycket med gamla barnes x i 250 grainsutförande och nu har jag 15 grams oryx jag köpte av Exabit, dock stod Diana mig inte bi förra sässongen så dom är oprövade ännu :ph34r:

Tror inte du behöver en kula som släpper splitter för att få effekt i 9,3. Som jag skrivit tidigare det jag använt 250gr naturalis och nort fork så är det längsta älgarna tagit några steg om dom inte fallit direkt, sköt en älg som kom väldigt fort undan hunden och skulle över i ett spänne ca 100-120m från mig och som kulan tog i den så vart de tvär stopp och sen endast några vinglande steg före den föll, med 338an hade den nog fallit direkt.

Men det är ju alltid kul testa nya kulor, du har inte funderat att testa en 338a när du vill ha fart och effekt och samtidigt kunna skjuta lite tyngre kulor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är min begränsade erfarenhet att älg och vildsvin reagerar lite olika. Till älg har jag väl inte så mycket att klaga på nån kula. Min erfarenhet av gris är lite annorlunda, träffar man bog eller strax framför är det godnatt direkt men kommer man bakom bog är det en annan historia. Finns egentligen två anledningar att jag är nyfiken.

1: lätt kula är snabbare och på löpande gris så gillar jag övertaget en snabb kula ger på framförhållning även om det bara handlar om cm.

2: en fragmenterande kula ger chans till att nåt splitter går upp i ryggen om man kommer bakom bog och då får man omkull grisen direkt ändå.

sen hade 338:a varit en spännande kaliber att prova men jag vill inte byta nån studsare just nu....

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det är Gyttorp som är general leverantör av RWS kulor be bara din vapenhandlare att beställa hem dem till dig.

Nordvästra Skåne kolla med Holmgrens vapen i Vinslöv, de brukar kunna beställa in RWS kulor.

//Lasse D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
1 hour ago schönthal sa:

jaktia kan ta hem dom iaf i fleninge

Bra att veta för det är min närmsta jaktiabutik numera ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago sidelock sa:

För de där håller ihop 100%, 60-70 är bättre för att lägga djuret fort. ;) 

Typ så ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago sidelock sa:

För de där håller ihop 100%, 60-70 är bättre för att lägga djuret fort. ;) 

Bero på vars man skjut! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago HuggyBear sa:

Bero på vars man skjut! ;)

Ja då duger även en helmantel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago TekDr sa:

Ja då duger även en helmantel...

Haha... Precis de svar jag förväntade mig! ?

Det ha du också rätt i! ;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
9 minutes ago TekDr sa:

Jag har inte fått tummen ur än... nån annan kanske har dock...

Snor din tråd lite då ;)

Någon som vet hur vida den funkar i en dubbel? Vet att det var prat om den gamla barnes och problem men efter det?

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

själv går jag i tankarna att prova Cutting Edge Raptor i min 9,3.

den kulan borde göra vad du efterfrågar, frågan är om det går att få tag på den i sverige.

https://cuttingedgebullets.com/9-3mm-366-200gr-flat-base-raptor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På ‎2018‎-‎12‎-‎27 at 14:33 danielj sa:

Snor din tråd lite då

Någon som vet hur vida den funkar i en dubbel? Vet att det var prat om den gamla barnes och problem men efter det?

 

//Danielj

Citerar mig själv, skickade frågan till RWS och det skulle inte vara några problem med Evo Green i dubblar.

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu finns också nosler e-tip till 9,3 men den är ju inte gjord för att släppa vingarna men kanske kan vara intressant testa ändå att testa.

Ett alternativ kanske kan vara att sätta borren i tsx kulan så hålet blir större med snabbare expansion eller att den kanske tappar vingarna med det ingreppet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...