Hoppa till innehåll

resa på swahili


Dahla

Recommended Posts

Licensansökan är inskickad för några dagar sedan och planerna i stort är bestämda och nästan skrivna i sten.

 

Grunden till bygget lades av andra och jag kan bara tacka ödmjukast för att deras ork och drivkraft inte nådde ända fram.

 

En vapensmed (eller tre faktiskt) som enligt andra här kända vapensmeder ska vara duktig har satts in i projektet och visat stor entusiasm för det tänkta resultatet.

 

90% av delarna till projektet finns liggandes på hylla och resterande smådelar ska inhandlas när måtten är mätta.

 

Målet är att ha provskjutit projektet innan nästa jaktårs början tar vid. Största utmaningen med det är väl att man inte på förhand vet hur lång handläggningstid myndigheten tar i anspråk gällande licensansökan.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu - kavla ut detaljerna och var inte så hemlighetsfull, det har du ingenting för ändå :D;) Får Schultzen respass nu då? :blink:

Edit: Såg "taggarna" nu - ett par grundat på 640 och 1900? Kalibrar? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Joacim, det är på grund av dig jag har en schultz & larsen och den kommer jag aldrig göra mig av med om den inte blir överkörd eller på annat vis blir totalskrot. Den gör jobbet under smygjakt och vakjakt väl och kaliber 6,5x55 är utmärkt även till mängdövning. En keeper!

 

Men... jag bytte ju bort en bössa i kaliber 8x57js och det har jag ångrat länge nog nu så kalibern blir 8x57js.

 

hs_merkel var inne på att bygga en Husqvarna 1900 i kaliber 8x57js men det blev ju dessvärre inget av med dom planerna. Jag såg framför mig en riktigt trevlig bössa i en kaliber jag skarpt gillar så för att få se en sådan kombination "live" tar jag tag i det hela själv. Det finns faktiskt inte så mycket mer att orda om än.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah ok, så en pipa från en 640 som ska passas in i en 1900? Mysigt projekt, ska bli kul att följa :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exakt! 

 

Så även om Husqvarna 1900 inte finns i kaliber 8x57js så kommer jag ha en pipa som det dessutom står Husqvarna och 8x57  på :)

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sa jag att det här blir ett snikbygge som jag ska våga använda i skogen? ^_^

 

bakre rembygel blir till fäste för någonting lätt att ta bort med hjälp av en polygrip och ett skruvstycke... billigt!

 

Före

2927156C-A082-4566-9A7E-D88453801F6F.thumb.jpeg.0c9b0761ed5fa822d6a4b1a43f079365.jpeg

 

Efter (är jag väldigt övertydlig) :P

 

 

 

FFA0880D-496E-47E9-A40E-3C78FC056D88.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dahla sa:

Sa jag att det här blir ett snikbygge som jag ska våga använda i skogen? ^_^

 

bakre rembygel blir till fäste för någonting lätt att ta bort med hjälp av en polygrip och ett skruvstäd... billigt!

 

Före

2927156C-A082-4566-9A7E-D88453801F6F.thumb.jpeg.0c9b0761ed5fa822d6a4b1a43f079365.jpeg

 

Efter (är jag väldigt övertydlig) :P

 

 

 

FFA0880D-496E-47E9-A40E-3C78FC056D88.jpeg

Så har jag också gjort på ett hva rembygelfäste... men jag hade kassa borr så det tog en stund att få bort pinnen i mitten :ph34r:

Men funktionen är klockren på min frankenqvarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog ett dorn och slog ut sprinten. Den ska delas i två delar samt slipa av delarna så dom inte inkräktar i hålet och sättas dit igen med lite superlim. 

 

Sen åker hela grejen upp i en chuck för några varv med fil och smärgelduk och sen får det åka i bruneringsbadet med allt annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Dahla sa:

Jag dog ett dorn och slog ut sprinten. Den ska delas i två delar samt slipa av delarna så dom inte inkräktar i hålet och sättas dit igen med lite superlim. 

 

Sen åker hela grejen upp i en chuck för några varv med fil och smärgelduk och sen får det åka i bruneringsbadet med allt annat.

Så noga var inte jag till hundförarbössan... borrade ur böset med 3,5mm borr :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imorgon är en annan dag... och då ska bössan hämtas... underbart med företag som håller så hög servicenivå så kunder tillåts komma långfredagen...

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just ja, nio arbetsdagar tog det att få licensen i brevlådan... personligt rekord!

 

Nu borde tidsplanen hålla om bara smeden som ska passa in pipan hittar en lucka bland andra arbeten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag är en bra dag!

 

Inte nog med att jag ska hämta hem 1900:an med 8x57js pipa... Jag fick även meddelande från en annan smed som har ordnat en rak syntetkolv till min 1900 i kaliber 9,3x62 och den finns att hämta utmed dagens planerade resväg :) ibland har man tur...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎03‎-‎23 at 08:08 Dahla sa:

Men... jag bytte ju bort en bössa i kaliber 8x57js och det har jag ångrat länge nog nu så kalibern blir 8x57js.

hs_merkel var inne på att bygga en Husqvarna 1900 i kaliber 8x57js men det blev ju dessvärre inget av med dom planerna. Jag såg framför mig en riktigt trevlig bössa i en kaliber jag skarpt gillar så för att få se en sådan kombination "live" tar jag tag i det hela själv. Det finns faktiskt inte så mycket mer att orda om än.

Tack för att du förbarmade dig över detta projekt, nu behöver jag inte fundera på 8x57 på ett tag:rolleyes:

Nu kanske man kan åka och hälsa på hos Dansken igen, har inte vågat för jag litar inte på mig själv när jag fått något i huvudet så...

 

1 hour ago Dahla sa:

 

10 hours ago Dahla sa:

Just ja, nio arbetsdagar tog det att få licensen i brevlådan... personligt rekord!

 

Nu borde tidsplanen hålla om bara smeden som ska passa in pipan hittar en lucka bland andra arbeten.

1 hour ago Dahla sa:

Idag är en bra dag!

 

Inte nog med att jag ska hämta hem 1900:an med 8x57js pipa... Jag fick även meddelande från en annan smed som har ordnat en rak syntetkolv till min 1900 i kaliber 9,3x62 och den finns att hämta utmed dagens planerade resväg :) ibland har man tur...

9 dagar för licens - bara att gratulera!:thumbsup:

1900 system, pipa samt kolv, då blir det väl till att visa inskjutningsresultat till kvällen här på tråden!?:thumbsup:

Lycka till!:)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-23 at 08:08 Dahla sa:

hs_merkel var inne på att bygga en Husqvarna 1900 i kaliber 8x57js men det blev ju dessvärre inget av med dom planerna. Jag såg framför mig en riktigt trevlig bössa i en kaliber jag skarpt gillar så för att få se en sådan kombination "live" tar jag tag i det hela själv. Det finns faktiskt inte så mycket mer att orda om än.

Skönt att den blir av! Var för många om i min värld! Och jag behövde en bössa som small! Känner mig lite dum faktiskt...

Därför jag tog 3006. Men har inte släppt tanken med 8x57 eller 7x57 i denna.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Tack för att du förbarmade dig över detta projekt, nu behöver jag inte fundera på 8x57 på ett tag:rolleyes:

Nu kanske man kan åka och hälsa på hos Dansken igen, har inte vågat för jag litar inte på mig själv när jag fått något i huvudet så...

 

9 dagar för licens - bara att gratulera!:thumbsup:

1900 system, pipa samt kolv, då blir det väl till att visa inskjutningsresultat till kvällen här på tråden!?:thumbsup:

Lycka till!:)

 

^_^  pipan ska passas in i systemet och systemet ska passas in i kolven. Dessutom ska det monteras öppna riktmedel och pipring för rembygelfäste så det blir inte testskjutning idag.

Dansken har så mycket roliga saker liggandes... och jag vet att jag kommer köpa ett lås i framtiden av honom... den bössan kommer bli en 7x57 men det får bli till hösten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago hs_merkel sa:

Skönt att den blir av! Var för många om i min värld! Och jag behövde en bössa som small! Känner mig lite dum faktiskt...

Därför jag tog 3006. Men har inte släppt tanken med 8x57 eller 7x57 i denna.

S

För min del var det bara bra att du inte köpte prylarna... :D

 

Jag har fem andra bössor som smäller så den här kan få lite byggtid fram till sista juni... inte mycket mer än vildsvin att jaga nu ändå och det är ju inte jättekul jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Dahla sa:

^_^  pipan ska passas in i systemet och systemet ska passas in i kolven. Dessutom ska det monteras öppna riktmedel och pipring för rembygelfäste så det blir inte testskjutning idag.

Dansken har så mycket roliga saker liggandes... och jag vet att jag kommer köpa ett lås i framtiden av honom... den bössan kommer bli en 7x57 men det får bli till hösten.

Jaha har du inte ledigt ett par timmar och fixar till det:thumbsup:

NEJ Dansken har ingenting som jag vill ha eller behöver, ELLER HUR!B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten förhandstitt på en rå och olackad syntetkolv till 1900. Anpassad efter mina mått. Jag ska lägga en slutfinish på den och fota lite ordentligt efter en ordentlig provskjutning.

20180330_182543.jpg

20180330_182603.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska den bakre klacken sitta SÅ!!!;)

Stilig kolv, märke eller är den hem pulad?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom där leupoldprylarna åker i skrotlådan när jag köpt något annat som ser bättre ut!!! 

 

Kolven är framtagen av en smed här i Sverige tillsammans med ett företag som tillverkar dom men det är på provstadiet än. Jag ska stresstesta kolven med 9,3x62 ett tag och lämna rapport till smeden och får återkomma med mer info lite senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...