Hoppa till innehåll

Ny halvautomat


Knipan

Recommended Posts

8 hours ago Hipshot sa:

Varför i hela friden pump?? Stör skyttet och helt onödigt. Ska man halka på stenar så drar man bak sluttycket bara.. 

Du gör den säker blixt fort, Och farlig lika fort, Likt en bryt bössa, Hamnar den i vatten med halv öppet slutstycke är den död så att säga, Har letat efter min benelli i mörkret bland vågor. Och när den kom upp var slutstycket stängt. 

 

7 hours ago Hipshot sa:

Vikten ligger någonstans mellan händerna och stocken sitter ifram och heter för i efter.. namn.

Går inte att beskriva, fattar det inte. Men ett faktum är att Comforten känns bra men det blir många underliga bommar och många halvskjutna fåglar ned. Urikan däremot passar uppenbarligen ruskigt bra för där får jag många gånger "bonus"fåglar.. förra svängen på stortippen sköt jag en klockren dubblé där jag inte trodde för ett ögonblick på andra skottet.. men stendöd kråka åkte ned. Det hände faktiskt flera gånger, så pass många gånger att jag reagerade på det.. Skjuter man tillräckligt mycket fågel så händer det udda grejer.. man bommar där man inte ska bomma och man fäller där man inte riktigt tror på det.. Med urikan har jag haft väldigt många "fällningar".. 

Dessvärre är bössan så jävla risig så jag överväger att byta av den orsaken, rätt trött på att känna mej tvingen att baxa med två bössor varje morgon. Med en ny Beretta så slipper jag det. 

Vet inte hur många gånger jag rivit nuvarande härk pga eldavbrott och torkat rent.. Skjutit Benelli i 20 år och nog redan haft fler avbrott med Berettan än vad jag någonsin haft med samtliga Benelliautomater sammanräknade.

Samma upplevelse här, hade inte min Urika 2 lagt ner totalt, så hade garanterat haft den kvar, Men den slöt att ladda om helt?  Då köpte jag en Beretta A300 med 76cm pipa, Då jag trodde kolvmåtten skulle vara samma men icke! Så affären fick tillbaka den och sen landa benellin

Har funderat om de är bakkappan? Att anläggningen blir fel?

Vikt mässigt känns bössan död så att säga...

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago hs_merkel sa:

 

Har funderat om de är bakkappan? Att anläggningen blir fel?

Vikt mässigt känns bössan död så att säga...

S

Tänkt tanken.. men lite granna givit upp ärligt talat.. Med viss sorg måste jag säga.. Anläggningen känns bra varje gång tom bättre än Urikan. Den är för lång speciellt nu när jag har lite mer kläder pga vintern men ändå så skjuter jag snudd på bättre med automaten än med bocken. Jag begriper det inte.. 

Kollat filmer från tidigare då jag invigde första Comforten.. Det ser helt städat ut skyttet. Men inte nu längre.. jagar för mycket för att harva runt med bössa som uppenbarligen inte passar helt rätt. 

Min tanke är nästa modell, 400 Unico eller något sådant. Kände på en på XXL i Arninge och den verkade vettig. Jag trodde innan att piplängden var avgörande men nuvarande har kort pipa så tydligen inte alls så noga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera att åka till Tullgarn och provskjuta lite bössor, så gjorde jag, fastnade för A400 men tänkte att de kan inte skilja så mycket mot A300 Outlander, men va fel jag hade. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha man inte pangen i fodral tills man slabbat klart? Tar fram den när de lugnat sig så man ska vara beredd att skjut å sen stoppar ner den igen om man ska slabba vidare??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Dahla sa:

Det gör man inte såvida bössan inte passar skytten och det kan likväl gälla en höfläkt som ett runksubstitut! -_-

VA?! Kan du omformulera hela de där? Vem skjuter bättre med en bössa som INTE passar? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, eller läs igen :)

 

om stockningen på tre olika bössor är fel för skytten skjuter han oftast lika illa med alla tre oavset om det är en halvauto, bock, pump eller sida/sida.

 

Om skytten däremot skjutit lika mycket som exempelvis Culot så skjuter han ändå ganska bra även med en trasig vänsterbössa med en rörtång runt ena pungkulan...

 

Med rätt träning, rätt anlägg och rätt anpassad kolv skjuter vem som helst lika bra med en sida/sida som med vad skit som helst... 

 

Culot, skjuter du tiotusen hagelplugg om året?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jojo... Där är jag helt klart med dig. De jag menade med

1 hour ago HuggyBear sa:

Inte om man skjuter bättre me halvisen eller pumpen

va precis de du just skrev här ovan... Skjuter man bättre med en pump eller halvauto för att det är det man äger, som passar å ha tränat med så ska man använda den på sjöfågeljakten... ? Även om andra tycker dom är skit! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra inspel, tackar!

Rekylopererad, min uppfattning (kan vara fel :ph34r:) men de förefaller enklare och kräver mindre underhåll. 

Pump, inte min grej... 

@pmt Breda var för mig okänt. Så helt klart intressant ut. Någon specifik modell att kika närmare på? Fanns ett jäkla utbud när man kollade deras hemsida.

Som culot säger, bössan kommer få slita, så bränner inte mer stålar än nödvändigt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-25 at 22:21 Dahla sa:

Ja, eller läs igen :)

 

om stockningen på tre olika bössor är fel för skytten skjuter han oftast lika illa med alla tre oavset om det är en halvauto, bock, pump eller sida/sida.

 

Om skytten däremot skjutit lika mycket som exempelvis Culot så skjuter han ändå ganska bra även med en trasig vänsterbössa med en rörtång runt ena pungkulan...

 

Med rätt träning, rätt anlägg och rätt anpassad kolv skjuter vem som helst lika bra med en sida/sida som med vad skit som helst... 

 

Culot, skjuter du tiotusen hagelplugg om året?

Nej inte idag, och defenitivt inte då jag inte tävlar längre,  kanske blir  5 tusen isch jag har aldrig räknat, inte ens när jag sköt som mest.

och det stämmer faktiskt som du säger att man kan skjuta rätt hyffsat då oftast kroppen och ögat kompenserar.

Men många gånger diffar bana och jakt, stående i bås på banan där kan jag har 5mm högre kolv och skjuta bra men 

jakten som många gånger är sittade och halvhukande kräver 5mm lägre kolv.  på tal om vänsterbössa e dyl ,

Jag har en yngre släkting som är högerhänt och defacto högerskytt , MEN han fick i tidig ålder ta bort höger ögat och 

har då vart tvungen att skjuta fr vänster,  vi hade efter några pilsner en vadslagning att vi skulle tävla för han skulle slå mig.

och jag sa att det ska smaka m en back öl ... han sköt m min högerbössa och tränade 10-15 skott innan m den .

Jag slog honom m endast EN duva, han sköt 9 jag 10 ..... så allting är relativt

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Knipan sa:

Mycket bra inspel, tackar!

Rekylopererad, min uppfattning (kan vara fel :ph34r:) men de förefaller enklare och kräver mindre underhåll. 

Pump, inte min grej... 

@pmt Breda var för mig okänt. Så helt klart intressant ut. Någon specifik modell att kika närmare på? Fanns ett jäkla utbud när man kollade deras hemsida.

Som culot säger, bössan kommer få slita, så bränner inte mer stålar än nödvändigt. 

Jag baserar mina utlåtande då jag har ägt ca  15 halvisar och 2 pump.  Har haft  KTG, Rem 1100 12 & 20 , Browning dubbelauto,Browning 2000, Brown sporting Gold , Browning 3,5" hunter,  Benelli M90, Beretta 390 , Mossberg 9200, Fabarm XLR5 4  st A5:or   + en  A5 på väg , 2000-2014 sköt jag bock  och skulle ha en halvis till sjöfågeln igen och då ville jag inte lägga ner 20-22 tusen då livet är ganska hårt för bössorna stundtals därute... Sen av en slump va jag till XXL i kungens kurva och hitta en Fabarm XLR5 composit 66 cm ,  den låg bra men var aningen lätt så en 71 beställdes efter jag plockat isär den och gillat vad jag såg.Speciellt rekylfjäder utanpå magasinröret som gör att vikten ligger mer fram.  Kan man tanka bilen kan man torka ren en gasladdad Fabarm,  Jag hade faktist mer strul med min Benelli ovan och det på grund av att Rekylfjädern låg i kolven.

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv småfunderar jag på att byta ut min Remington 870 Police mot en Urika.

Hade en Benellig super90 men precis som med hippen blev det för många bommar och halvträffar med den för att den skulle få stanna.

Får se vad det lider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago dptrapper sa:

Själv småfunderar jag på att byta ut min Remington 870 Police mot en Urika.

Hade en Benellig super90 men precis som med hippen blev det för många bommar och halvträffar med den för att den skulle få stanna.

Får se vad det lider.

Detta är stort!! 

Dp utan pump?? Gört :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att comforten är lite pipviftig så förra året satte jag en provisorisk vikt under pipan och det löser problemet. Årets uppgradering blir nog att prova klisterdäckvikter längst fram i förstocken. Har inte riktigt mätt hur det får plats men det borde funka. Finns på Biltema för en billig peng.

Comforten är väldigt trevlig att skjuta med så den stannar länge för all form av blöt och eländig jakt.

Listpris på en ny 76pipa är 9000 så den lösningen skippade jag.

Mätte min comfort med 71 pipa mot en bock med 76pipor och de blir typ lika långa pga lång låda på halvisen. Värt att tänka på.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många moderna halvisar är viktade bakåt och i synnerhet de m 66cm pipa, och ännu mer inertia bössor som 

inte har några gas pistonger  e dylikt där fram ..  Jag har haft Browning 2000, Beretta 390 , Benelli M90 med 66 pipa

och alla kändes viftiga .

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är med såna bössor man lätt svänger ikapp målet som sopar till det. :cool: 

Mvh Sidelock som har en 66cm inertia-automat och en uppkäftig liten drilling. :yes: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago dptrapper sa:

Njae, inte bestämt mig än. Brukar få sånna här psykoser på våren :)

Ja eller så släpper psykosen på våren för att sedan tillta och pumpen stannar i herrns ägo.. :whistling:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaaa du menar sååååå <_<

Nåja kommer aldrig få sålt police-pumpen ändå. Begär för mycket för den då de är rätt svåra att finna inom svedalas gränser. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago sidelock sa:

Det är med såna bössor man lätt svänger ikapp målet som sopar till det. :cool: 

Mvh Sidelock som har en 66cm inertia-automat och en uppkäftig liten drilling. :yes: 

inget finlir mao B)  

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...