Hoppa till innehåll

George Gibbs snikrenovering


Patrik L

Recommended Posts

Jahopp, till slut så köpte jag bössan som avhandlades här:

 

I och med att detta lär bli ett lite längre projekt så tänkte jag att det lämpar sig bättre här, så jag startar en ny tråd. Målsättningen är att ha den någorlunda färdig till kråkpremiären 2018, vi får väl se...

 

Hämtade i alla fall hem den idag och har nu spenderat några timmar med att titta på den och fundera samt riva isär för en rengöring. Ungefär så här ser det ut nu:

received_10157053342734918.thumb.jpeg.23a1ccb69d066ac4d81b46c12dde1065.jpeg

 

Så nu när man tittar lite närmare på kolven så är den i bra mycket sämre skick än jag anade tidigare, men jag ska göra rent den ordentligt innan jag dömer ut den helt.

Det lilla glapp jag kände förut har inte magiskt försvunnit utan är kvar, det är dessutom runt ledbulten och den såg riktigt risig ut, så det är nog inte så konstigt heller.

Jag skar helt sonika bort dom utsvällda kanterna på bakkappan så länge, varken snyggt eller bra, men nu fastnar den inte överallt längre.

Ungefärlig planering ser ut såhär:

1. Rengöring

2. Inspektera träbitar och åtgärda.

3. Åtgärda glappet 

4. Montera ny bakkappa.

5 eventuellt blånera om lite saker och piffa upp lite.

To be continued.

 

/Patrik

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Steg 1 relativt färdigt, stötte på lite patrull på steg 2 (hittade inget vettigt att rengöra kolven med) så tjuvstartade lite med 3:an och slog i kaklet med besked...

Jag hade i mitt lilla huvud tänkt mig att man på ett lätt och ledigt sätt skulle kunna ta ur den gamla ledbulten, göra en ny i min gamla Blomqvist och montera igen, men inte då.

Bifogar en bild på eländet, verkar som att bulten är lödd på plats, inte helt enkelt att byta med andra ord.

Får nog ta kväll nu, hälla upp en mugg mjöd och fundera lite på hur jag ska gå vidare. 

/Patrik

IMG_20180323_223757809.thumb.jpg.6296124fa47f01d681491fa8740a1574.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är med på hur herrarna tänker och tror mig, jag var på samma bana som er angående bulten, men jag får inte ihop hur dom har fått dit den annars.

Jag replikerar Danskens bilder och lägger till en egen så får ni se, det ser lite annorlunda ut. Dessutom så kan jag inte hitta några skarvar någonstans som tyder på att den är ipressad.

Kolven är för övrigt redan sicklad, men den främre delen är så impregnerad med gammal olja att den är nästintill kolsvart, så på något sätt måste jag få bort en del av det för att kunna limma sprickorna. Just nu funderar jag på att lämna den i en bytta aceton över natten...

/Patrik

IMG_20180324_084559447.thumb.jpg.19ffad503010114d01c09c5266a8064b.jpg

 

IMG_20180324_084615073.thumb.jpg.48bc464e2b631a74a78923c5bea4a108.jpg

 

IMG_20180324_084635204.thumb.jpg.7606ebc1141c3564d9a11d385a8e132b.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bulten har ju med all sannolikhet på något sätt satts i från sidan och måste ut på samma sätt, och den ser ju för lång att få ut utan någon form av demontering av sidolock.

Om inte "sidolocken" som finns på Danskens bild går att skruva ur, är det möjligt att dom är ipressade ?

Hur ser det ut där om du lyser in och tittar på insidan ?

Svårt att se då bilden är lite mörk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om mitt öga ser rätt så verkar det som den fina rosen med hål i borde gå ta väck. Tycker mig skönja en stor cirkel på insidan på sista bilden?? Eller ser jag helt fel? :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En lösning på glappet om du inte hittar ett sätt att demontera den är att mikrosvetsa på en folie av rätt tjocklek på befintlig bult. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago TekDr sa:

En lösning på glappet om du inte hittar ett sätt att demontera den är att mikrosvetsa på en folie av rätt tjocklek på befintlig bult. 

Det är vad jag är inne på just nu. Satt igår natt och gjorde ett försök med remsor klippta ur en aluminiumform som shims. Ungefär 0,1mm (två lager folie) så försvann allt glapp och den låste som den skulle igen.

Jag var iofs inne på att hårdlöda, men microsvetsning lät ju fint det med ;)

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Galne sa:

Om mitt öga ser rätt så verkar det som den fina rosen med hål i borde gå ta väck. Tycker mig skönja en stor cirkel på insidan på sista bilden?? Eller ser jag helt fel? :ph34r:

Om jag säger som så här: det är ungefär lika svårt att ta en bild där det syns hur det ser ut som det är att se på bilderna...

Vad jag kan se så är "rosorna" enbart gravyr och ögongodis och sidorna är inte löstagbara.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fel, ni har rätt...

Jag kan inte se några skarvar på insidan, vilket var anledningen till att jag betvivlade att bulten var islagen från sidan, men antagligen så sätter man i bulten först och fräser sedan spåren för spännarmarna, så allt är väl i princip ihopkladdat där.

Frågan är ju om man kan få bort "rosorna" utåt eller om man får slå dom inåt och hoppas att dom ramlar åt sidan på vägen.

Inte helt enkelt det här, men jäkligt roligt ändå.

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago TekDr sa:

En lösning på glappet om du inte hittar ett sätt att demontera den är att mikrosvetsa på en folie av rätt tjocklek på befintlig bult. 

Har du någon erfarenhet av detta som du vill dela med dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Tazswe sa:

Har du någon erfarenhet av detta som du vill dela med dig.

Farsan som är verktygsmakare har gjort det på ett antal bössor (bl.a. min BSW Suhl som burits mycket bruten av min farfar). Han har även utrutning att göra det och jag kan förmedla kontakt om någon skulle vilja det. 

En mikrosvets är krasst sett en punktsvets i miniformat som bl.a. verktygsmakare använder för att fixa formsprutsverktyg då man kan bygga upp ytor mm med hjälp av folie, tråd eller pulver och en massa små punktsvetsar. Sen om man bygger på bulten eller haken i pipsetet berov mest på var man kommer åt.

I princip gör det inget inte hårdlödning/limning gör mer än att man slipper risken att lodet/limmet bygger mer än man tänkt sig.

 

Edit: principen är alltså samma som Mr. Potterfield använder här med den skillnaden att man svetsar fast shimset istället för limmar. Limmet är helt klart mer hemmafixarfunkis.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TekDr sa:

Farsan som är verktygsmakare har gjort det på ett antal bössor (bl.a. min BSW Suhl som burits mycket bruten av min farfar). Han har även utrutning att göra det och jag kan förmedla kontakt om någon skulle vilja det. 

En mikrosvets är krasst sett en punktsvets i miniformat som bl.a. verktygsmakare använder för att fixa formsprutsverktyg då man kan bygga upp ytor mm med hjälp av folie, tråd eller pulver och en massa små punktsvetsar. Sen om man bygger på bulten eller haken i pipsetet berov mest på var man kommer åt.

I princip gör det inget inte hårdlödning/limning gör mer än att man slipper risken att lodet/limmet bygger mer än man tänkt sig.

 

Edit: principen är alltså samma som Mr. Potterfield använder här med den skillnaden att man svetsar fast shimset istället för limmar. Limmet är helt klart mer hemmafixarfunkis.

 

Lim har ju dessutom den fördelen att det minimerar risken att jag sabbar lödningen av klackarna eller liknande. 

Tror att jag går på den linjen, för jag får fan inte bort ledbulten. Tack för tipset!

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering: provade att limma en bit 0,1mm shimsplåt på insidan av haken och det släppte tämligen omgående. (Använde araldit tvåkomponentslim, det som tar ett dygn på sig att härda.) Sen har jag läst runt lite och tydligen har folk lite olika framgång med att limma, vissa hävdar att det funkar andra inte. Som det är nu funderar jag (samlar mod kanske man ska kalla det) på en annan lösning.

Men, jag är i alla fall tillbaka på träbiten, har lyckats få ur det mesta av den gamla oljan och tagit bort dom gamla lagningarna. Limmet hade börjat släppa och lagningarna höll inte längre ihop något. Satte en kil i för att trycka isär lite och få en bättre uppfattning om omfattningen:

IMG_20180326_203424922.thumb.jpg.c239528358c64ab73b6d673f121a219e.jpg

Det är väl inte jättebra ut, men å andra sidan så borde jag kunna få in lite lim där. Ska bara hitta min flaska med Titebond först...

Det som nog blir svårast är sprickan som går nedåt vänster på bilden, den är rätt liten så det är svårt att få upp den nog för att få in lim.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Patrik L sa:

Liten uppdatering: provade att limma en bit 0,1mm shimsplåt på insidan av haken och det släppte tämligen omgående. (Använde araldit tvåkomponentslim, det som tar ett dygn på sig att härda.) Sen har jag läst runt lite och tydligen har folk lite olika framgång med att limma, vissa hävdar att det funkar andra inte. Som det är nu funderar jag (samlar mod kanske man ska kalla det) på en annan lösning.

Men, jag är i alla fall tillbaka på träbiten, har lyckats få ur det mesta av den gamla oljan och tagit bort dom gamla lagningarna. Limmet hade börjat släppa och lagningarna höll inte längre ihop något. Satte en kil i för att trycka isär lite och få en bättre uppfattning om omfattningen:

IMG_20180326_203424922.thumb.jpg.c239528358c64ab73b6d673f121a219e.jpg

Det är väl inte jättebra ut, men å andra sidan så borde jag kunna få in lite lim där. Ska bara hitta min flaska med Titebond först...

Det som nog blir svårast är sprickan som går nedåt vänster på bilden, den är rätt liten så det är svårt att få upp den nog för att få in lim.

/Patrik

Kör med injiceringsepoxi om du kan få tag på det. Väldigt lättflytande och mycket goda limegenskaper. Finns att köpa hos nm-epoxi.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite bilder (för vem gillar inte bilder? ) på arbetets gång. Det är rätt så rejäl färgskillnad på den gamla och den nya valnöten. Misstänker att den nya är någon Amerikansk variant.... Jag har iofs inga illusioner om att det inte kommer att se lagat ut, frågan är väl hur det kommer att se ut.

Sista biten som nu ska limmas dit kommer ta ett tag att ta ur för och slipa till, ska det hålla så måste jag fasa ut kanterna rätt rejält, uppskattningsvis en 2-3 cm åt vardera håll. Försöker man limma när det går 90 grader mot ytan och ändträ mot ändträ så ber man om att det ska brista igen.

/Patrik

IMG_20180330_152554115.thumb.jpg.811bd27881bd00d8fc9c8a1c998aaca1.jpg

 

 

 

IMG_20180401_234605670.thumb.jpg.5e44aefd2d5cdde42899c92efcb04d86.jpg

 

IMG_20180401_234641409.thumb.jpg.55dbdb082b158b740a398e7d3aa84beb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasat ur lite:

IMG_20180402_112133856.thumb.jpg.50db20cd0cb42580aa87f287a5da64ed.jpg

 

Och gjort en kloss som passar någorlunda (slipade lite till efter den här bilden togs). En bandslip är jäkligt trevlig att ha när man gör sånt här:

IMG_20180402_115000510.thumb.jpg.cbb5b04669d11b36727b2b1b73349cb9.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...