Hoppa till innehåll

Momentnyckel


Dahla

Recommended Posts

Pipor på Schultz & Larsen's bössor ska dras med ett moment av 6 - 8 N/m och för att man ska kunna hålla skotten inom 1 MOA efter att pipan har varit avplockad. (om det sen stämmer hör inte hit) och det rekommenderas ju även att stockskruvarna dras jämnhårt och gärna lika hårt gång efter annan vilket ju kan vara svårt beroende på dagsform :)

Att finns momentnycklar som klarar så låga moment är inte helt trivialt märker jag men jag hittade den här nedan i alla fall... men, finns det något enkelt sätt att testa en momentnyckel på för att "kalibrera" den så man vet att momentnyckeln inte ändrar sig beroende på exempelvis temperatur eller annat?

https://www.cykelkraft.se/verktyg-momentnyckel-bike-attitude-3-8-2-24nm?gclid=Cj0KCQjwnfLVBRCxARIsAPvl82G57b5OHDibjvUfs-8Ylz6W2NySepEPPZGzRam2ZRWJ4GwMJEebLvgaAt3WEALw_wcB

 

Och vad tror proffsen om ovanstående momentnyckel för ändamålet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det man vill åstadkomma när man drar en skruv är korrekt klämkraft. Det går inte att mäta på något vettigt sätt, så därför brukar man speca moment som är ett indirekt mått på klämkraften i ett skruvförband. Det är en massa störningar som kommer in som friktion och annat som kan variera från gång till gång, om skruven är smord, om den oxiderat osv. vilket kommer att påverka vad man får för klämkraft om man drar med ett givet moment.

Så det här med moment är en ganska inexakt vetenskap från början, men om det är viktigt för precisionen att skruvarna dras lika varje gång man drar dem är det naturligtvis bättre att använda en momentnyckel än att inte använda den.

6-8 Nm är standardmomentet för en M5 skruv i stål. Momentnycklar med 1/4" fäste brukar klara det intervallet och finns att köpa lite överallt. Fultema t.ex: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-bitsfaste-2000031638/  Det är väl motsvarande den du länkade till. Själv har jag någon liknande som jag köpt på tyska Ebay, kompletterat med en större för typ topplock, och en mindre mejselvariant för typ ringar för kikarsikte. Vid ett tillfälle skulle jag dra "kölbultarna" till svärfars segelbåt och hade räknat ut att det skulle bli lämpligt med 400Nm så då fick jag låna en på jobbet som införskaffats för att dra någon lucka på stridsvagnar. :D

Jag tror inte du behöver fundera så mycket på kalibrering. Om du inte använder momentnyckeln som hammare kommer den att vara tillräckligt bra för dina behov utan kalibrering. Om du nödvändigtvis vill kontrollera den så kan du ju göra någon anordning med en lagom lång hävarm och en vikt i ett snöre för att kontrollera momentet.

Det vanligaste felet man gör som hempulare är att man drar skruvar alldeles för hårt. 6-8Nm är inte mycket, det kommer du att märka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Enkel hemma kalibrering"

En meter ut från centrum på moment nyckeln fästs en vikt på 1kg, vilket skall få moment nyckeln inställd på 10Nm att precis lösa, för 5Nm behövs en vikt på 0,5 kg.

Sen är dessa billiga nycklar sällan bra, själv beställde jag en billig från kina. Gick till killarna som kalibrerar våra klämverktyg och moment nycklar, den testades och höll inte måtte. Sen justerade de lite och sen var den godkänd för den spec den såldes med! Min drog 1-2N för löst vid en inställning på 10Nm!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Dansken sa:

Jamen kära du- det fattar väl alla på internetforum: att om det står i instruktionen att man ska dra en skruv med 10Nm blir det dubbelt så bra om man drar den med 20Nm ;)

Lite bättre än så förstår jag... :)

Men ibland inser jag inte hur mycket starkare jag är än ni vanliga människor... -_-

Jag har bara noll koll på vad som är just 6 - 8 N/m... det drar jag väl med enbart fingertopparna om en bult... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago JohanL73 sa:

Man drar tills det knastrar och blir starkt! :D

Då är det draget med karlhand eller plänty trögt som han sa...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft oändliga diskussioner om moment på Ducatiklubbens forum. Det blir nästan en religion för folk det här med moment.
Vilket är lite kul, eftersom 95% av momentvärdena som står listade i verkstadshandbäckerna är standardmomenten för den skruvdimensionen. Konstruktörerna har alltså inte tänkte ett skvatt, utan bara slagit i BIX-katalogen eller vad de nu har i hyllan.

Det är ett fåtal skruvförband på en mc/bil som verkligen behöver momentdras. Topplock är ett av dessa.  Sen finns det vissa motorer där det är konstruerat för att dra så skruvarna plasticeras och då behöver man egentligen inte någon momentnyckel, man känner när det börjar flyta.

Jobbade med kärnkraft ett tag. Där finns nog det värsta och det är skruvarna till reaktortanklocket. De "pinnskruvarna" drar man med hydraulik till rätt förspänning, sen skruvar man åt muttrarna för hand och släpper på hydrauliken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ram och vevlager dras med moment. På en del topplock kan det även stå XX Nm + XX antal grader (i rätt sekvens) 

Dom flesta andra bultar på en motor drar man med sunt förnuft.

Förutom på Harley: där finns INGEN förnuft i något- där får man vara glad om skruven tar i något alls.

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att svara på Dahla:s första inlägg.

Jag har motsvarande momentnyckel till min S&L. Upplever det som om skruvarna sitter lösare nu än när jag drog för hand. Dock märker jag lite mindre spridning efter jag börjat med momentnyckeln. (Eller är det möjligtvis jag som börjat skjuta bättre?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago M-Ola sa:

För att svara på Dahla:s första inlägg.

Jag har motsvarande momentnyckel till min S&L. Upplever det som om skruvarna sitter lösare nu än när jag drog för hand. Dock märker jag lite mindre spridning efter jag börjat med momentnyckeln. (Eller är det möjligtvis jag som börjat skjuta bättre?)

Strålande info! Tack Ola.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...