Hoppa till innehåll

Hundmotionering mellan säsongerna?


HuggyBear

Recommended Posts

Hur tänker ni å resonerar kring motionsupplägg under icke jaktsäsong? Ha ni ett uppsatt mål i timmar, antal träningsdagar eller mil? Hur håller ni igång era 4benta vänner fram till jakten drar igång igen? 

Vore intressant att läsa hur olika (jag antar att) vi alla motionerar vovvarna ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har inga tydliga mål såsom timmar eller mil, utan gör nåt lite nu och då. Just nu är vi i mellanläget mellan kickbike och skidor/kickspark, gruset är framme halva rundan och snö ligger på andra halvan.

Så just nu får de bara en eller två halvmilspromenader dagligen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsan är duktig på att motionera hundarna när grusvägen blir cyklingsbar och kör då en 5-7 km dagligen. Brukar bli lugnare på helgen. Har försökt få igång dem med simträning men bägge lägger all kraft på att simma i motsatt riktning mot land så efter ett tag blir man ganska less på det tyvärr. Annars skulle jag själv velat lägga mer fokus på det då det är skonsamt för deras kroppar och vi har nära till vattnet. Har provat med fyrhjuling någon gång men det känns sådär, skulle bara något litet gå fel så blir det snabbt tråkigt. Hittade någon artikel för ett tag sen som jag tyckte var bra med en slädhundsförare från alaska: https://jagareforbundet.se/jakten/hund/artiklar-om-jakthundar/hall-hunden-i-form/

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Urban sa:

Springer med mina .....Dacke har ca 25 mil i bena sedan 1/2.Svea lite mindre....

Och då tar jag inte med hundarna de få gånger jag kör långpass....samt att dom inte får någon motion när jag jobbar tisd-torsd!!

Helt rätt...hundförarn ska vara vältränad han å :DB)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv ha jag som grundmål att göra 100h me hunn från nyår till sept. Bli mest promenader å nu mellan 7 å 13 km beroende på runda. Jag ha haft dåligt samvete för i jan va jag sjukare än jag varit på 7-8år så de blev bara 6h på hela månaden. Blev 30h i mars istället så vi tog igen lite. Sen lite längre fram cyklar jag ungefär varannan dag en 2mils runda å promenader emellan. Då jag jobbar dygn ibland bli de vila för han de dagarna... ? 

För övrigt ha jag även som eget grundmål att skjuta minst 1000skott innan sept å räknar ihop alla vapen jag använt vid träning... ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsgubben promenerar 3x30 minuter med stövarn dagligen.. året om..Jag kommer att jogga och cykelträna så fort snön försvunnit...  Utöver motionen så blir det spårläggning... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Dr Krall sa:

Helt rätt...hundförarn ska vara vältränad han å :DB)

Framförallt behöver jag inte lägga nån tid på att träna inkallning......bara vänta tills jag blir riktigt förbannad....då springer jag ikapp hunn!!!^_^

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago vandraren sa:

Låter hundarna slåss:

 

IMG_1173.JPG

IMG_1174.JPG

IMG_1175.JPG

IMG_1193.JPG

IMG_1207.JPG

Det är nog en av de mest underskattade motionsformer av dem alla, nåt man aldrig kan få med ensam hund. Alla som provat brottas vet.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...