Hoppa till innehåll

Högst tryck??


Ken1

Recommended Posts

Låt oss utgå från fabriksladdad Alaska. Vilken patron ger högst tryck? Piplängderna kanske inte är idealiska ändra gärna då till det. 

- 6.5x55 24" pipa

- 30-06 22" pipa

- 308 20" pipa 

Tacksam för svar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Dansken sa:

Fråga Norma: Vi kan inte veta vilket krut dom har använt

sant. Tänkte kanske någon med Quick load kunde ta fram nominella tryck. Behöver inte vara super exakt, va bara en fundering jag fick igår vid en kaliber diskussion. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pmax för 30-06 är 4050bar

Pmax för 308 är 4150bar

Pmax för 6.5x55 är 3800bar

 

Pmax står för maximum chamber pressure och togs fram för en viss vapentyp när patronen standardiserades vid något tillfälle, har således ingenting med piplängd att göra då det inte påverkar det här trycket.

/Mike

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Piplängden spelar ingen roll för maxtryck. Du kommer att ha maxtryck när kulan fortfarande är nära (mycket nära) patronläget. Så länge pipan har laglig längd så kommer alla relevanta kalibrar att ha betydligt lägre mynninngstryck än maxtryck. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gissar att ken1 menar mynningstryck ;)

Utan att (orka) starta QL gissar jag att det är jämnt skägg mellan 6,5 och 30-06 med de piplängderna du skriver. 308:an lär ha lägst mynningstryck även med den piplängden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag laddar med det norma krutet som ger bäst fart så nära pmax som möjligtmed en 140gr kula i 6.5 och en 150gr kula i kal 30(olika krut ger olika mynningstryck) så ser mynningstrycket ut enligt följande med angivna piplängder.

6.5x55   746 bar

30-06    776 bar

308      651 bar

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då till en följd fråga. 

Om man tittar på laddata för 6.5x55 så är Max xxxx bar detta har jag fått höra beror på att det finns så många 96 system (militära och civila) som inte klarar trycket. Hur kommer det då sig att det är helt ok att skjuta andra kaliber med högre tryck i 96system? 

Eller har jag fått det hela om bakfoten?Detta är ingen puch för 96or är bara lite nyfiken och sen brukar sådana här trådar spåra ur så härligt ?

På ja jag är fortfarande sjukskriven och har skittråkigt!!!!!!!?

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du ska ABSOLUT inte skjuta andra kalibrar med högre tryck i m/96
Trycket den är provat för är MAX- oavsett kaliber....
Och man kan ABSOLUT inte rekommendera Stigas .30-06 där man har taget bort mer än hälften av godset bakom den rekylklack som är neråt för att bössan ska kunna mata dom lite längre patroner från magasinet

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Dansken sa:

Du ska ABSOLUT inte skjuta andra kalibrar med högre tryck i m/96
Trycket den är provat för är MAX- oavsett kaliber....
Och man kan ABSOLUT inte rekommendera Stigas .30-06 där man har taget bort mer än hälften av godset bakom den rekylklack som är neråt för att bössan ska kunna mata dom lite längre patroner från magasinet

Det där är väl ingenting....Stiga kamrades ju tom i 270win som har ett pmax på 4300bar.

Undrar hur dom tänkte?

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fire and forgett, eller det är inte min skalle som är i farozonen. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det nog inte tänkt att en stiga ska användas med överladdad ammo på en skjutbiograf eller till mängdträning på älgbanan... dessa vapen gjordes väl för snålmaffian som på sin höjd avlossade ett skott för att se så dom träffade en helsida i en expressen dom snott från tidningsinsamlingen för att sen vara redo för älgjakten i flera år framöver.

 

96:an var väl inte riktigt tänkt för dagens krut och kulor heller men gör väl jobbet utmärkt med rätt kula och rätt laddning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte det fanns tidningsinsammling på den tiden ?

va fabriksladdat som togs upp inget hemma meck ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Dahla sa:

Nu är det nog inte tänkt att en stiga ska användas med överladdad ammo på en skjutbiograf eller till mängdträning på älgbanan... dessa vapen gjordes väl för snålmaffian som på sin höjd avlossade ett skott för att se så dom träffade en helsida i en expressen dom snott från tidningsinsamlingen för att sen vara redo för älgjakten i flera år framöver.

 

96:an var väl inte riktigt tänkt för dagens krut och kulor heller men gör väl jobbet utmärkt med rätt kula och rätt laddning.

Stiga borde varit väl medvetna om att Mauser M96 var tillverkad för att klara ammunition som gav tryck upp till 2600 bar och ändå monterade man pipor i 270 win som ger 4300bar.

Dom kunde lika gärna uppmuntrat köparna att bolla gris med en handgranat.. ..förr eller senare far säkringssprinten ur.

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2018-04-09 at 21:02 Dahla sa:

Nu är det nog inte tänkt att en stiga ska användas med överladdad ammo på en skjutbiograf eller till mängdträning på älgbanan... dessa vapen gjordes väl för snålmaffian som på sin höjd avlossade ett skott för att se så dom träffade en helsida i en expressen dom snott från tidningsinsamlingen för att sen vara redo för älgjakten i flera år framöver.

 

96:an var väl inte riktigt tänkt för dagens krut och kulor heller men gör väl jobbet utmärkt med rätt kula och rätt laddning.

Var på skjutbanan för några år sedan och sköt laddstege eller sköt in i bänk. Hur som helst. Det kommer en rätt skinntorr gubbe med klassisk gubbössa och frågar om det går bra att han sätter upp sin tavla (A4 med något svart på).

Gubben drar ett skott. Vi går fram och gubbens skott sitter 10-12 cm högt och en bit åt sidan. Han tittar på mig och min tavla och säger: det där är bara onödigt, det här räcker, medan han nickar mot sin tavla. Sen packade han ihop utan att skruva. Årets träning avklarad..

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...