Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Flintbüchse

Trycktecken

Recommended Posts

Flintbüchse

Jag laddade en stege med övningssmällarna till 6,5an igår, 140 grains nosler CC.

Följde datan med n150 från noslers hemsida.

Sköt min-laddningen och tyckte tändhatten plattades ut något lite, inte nåt extremt men lite grann. Upplever hatten som lite mjuk i andra hylsor/kalibrar med, oavsett vart på min-max den skjuts. Såg inga andra trycktecken. Slutstycket öppnades lätt också.

Gick upp 0,5 grains och sköt ett skott av fyra med den laddningen. Då kröp tändhatten ut en mm kanske och märket efter slagstiftet är lite kraftigare. Nu törs jag inte skjuta klart stegen ifall det är ohälsosamt tryck.

Nån som har råd?

7C963E75-3817-45DB-B7D9-C745C1316CD1.png

C049A9C6-3380-4786-A03F-2154023E6EFC.png

LGH

Jag tippar på att du kalibrerat de där lite väl hårt, vilket ger tändhatten möjlighet att krypa ut. 

• Like 1
  • Thanks 1

Christian N

Instämmer. C

• Thanks 1

Flintbüchse

Tackar.

Vill ni utveckla? :)

Påverkar kalibreringen tändhattshålet?

larze

Du har för stort headspace,skruvat ner verktyget för långt. 

• Thanks 1

exabit

Hylsan är alltså ”för kort” för ditt patronläge. När du skjuter pressar hylsan fast i patronläget av trycket precis som det är tänkt. Men, hylsans bakplan har inte kontakt med slutstycket och eftersom trycket också trycker tändhatten bakåt så glider den bak en bit innan den stannar mot slutstycket.

Detta måste åtgärdas vid kalibreringen som tidigare nämnts, annars slits hylsorna oerhört mycket när de töjs vid avfyrning och sen pressas ihop vid kalibrering. Till slut kommer hylsan gå av när du skjuter och du får en så kallad hylsseparation. Det är inte normalt och inget du bör sträva efter ;)

• Like 1
  • Thanks 1

Mikedafe

Något du kanske borde göra med dina hylsor, är att anlöpa dem. Förlänger livet på dem.

Flintbüchse
49 minutes ago exabit sa:

Hylsan är alltså ”för kort” för ditt patronläge. När du skjuter pressar hylsan fast i patronläget av trycket precis som det är tänkt. Men, hylsans bakplan har inte kontakt med slutstycket och eftersom trycket också trycker tändhatten bakåt så glider den bak en bit innan den stannar mot slutstycket.

Detta måste åtgärdas vid kalibreringen som tidigare nämnts, annars slits hylsorna oerhört mycket när de töjs vid avfyrning och sen pressas ihop vid kalibrering. Till slut kommer hylsan gå av när du skjuter och du får en så kallad hylsseparation. Det är inte normalt och inget du bör sträva efter ;)

Fan så gött! Helt logiskt!

Stort tack!