Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• Pjuxterjack
      By Pjuxterjack
      Mitt magasin har börjat kärva lite. När jag försöker ta isär det så går det inte att få loss brickan undertill. Vill ju inte bruka överdrivet mycke våld, med risk för otäcka märken o skador.
      Antagligen är det ju gammal skit som göra att brickan inte lossnar, så jag tänkte att jag kanske kan lägga magasinet i någon form av bad för att lösa upp gammal fett och vad det nu kan vara.
      Min fråga är helt enkelt vad för lösande vätska kan vara bra att använda, om det här nu är någon bra idé över huvud taget?

• carme
      By carme
      Går det att få tag i något magasin till tikka m55 308w tror ni?? Eller är det någon som har något liggandes hemma till försäljning??
https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Nils l

Femskottsmagasin i 3d skrivare

Recommended Posts

JohanL73

Snyggt!

Det är bara att söka handlartillstånd, annars kommer Eliasson, Thorsell och Yngeman och konfiskerar skrivaren direkt...

Ryberget

Stiligt! Bra jobbat Nils :)

TekDr

Snyggt, behöver nog snart köpa mig en 3Dprinter själv för lite magasinsexperiment...

Hur ligger filamentet i magasinets huvudsakliga del? Om du tänker ha fiberförstärkt filament är det viktigt att du lägger lagren så du får fibern i lastens riktning, alltså för ett magasin så behöver man då bygga upp det från bakkant till framkant eller viseversa så man får fiberna  att ligga i den riktning som fjädern jobbar. Bara ett tips i all välmening så du inte använder dyrt filament i onödan och inte får någon direkt vinst av fiberna...:ph34r:

Jag hade nog själv kört på det du har och set om det märks någon tydlig försämring över tid som ev skulle berättiga dyrare filament B)

Nils l

Fiberförstärkningen är inbakat i filamentet och ger en armering av plasten i alla riktningar. Man måste ha dysor av stål när man kör med sådana material då de går hårt åt vanliga eftersom de nöter på materialet. Finns ju även polycarbonat men det kräver bra skrivare med upphettad bädd för att inte böja sig. Jag har ingen egen skrivare utan skickar filerna till brorsan när jag gjort det teoretiska förarbetet.

TekDr
43 minutes ago Nils l sa:

Fiberförstärkningen är inbakat i filamentet och ger en armering av plasten i alla riktningar. Man måste ha dysor av stål när man kör med sådana material då de går hårt åt vanliga eftersom de nöter på materialet. Finns ju även polycarbonat men det kräver bra skrivare med upphettad bädd för att inte böja sig. Jag har ingen egen skrivare utan skickar filerna till brorsan när jag gjort det teoretiska förarbetet.

Alla riktningar är försäljningsskitsnack när det gäller fiberkompositer och speciellt termoplastkompositer, tro mig jag har en del insikt hur fiberkompositer funkar vid tillverkning från min doktorandtid... :ph34r: Du kommer inte ha några fiber tvärs där lagren möts då det kommer lägga sig i filamentets riktning i det interfacet. Det lär va samma problem som man har i formsprutade detaljer där fiberna orienterar sig i flödesriktningen.

Utöver det har jag inga problem att tro att det sliter på dysorna för det brukar va riktigt abrasivt med fiberförstärkt även vid formsprutning

Oavsett ett kul projekt som jag gärna ser slutresultatet på

• Like 1

Nils l

Jag tänker inte argumentera och visa min okunskap i ämnet utan lyssnar och lär. Så du menar att om jag vill ha en extraförstärkning med fiber i någon riktning så måste jag lägga magasinet så att skrivaren drar ut plasten i den riktningen? Om jag tänker mig att jag har x och z axeln vågrätt så lägger ju skrivaren ut tunna strängar plast i båda riktningarna för att sedan höja nosseln  med angiven strängtjocklek.. Jag får då minimal fiberförstärkning i Y axeln om jag förstår det rätt. Magasinet är nu utskrivet i vanlig PLA och den är lätt att använda men vad jag förstått så är den varken motståndskraftig mot vatten eller sol. Har köpt PETG kolfiberförstärkt som var tanken att användas. Har sett kommersiellt tillverkade magasin i PC men det är ett jäkla material att använda i en 3d skrivare.

TekDr
16 minutes ago Nils l sa:

Jag tänker inte argumentera och visa min okunskap i ämnet utan lyssnar och lär. Så du menar att om jag vill ha en extraförstärkning med fiber i någon riktning så måste jag lägga magasinet så att skrivaren drar ut plasten i den riktningen? Om jag tänker mig att jag har x och z axeln vågrätt så lägger ju skrivaren ut tunna strängar plast i båda riktningarna för att sedan höja nosseln  med angiven strängtjocklek.. Jag får då minimal fiberförstärkning i Y axeln om jag förstår det rätt. Magasinet är nu utskrivet i vanlig PLA och den är lätt att använda men vad jag förstått så är den varken motståndskraftig mot vatten eller sol. Har köpt PETG kolfiberförstärkt som var tanken att användas. Har sett kommersiellt tillverkade magasin i PC men det är ett jäkla material att använda i en 3d skrivare.

Krasst sett ja. Under förutsättningen att man har god vidhäftning mellan plast och fiber får du även viss förstyvning tvärs fiberna men den väldigt mycket mindre än i fiberriktningen så vill man ha lite ”bang for the buck” på sina fiber får man lägga dom i den riktningen man vill ha styv och stark.

sen kan ju filamenttillverkaren fått en hyfsat idotrop fiber men nör man drar den igenom dysan i 3dprintern kommer öndå materialet flöda lite i längsled och orientera fiberna... den bistra verkligheten..

• Like 1

Nils l

Det känns styvt nog som det är och får jag bara någon förbättring så är det gott nog. Blir inga stora krafter uppåt mer än vad magasinsfjädern orkar trycka och det håller plasten garanterat utan att göra någon hållfasthetsberäkning. Skjuvkraften som uppstår då slutstycket trycker patronen framåt lär inte heller stressa plasten till brottgräns och sidkrafterna är försumbara då magasinet stöds av metall i samtliga riktningar. Det enda problemet jag kan se är den nötning som uppstår av patronens rörelse vid repetering och där kan ett material med lite förstärkning nog hindra att tidens tand förstör magasinet i förtid.  

TekDr
7 minutes ago Nils l sa:

Det känns styvt nog som det är och får jag bara någon förbättring så är det gott nog. Blir inga stora krafter uppåt mer än vad magasinsfjädern orkar trycka och det håller plasten garanterat utan att göra någon hållfasthetsberäkning. Skjuvkraften som uppstår då slutstycket trycker patronen framåt lär inte heller stressa plasten till brottgräns och sidkrafterna är försumbara då magasinet stöds av metall i samtliga riktningar. Det enda problemet jag kan se är den nötning som uppstår av patronens rörelse vid repetering och där kan ett material med lite förstärkning nog hindra att tidens tand förstör magasinet i förtid.  

Säkert gott så men nötning är inte kolfibers paradgren men med lite tur får du en något smörjande effekt av det grafitpulver som bildas. Time will tell

Nils l

Ja det är inte svårare än att be brorsan skriva ut i ett annat material. Plastmaterialen till 3d skrivare utvecklas ju i rasande fart och möjligheterna är långt fler än på metallsidan.

Nils l

Nu är de förhoppningsvis sista justeringarna gjorda och strax på väg till utskrift. Men med hjälp av TekDr.s rådgivning ovan så är risken stor att jag kommer att få ett argt samtal från min bror där han vänlig men bestämt ber mig stoppa upp polycarbonatfilamenter där solen aldrig lyser och sedan får jag magget utskrivet i vattenlöslig PVA istället.:lol: Men det borde gå med den skrivaren om man hittar rätt filamenttemperatur,omgivningstemp samt bäddtemp. 

Malx

Det svåra med alla olika material är väl just att hitta vettiga inställningar och skriva ut med dem. Känns som nog svårt med olika batcher och märken av samma typ av material. Svårt är t.ex. det att olika material krymper och expanderar olika med temperaturerna så det du skriver ut i ett material behöver inte få exakt samma dimensioner i ett annat.

Lätt att man lägger ner mer tid och energi på att skriva ut än det man vill producera... :)

Nils l

Skalning och kalibrering av skrivaren görs ju i annan programvara och drabbar ju inte mig. :D Det överlåter jag till min bror så får han svära en stund.

wankelfåne

Följer tråden med nyfikenhet!

TKAB

Sitter med samma bössa,en 3d skrivare & magasinfunderingar! Vad blev utkomsten av detta?